maanantaina 12. marraskuuta 2018

Hoitotyöläinen, laita aivokuorma kuriin

Aivokuorman vähentäminen onnistuu pienin askelin. Nappaa tästä muutama käytännön vinkki!

Hoitajien ja lääkäreiden työ on haastavaa tietotyötä. Työssä täytyy muistaa yksityiskohtia ja huomata useita asioita samanaikaisesti. Työ vaatii tarkkuutta, huolellisuutta ja kykyä tehdä nopeitakin päätöksiä. Työhön kuuluu paljon lukemista ja kirjoittamista. Joissakin työtehtävissä korostuu käden ja silmän yhteistyö.  Iso osa työajasta kuluu potilasta koskevan tiedon käsittelyyn.

Hoitotyössä aivoja kuormittavat erityisesti keskeytykset, häiriöisyys, ristiriitaiset ja epäselvät ohjeet sekä tietotulva. Ne ovat myös sujuvan työn esteitä. Usean asian samanaikainen tekeminen ei ole tehokasta vaan päinvastoin tehotonta ja turhaa aivokuormaa aiheuttavaa. Turha aivokuorma luo kiirettä, ja kiire altistaa kognitiivisille virheille, jolloin myös potilasturvallisuus saattaa vaarantua.

Hoitajat ja lääkärit huolehtivat toisten ihmisten hyvinvoinnista ja terveydestä. Aivokuorman laittaminen kuriin kannattaa, sillä sujuva työ parantaa työssä jaksamista. Kun työ sujuu laadukkaasti ja nopeasti, myös potilaat ovat tyytyväisempiä.

Hoitotyön tekijä, poimi tästä vinkit oman aivokuormasi helpottamiseen:

1. Vähennä häiriöitä

Häiriöt, esimerkiksi puhehäly, vaikeuttavat keskittymistä.

Esimerkki: Olet kirjaamassa potilaan tietoja tietojärjestelmään ja taustalla kuuluu jatkuva puheensorina. Sinun on vaikea keskittyä. Voisitteko työpaikalla yhdessä sopia, että kansliassa puhutaan hiljaisemmalla äänellä?

Tai kokeile käyttää kirjaamistilanteessa kuulokkeita, jolloin saat keskittymisrauhaa.

2. Karsi keskeytyksiä

Keskeytykset kuuluvat hoitotyöhön, mutta osa niistä on turhia. Kaikki asiat eivät ole yhtä kiireellisiä, joten karsi turhat keskeytykset.

Esimerkki: Keskityt lääkkeiden jakoon, joka vaatii tarkkuutta, tai teet työvuorosuunnittelua. Kaipaat työrauhaa. Voisitko käyttää huomioliivejä, jotka kertovat muille, että nyt ei saa keskeyttää? Myös kuulokkeet voivat auttaa tässäkin. Tai laita oveen lappu ”aivotyö käynnissä” tai ”työrauhatunti klo 9-10”.

Voit itse keksiä juuri sinulle sopivan tavan viestiä muille, että teet työtehtävää, jota ei saa keskeyttää.

Lisäksi kannattaa opetella hyväksi keskeyttäjäksi: kerää useampi asia ennen kuin kysyt ne kollegalta. Tai kerätkää kysyttävät asiat yhteiseen vihkoon, jolloin ne käsitellään yhdessä esimerkiksi aamukokouksen tai vuoron vaihtumisen yhteydessä.

3. Hallitse tietotulvaa

Meneekö sinulla paljon aikaa suuren tietomäärän haravointiin? Täytyykö työssä jatkuvasti arvioida, mikä on kiireellistä, mikä vähemmän tärkeätä?

Hallitkaa työpaikalla yhdessä tietotulvaa esimerkiksi sopimalla mitä viestintävälinettä käytetään missäkin tilanteessa: Mihin tilanteeseen sopii puhelin ja kuka siihen milloinkin vastaa? Milloin käytetään sähköpostia? Mitkä asiat voivat odottaa viikoittaiseen kokoukseen?

4. Auta muistia

Monen asian pitäminen mielessä on vaativaa, ja unohtaminen on luonnollista. Ota käyttöön erilaiset muisti-, tarkistus- ja tehtävälistat. Listat vapauttavat keskittymään meneillä olevaan tehtävään ja sujuvoittavat työtä.

Esimerkiksi vakiolista osastokokouksen asioista sujuvoittaa kokouksen kulkua ja siihen valmistautumista.

Potilastyössä tarkistuslista esimerkiksi kotiuttamisesta voi olla hyödyllinen. Kirjatkaa kotiuttamiseen liittyvät asiat siihen ylös, jolloin kuka tahansa potilasta hoitava henkilö voi tarkistaa, mitä asioita potilaan kanssa on käyty läpi ja mitä ohjeita ja omaisuutta hänelle on luovutettu.

+ Olet oman aivokuormasi vartija!

Yhteisesti laadittujen pelisääntöjen tai toimenpiteiden lisäksi meistä jokainen voi tehdä paljon itsekin. Tärkeää on pitää mielessä ja noudattaa toimintatapoja, joiden avulla aivokuorma pysyy kurissa.

Kyse on myös taitolajista: voit päättää, että opettelet keskittymään yhteen asiaan kerrallaan etkä pompi turhaan työtehtävästä toiseen.

Aivokuormaa voi hallita myös palautumalla työpäivän taukojen aikana sekä vapaa-ajalla. Hoitajat ja lääkärit ympäri Suomen ovat kertoneet omia palautumisvinkkejään:

  • ”Tauoilla emme keskustele työasioista”
  • ”Vietän lounastauon kuuntelemalla kuulokkeet korvilla musiikkia”
  • ”Hyräilen”
  • ”Liikunta auttaa minua palautumaan”
  • ”Luonnossa liikkuminen rauhoittaa”
  • ”Matkalla töihin ja töistä kotiin rauhoitan itseni”

Mikä on sinun keinosi hallita aivokuormaa ja palautua? Entä miten hallitsette yhdessä aivokuormaa?

Lisää vinkkejä siihen, miten hoitotyötä voi sujuvoittaa löydät Aivotyö toimivaksi hoitotyössä -kampanjasivulta.

Työterveyslaitoksen aivotyötiimi tutkii ja tuottaa kognitiivisen ergonomian palveluita aivotyön kehittämiseksi. Voit myös lähettää kommentteja ja kysymyksiä Twitterissä (@aivotyo) tai sähköpostilla (if.lttnull@oytovia).

12.11.2018