keskiviikkona 14. kesäkuuta 2017

Nukutko oikein? – asiantuntijan vinkit laadukkaaseen yöuneen

    Oletko miettinyt miksi nukut? Mikä on sopiva määrä unta, ja miten saisi nukuttua hyvät yöunet? Saimme vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin, kun erikoispsykologi Heli Järnefelt piti luennon unesta meille Työterveyslaitoksen kesätyöntekijöille.

    Järnefelt painotti unen merkitystä jokapäiväisessä elämässä ja kehotti pitämään huolta sekä unen laadusta että unen riittävästä määrästä. Ihmisen unentarve on yksilöllistä, mutta aikuiset tarvitsevat unta keskimäärin 7,5 tuntia yössä. Näiden tuntien aikana aivot puhdistuvat kuona-aineista ja energiavarastot täyttyvät. Hyvä yöuni auttaa myös keskittymisessä, asioiden muistamisessa ja uuden oppimisessa. Uni vaikuttaa myös motivaatioon sekä tunne-elämän ja mielen tasapainoon.

    Heli Järnefeltin vinkit laadukkaaseen uneen:

    1. Herää säännölliseen aikaan aamulla ja varaa nukkumiselle aikaa. Tämä auttaa tahdistamaan sisäisen kellon vuorokausirytmiä ja näin nukkumaan meno oikeaan aikaan on helpompaa.
    2. Muista liikkua. Kohtuullisen raskas liikunta helpottaa unen saantia sekä lisää syvän unen määrää.
    3. Kohtuudella kofeiinia. Kofeiini nostaa vireystasoa ja voi valvottaa pitkään myöhään nautittuna. Myös nikotiini aiheuttaa vireystason nousua ja alkoholin nauttiminen aiheuttaa unen katkonaisuutta.
    4. Noudata säännöllistä päivärytmiä ja muista myös rentoutua. Hyvä päivärytmi tahdistaa elimistön rytmejä.
    5. Keskustele muiden kanssa mieltä painavista asioista. Huolet voivat vaikuttaa uneen. Huolista kirjoittaminen on myös hyvä keino selvittää asioita ennen nukkumaan menoa. Esimerkkinä tästä Heli mainitsi huolipäiväkirjan.
    6. Tee päivittäin asioita joista pidät. Positiivinen ja levollinen mieliala edistää nukahtamista ja unessa pysymistä.
    7. Rauhoitu ennen nukkumaan menoa. 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa kannattaa rauhoittua, koska vireystilan lasku vie aikaa.
    8. Sänky on vain nukkumista varten. Jos teet näin, kehosi ja mielesi tunnistaa sängyn nukkumapaikaksi. Muista mennä nukkumaan uneliaana ja nouse sängystä heti herättyäsi.
    9. Pidä huolta nukkumisympäristöstäsi. Pimennetty, rauhallinen ja sopivan lämpöinen makuuhuone sekä mukava sänky ja petivaatteet edistävät hyvää unta ja tekevät nukkumaanmenosta mieluisempaa.
    10. Suhtaudu nukkumiseen hyväksyvästi. Uni on yksilöllistä, eikä siitä kannata ottaa paineita tai verrata muihin. Stressi ja huolet heikentävät lähes kaikkien unta.

     

    Opimme Helin vinkkien avulla, kuinka unen laatua voi parantaa. Mieleemme jäi myös se, että uni ja muu elämä ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa. Uni vaikuttaa elämään, mutta myös muu elämä vaikuttaa uneen.

    Kiitos Heli Järnefeltille, joka tuli kertomaan meille tästä tärkeästä ja kiinnostavasta aiheesta!

    14.6.2017