maanantaina 29. lokakuuta 2018

Terveelliset valinnat onnistuvat pienessäkin yrityksessä

Pienessä yrityksessä ei välttämättä saada muodostettua liikuntaryhmiä, mutta työyhteisö voi kannustaa liikkumaan. Useat pienet yritykset voisivat järjestää yhteisiä liikuntahetkiä tai viikoittaisia lounaita.

Mikroyritysten keinoista edistää yrittäjän ja henkilöstön terveellistä ravitsemusta tai liikkumista ei ole tutkittua tietoa. Hämmästyttävää, sillä niin Suomessa kuin monissa muissakin Euroopan maissa valtaosassa yrityksistä on alle kymmenen työntekijää.

Tutkittua tietoa löytyy niukasti myös pienistä yrityksistä. Mutta näiden tutkimusten mukaan vaikuttavat keinot liikunnan ja terveellisen ruokailun edistämiseen ovat monelle tuttuja. Ja vaikka ne ovatkin laajimmin käytössä isoissa yrityksissä, ne sopivat kaikenkokoisiin työpaikkoihin.

Tutut keinot on vain otettava käyttöön!

Liikuntavälineet kannattaa laittaa esille

Monelle tuttu juttu työpäivän aikaisessa hyvän olon edistämisessä on hyvä työpiste. Esimerkiksi toimistotyössä se tarkoittaa ergonomista työtuolia ja säädettävää työpöytää, joka mahdollistaa työskentelyn myös seisten.

Huomattavasti harvemmin ympäristön muokkaaminen näkyy työpaikalla niin, että erilaisia liikuntavälineitä on sijoitettu yhteisiin tiloihin, kuten kahvihuoneeseen. Jos työ on pääosin istumista, voi harjanvarsi toimia hartioiden vetreyttäjänä ja parin minuutin kahvakuulailu saa mukavasti veren kiertämään lihaksissa.

Toisaalta jos työ vaatii paljon liikkumista ja esimerkiksi kuormittavaa nostamista tai kantamista, voisi hyvä jumppamatto tai puolapuut innostaa oikaisemaan ja venyttelemään palauttavasti hetken aikaa.

Hyvää arkiruokaa lounaaksi

Samaan aikaan kun ympärillä on liikkeeseen innostavia välineitä, on tärkeää huolehtia kehon polttoaineesta. Työaikaisella ruokailulla voi vaikuttaa työstä palautumiseen, ja terveellinen ruokailu säännöllisesti sekä riittävä nesteen saanti pitävät virkeänä työpäivän ajan.

Työpaikalla itse kukin voi houkutella itsensä ja työkaverit valitsemaan lounasravintolan, joka tarjoaa hyvää arkiruokaa. Kannattaa myös tehdä terveelliset eväät mukaan, ja kahvihuoneessa voidaan laittaa tarjolle hedelmiä ja pähkinöitä pullan ja makeisten sijaan.

Emmekä me pelkästään henkemme pitimiksi syö, vaan ruokailulla on monia muitakin merkityksiä, kuten juttelu työkaverin kanssa kaikesta kivasta ruokailun lomassa ja hyvistä mauista nauttiminen.

Tieto voi auttaa muutoksen teossa

Tietoa terveellisestä ravitsemuksesta ja liikunnasta voi helposti tuoda oman työpaikan arkeen hyödyntämällä valmiita aineistoja, lehtisiä, videoita ja julisteita.

Monien järjestöjen materiaalit ovat niin oivallisia, että ne puhuttelevat meitä kuin huomaamatta ja saavat ehkä pohtimaan omaa liikkumista tai ruokailua. Materiaalit sopivat sekä isoille että pienille työpaikoille.

Kun huomaa omassa tilanteessaan tarpeen muutokselle, syntyvät tavoitteet ja toimintasuunnitelmat, jotka ovat onnistumisen avaimia myös elintapamuutosten tekemisessä. Siksi kannattaakin hyödyntää järjestöjen vuosittaiset maksuttomat kampanjamateriaalit ja selvittää elintapojen merkitys oman työn vaatimusten ja vaikutusten kannalta. Omaa edistymistään voi seurata erilaisten mittareiden, laskureiden ja päiväkirjojen muodossa.

Jaettu ilo on paras ilo

Työnantaja voi kannustaa terveellisiin elintapoihin esimerkiksi tukemalla liikunnan harrastamista tai käytännöillä, jotka tukevat työaikaista ruokailua tai työn tauottamista.

Pienissä yrityksissä ei ehkä muodostu liikuntaryhmiä, mutta vertaistukea ja toinen toistensa kannustamista kyllä. Ja se on tärkeintä.

Pienet yritykset voisivat myös haastaa toisiaan omissa yrittäjäverkostoissaan. Yhdessä tekemisessä kannattaa kokeilla rohkeasti uusia käytäntöjä, kuten kävelykokouksia tai usean pienen yrityksen yhteisiä liikuntahetkiä tai viikoittaisia lounaita. Tutkimusten valossa näyttäisi siltä, että usean keinon yhdistäminen antaa parhaan tuloksen.

Mistä te työpaikallanne aloitatte?

 

Tutkimukseen perustuvat työpaikkaterveyden edistämisen suositukset esitellään Mars matkalle! -kiertueella syksyn ja kevään aikana.

29.10.2018