perjantaina 14. heinäkuuta 2017

Vältä someniska! – arkipäivän ergonomiaa

Mitä tarkoittaa someniska ja miten sen voi välttää? Miten ergonomia näkyy nuoren elämässä? Tuotepäällikkö Mika Nyberg piti luennon Työterveyslaitoksen kesätyöntekijöille ja vastasi muun muassa näihin kysymyksiin.

Nuoret tiesivät, mitä ergonomia tarkoittaa, mutta kertoivat, ettei siitä juurikaan puhuta heille. Nuoret kuitenkin pitivät aihetta tärkeänä ja tunnistivat huonosta ergonomiasta seuraavia oireita, kuten selkä- ja niskasäryt.

Mika Nyberg painotti, ettei ihmistä ei ole tarkoitettu istumaan. Monissa kouluissa onkin panostettu uudenlaisiin tilaratkaisuihin ja esimerkiksi korvattu tuoleja jumppapalloilla. Keskusteluun osallistuneiden nuorten kouluympäristö oli kuitenkin vielä perinteinen ja suuri osa koulupäivästä istumista. Nuoret pitivät hyvänä ohjeena sitä, että vähintään kerran tunnissa tulisi nousta ylös. He huomauttivat, että koulussa tämä voi olla vaikeaa, koska oppitunnit ovat pitkiä eivätkä kaikki opettajat muista kannustaa taukojumppaan. Kotona tunnin sääntö on helpompi toteuttaa, kunhan sen vain muistaa tietokoneella istuessa tai sohvalla löhöillessä.

Luennon mieleenpainuvin fakta liittyi somettamiseen. Kaikki älypuhelinta käyttävät ovat varmaankin huomanneet, kuinka niska kipeytyy, jos unohtuu huonossa ryhdissä tuijottelemaan puhelimen näyttöä. Mika Nyberg muistutti, että pään niskaan kohdistama rasitus kasvaa, kun päätä kallistaa eteenpäin. Suorassa ryhdissä pää painaa vain 5 kg:aa, mutta kuudenkymmenen asteen kulmassa pää rasittaa niskaa jo 27 kg:n verran. Ei ihme, jos niskaa ja hartioita särkee puhelimen selaamisen jäljiltä!

Someniskan välttämiseen Mika vinkkasi nuorille HeadUp-sovelluksen. Sovellus näkyy puhelimen näytöllä ja varoittaa punaisella värillä, kun pään kulma kasvaa liian suureksi. Näin puhelimen käyttäjä näkee heti, kun asento painuu niskalle vahingolliseksi, eikä someniskaa enää synny huomaamatta. Moni nuorista latasi sovelluksen heti älypuhelimeensa. Yllätys oli, kuinka huomaamatta someniska syntyy ja kuinka huonossa asennossa puhelintaan oli aikaisemmin selannut.

Luennon ansiosta nuoret tulivat tietoisiksi ergonomian tärkeydestä ja siitä, mikä voi auttaa huonon ergonomian aiheuttamiin ongelmiin. Ratkaisuksi nuoret luettelivat venyttelyn, liikunnan, paremmassa asennossa istumisen, paremmat istuimet ja työpöydät sekä liiallisen istumisen välttämisen.

Kiitos Mika Nybergille valaisevasta luennosta, joka sai Työterveyslaitoksen nuorten someniskat suoristumaan!

14.7.2017