7.6.2017

Odotus on pian ohi ja virkistävä kesäloma on käsillä. Listasimme muutaman vinkin, joita kannattaa miettiä ennen vapaalle jäämistä.

Ennen lomaa

  • Priorisoi työt: valitse työt, jotka teet valmiiksi ennen lomaa – yritä saada erityisesti pienet tehtävät hoidettua. Muista kuitenkin, ettei kaikkea voi saada valmiiksi vapaalle jäämistä. Neuvottele tarvittaessa esimiehen ja kollegoidesi kanssa ja sovi mahdollisesta työnjaosta.
  • Suunnittele lomalta paluu: Listaa 1–2 asiaa, joihin tartut heti töihin palattuasi. Näin tulevat työtehtävät eivät vaivaa mieltä lomalla ja toisaalta tiedät, että lomalta paluu tapahtuu hallitusti. Unohda kuitenkin listan sisältö loman ajaksi ja keskity muihin asioihin.
  • Pohdi, mitä onnistunut loma sisältää: Lomalle ei kannata laatia minuuttiaikataulua, mutta väljästi suunniteltu ohjelma tuo ryhtiä. Kesä on täynnä tapahtumia, matkailumahdollisuuksia ja hyvää aikaa tavata ystäviä tai sukulaisia. Varma keino päästä irti arkirutiineista, on tehdä pieni matka heti loman alkuun. Älä kuitenkaan aseta liikaa tavoitteita ja muista, ettei lomailu ole suoritus.

ihmiset juoksevat uimaan

Lomalla

  • Lomaile kerrallaan vähintään 2-3 viikkoa: Tutkimusten mukaan työntekijän hyvinvointi paranee keskimäärin kahdeksan päivän ajan loman alettua. Tämän jälkeen jaksaa olla aktiivinen ja tehdä itselle mieluisia ja työlle vastakkaisia mieltä virkistäviä asioita, joita palautuminen levon lisäksi edellyttää. Koska loman hyvinvointivaikutukset haihtuvat melko nopeasti, kannattaa lomapäiviä jättää myös talveksi.
  • Varmista itsellesi lomarauha: Laita sähköpostiin lomavastaaja ja sulje työpuhelin. Jos jokin työasia tulee mieleesi, voit kirjata sen ylös ja sitten unohtaa sen loman ajaksi. Mikäli tehtäviäsi hoitaa loman ajan sijainen, muista kertoa hänelle, mistä hän saa tarvittaessa lisätietoa työtehtäviin.
  • Ota kohtuudella: Käytä alkoholia kohtuullisesti loma-aikanakin ja huomioi myös alkoholiton vaihtoehto itsellesi ja lomavieraille. Loma-aika on usein riskialtis henkilöille, jotka kamppailevat vähentääkseen alkoholin käyttöä. Muista myös, että alkoholin käyttö vaikuttaa esimerkiksi kehosi palautumiseen ja unen laatuun.

Loman jälkeen

  • Palaa töihin keskellä viikkoa: Pyri ajoittamaan lomalta paluusi keskelle viikkoa, mikäli se on mahdollista. Tällöin saat kevyemmän alun, kun ensimmäinen viikko ei tunnu liian pitkältä ja raskaalta.
  • Totuttele työrytmiin: Lomalta palatessa ei kannata pelästyä väsymystä: keho ja mieli totuttelevat vielä uuteen vuorokausirytmiin. Aloita rutiineista ja tehtävistä, jotka olet suunnitellut tekevästi ennen lomaa.

Muista, että loma on hyväksi, vaikkei se aina menisikään täysin suunnitelmien mukaan, tai et kerennyt tekemään lomalla kaikkea haluamaasi. Tekemättä jääneen lomamatkan voi tehdä seuraavalla lomalla ja mukavat lomakokemukset antavat joka tapauksessa uusia näkökulmia myös arkeen.