keskiviikkona 04. heinäkuuta 2018

Yrittäjä, palatko loppuun vai palaudutko?

Aika ajoin yrittäjien, poliittisten päätöksentekijöiden ja kaikkien työikäisten on tarpeen pysähtyä hetkeksi miettimään omaa jaksamistaan ja palautumistaan. Miltä tuntuu aamulla, kun heräät? Millaisen työpäivän jälkeen jaksat hyvin? Millaiset fiiliksesi ovat?

Toivon, että nämä kysymykset herättävät tietoisuuden omasta hyvinvoinnista. Ja tietoisuuden lisääminen on sitä tärkeämpää, mitä pitempää työviikkoa teet tai mitä haastavampaa ja kiireisempää työsi on. Näin tilanne ei kehity huonoksi huomaamatta.

Työssäni olen paljon tekemisissä erilaisten yrittäjien kanssa. Olen kuullut heiltä paljon huolta toisista yrittäjistä. Että ei hoksata ajoissa huolehtia itsestä. Että olisi tärkeää ottaa opiksi ja muuttaa omaa toimintaa ajoissa. Kunpa ei tarvitsisi pohjan kautta kulkea ja ottaa vasta loppuun palamisen myötä opikseen.

Mikä sitten pysäyttäisi ajoissa? Joskus voidaan tarvita ulkopuolista apua.

Eräs ammattikuljettaja totesi, että oma terveydentila on vähän samanlainen juttu kuin auton ohjausvika. Väsymykseen tottuu ja turtuu, sitä alkaa pitää normaalina. Samoin huomaamatta oppii korjaamaan puoltavaa ohjausta. Työterveyshuollon palaute tai huoltomiehen kommentti voi hoksauttaa muutostarpeen.

Niiden yrittäjien, jotka eivät ole järjestäneet itselleen työterveyshuoltoa, on erityisen tärkeää miettiä, kuka on se oma huoltomies, joka auttaa arvioimaan tilannetta säännöllisesti. Onko yrittäjäkollegaa, joka tuntee hyvin ja voi todeta: ”Oot ollut aika äksyllä tuulella viime aikoina. Lähetäänkö yhdessä kävelylle ja jutellaan samalla?”

Itsestä huolehtiminen on osa ammattitaitoa

Voisiko kaikkeen yrittäjäkoulutukseen sisällyttää itsestä huolehtimisen peruskurssin ja tietopaketin yrittäjän sosiaaliturvasta? Jo yrittäjäkoulutuksessa olisi hyvä pysähtyä ennen kaikkea sen äärelle, miksi on tärkeää huolehtia itsestään. Oman ammatin vaatimusten ja vaikutusten tunnistaminen omaan terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen on tärkeä osa ammattitaitoa.

Usein esimerkiksi kiire lyhentää ja stressi heikentää unta. Kiireessä ruokatauolla hoidetaan helposti työasioita. Fakta kuitenkin on, että riittävästi hyvää unta tarvitaan, jotta ajatus kulkee ja työ sujuu. Säännöllinen ja terveellinen ruokailu auttaa keskittymään ja jaksamaan kiireessäkin. Liikunta parantaa vireyttä, lisää kuntoa ja rentouttaa edistäen hyvää unta. Hyväkuntoinen jaksaa paremmin ja palautuu rasituksesta nopeammin.

Hyvä työkyky on yritystoiminnan perusta

Monet työikäisistä viettävät työssä ja työpaikalla 1600 tuntia vuodessa, useat yrittäjät vielä enemmän. Haastankin kaikkia yrittäjiä miettimään yhdessä, mitä ovat ne arjen pienet teot ja keinot, jotka edistävät palautumista joka päivä sekä työssä että vapaa-ajalla. Mikä työssä ja työpaikalla auttaa ja tukee terveellisiä valintoja?

Tuotamme Promo@Work -hankkeessa syksyn 2018 aikana tutkimuskatsauksiin perustuvat terveyden edistämisen suositukset ja suunnitelmat mikroyrityksille sekä isoille työpaikoille. Tavoitteena on, että suositukset auttavat näissä palautumisen ja jaksamisen kysymyksissä.

Yrittäjä, pidä huolta itsestäsi! Yrittäjän hyvä jaksaminen ja työkyky sekä yrityksen menestys ovat monin tavoin yhteydessä toisiinsa. Hyvä työkyky on perusta yritystoiminnalle. Toimeentulo tuottaa työkykyä ja mahdollisuuksia panostaa myös itsestä huolehtimiseen. Huolehdi palautumisesta, että jaksat hyvin työssäsi ja elät kokonaista, hyvää elämää.

Lue Työpiste-verkkolehden artikkeli Upota jokaiseen päivään palautumishetkiä!

4.7.2018