Suuntaa katseesi palautumiseen

Työstä palautumiseen voit vaikuttaa pienillä asioilla jo työpäivän aikana ja vapaalla. Kiinnitä huomiosi erityisesti seuraaviin: keskity yhteen asiaan kerrallaan, pidä taukoja ja huolehdi palautumisesta myös vapaalla.
-
  1. Koeta keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, erityisesti kiireisinä päivinä. Myös ennakointi ja suunnittelu sekä muistilistat auttavat kiireessä.
     
  2. Huolehdi työn tauotuksesta. Jo 1–3 minuutin tauot eri tehtävien välillä virkistävät. Mitä kiireempää on, sitä tärkeämpää on pitää kiinni kahvi- ja ruokatauoista. Kun työkuormitus on kohtuullista, palautumistarvetta on vähemmän. Olethan varannut kalenteriisi taukoja?
     
  3. Huolehdi palautumisesta myös vapaa-aikana. Palautumisessa on kyse fysiologisesta palautumista, johon keinona on esimerkiksi riittävästi hyvää unta ja terveellistä ruokaa, ja psykologisesta palautumisesta, joka tarkoittaa esimerkiksi työpäivän päättyessä töiden ajattelun lopettamista. Huolehtimalla palautumisesta katkaiset kasautuvan kuormituksen ja stressin terveyshaittojen kehittymisen.

Hyvinvointialueiden valmistelijoiden tarpeet työn, vapaa-ajan ja levon rytmitykselle voivat vaihdella suuresti, mm. työkiireiden vuoksi. 

Välillä on kiireempää ja tehdään pidempää päivää. Kiireen vastapainoksi on välillä oltava rauhallisempaa. Jotta mieli, aivot ja keho rauhoittuvat ja lepäävät, on hyvä tehdä rentouttavia asioita ja olla hyvällä mielellä.

Lisää vinkkejä palautumiseen löydät täältä:
Mars matkalle! Terveyttä työpaikoille -suositukset: Palautuminen-vinkkilista