Liikunnasta energiaa ja rentoutta

Hyvä työstä palautuminen auttaa onnistumaan työssä ja elämään kokonaista hyvää elämää.
-

Hyväkuntoinen jaksaa myös istumatyössä hyvin. Hyvä kunto edistää palautumista ja suojaa työn rasitukselta myös työssä, joka on pääosin kevyttä istumatyötä. Istumatyössä liikkumista kannattaa lisätä myös työpäivän ajalle ja katkaista istuminen usein.

Lounastauolla pihalla tai lähipuistossa piipahtaminen edistää palautumista työpäivän aikana. Joko olet kokeillut?

Mikäli koet liikkuvasi kaikkinensa liian vähän, kesän aikana kannattaa lähteä tietoisesti harjoittelemaan liikunnallisempaa elämäntyyliä. Nyt on sopiva hetki luoda tulevan talven ajalle hyviä liikkumisrutiineja.

Tai jos huomaat, että palautumisessa on vaativan työn ja runsaan liikkumisen vuoksi haasteita, kannattaa tietoisesti keventää liikuntaa ja panostaa ulkoiluun sekä palauttavaan kehon huoltoon, kuten venyttelyyn tai rauhalliseen joogaan.

  • Pyydä perheenjäsentä tai ystävää viemään sinut kävelylle lähiluontoon.
  • Merkitse kalenteriisi luontokävely työpäivän päätteeksi, se voi auttaa lopettamaan työt ja irrottautumaan työasioista ajoissa. Kun kävelyllä ollessasi huomaat rentoutuneesi, ota siitä hetkestä itsestäsi ja luonnosta valokuva. Kuva konkretisoi tilanteen. Voit palata kivoihin kuviin myöhemminkin, vaikka marraskuussa.
  • Kalenteroinnin ja sosiaalisen tuen ohella omaseuranta on tehokas tapa oman käyttäytymisen kehittämisessä. Seuraa puhelimesi askelmittaria tai pidä päiväkirjaa liikunnasta.
  • Kokeile ja tarkkaile, miten liikunta vaikuttaa uneesi ja palautumiseesi. Pienikin liikunnan lisääminen ihan ulkoilufiiliksillä voi auttaa rentoutumaan ja siten parempaan uneen.
  • Jos huomaat raskaan liikunnan jälkeen hankaluuksia nukahtamisessa tai nukkumisessa, kannattaa raskaan liikunnan ajankohtaa siirtää aiemmaksi. Tai panostaa palauttavaan ulkoiluun luonnossa.
  • Säännöllinen venyttely tekee hyvää.

 

Vinkkejä liikunnan lisäämiseen: