12.10.2021

Kotkassa ja Haminassa toimiva Kotkan Työterveys on kehittänyt työterveyshuollon palveluidensa laatua esimerkillisesti viime vuosina. Vauhdittajana muutoksiin toimi sekä koronapandemia että iso kansainvälinen rakennustyömaa alueella. 

– Kun yhteistyö käynnistyi Haminassa, päätimme järjestää henkilöstöllemme englannin kielen koulutusta ja kääntää kaikki dokumentit. Pian meille tulikin parikymmentä uutta asiakasyritystä, joilla oli englanninkielisiä työntekijöitä. Moni oli aluksi epämukavuusalueella, mutta nopeasti työntekijät omaksuivat sanaston ja työ lähti rullaamaan, kertoo toimitusjohtaja Anu Neuvonen Kotkan Työterveydestä.   

Toinen iso muutos oli etävastaanoton tarjoaminen iltaisin ja viikonloppuisin. 

– Etäpalveluiden lanseeraamisesta oli puhuttu jo ennen koronaa, joten saimme palvelut nopeasti pystyyn käyttämällä alihankkijaa. Asiakkaiden kiinnostus joustaviin palveluaikoihin on kasvanut, Neuvonen kertoo.  

Asiakkaat arvostavat raportointia sekä joustavaa asiakaspalvelua 

Kotkan Työterveys on saanut kiitosta asiakkailtaan iloisesta ja joustavasta asiakaspalvelusta, selkeästä ajanvarauksesta ja uudistuneesta raportoinnista, jonka kautta asiakasyritys pääsee seuraamaan lähes reaaliajassa esimerkiksi kustannuksia ja sairauspoissaolojen määrää.  

– Meille on tärkeää olla lähellä asiakasta. Yrityksissä tiedetään, kuka heitä hoitaa, ja heillä on esimerkiksi suora puhelinnumero vastuuhoitajalle. Henkilöstömme viihtyy yhdessä sekä töissä että vapaa-ajalla. Se heijastuu siihen, miten kohtaamme asiakkaita, sanoo työterveyshoitaja ja laatuvastaava Sanna Mallat Kotkan Työterveydestä. 

Paikallisten yritysten omistamalla työterveysyksiköllä on asiakkaana 4400 henkilöasiakasta 280 yrityksestä. Henkilöstön vahvuus on noin 20. 

– Kotkan Työterveys on hyvä esimerkki siitä, että palvelujen kehittäminen ei välttämättä vaadi isoja investointeja. Työterveyshuoltojen kannattaa hyödyntää verkostomaista toimintatapaa esimerkiksi palveluiden saatavuuden varmistamiseksi. Onnistumisen avaintekijä on henkilöstöä arvostava johtaminen. Tässä Kotkan Työterveys erottuu edukseen, sanoo Laatuverkoston tuotepäällikkö Kaisa Mikkola Työterveyslaitoksesta. 

Työterveyshuollon laadun kehittämiseen on tarjolla työkaluja ja tukea.   

– Kuulumme Laatuverkostoon, joka auttaa työterveyshuoltoja työterveyshuollon kehittämisessä. Laatukysely auttaa tarkastelemaan meidän omaa toimintaamme, tuloksia ja vaikuttavuutta. Sen yhteydessä Työterveyslaitos arvioi työpaikkatasoisia dokumentteja, ja tällainen konkreettinen palaute suoraan Työterveyslaitoksen asiantuntijoilta on ollut arvokasta. Myös kuukausittaiset laatuvinkit herättelevät ajattelemaan ja kehittämään omia toimintamallejamme, sanoo Sanna Mallat. 

Työterveyshuollon Laatuverkon Laatupalkinto 

  • Valtakunnallisessa Työterveyshuollon Laatuverkostossa on mukana toiminnan vaikuttavuuden kehittämisestä innostuneita työterveyden palveluntuottajia. Toimintaa koordinoi Työterveyslaitos.  
  • Työterveyslaitos jakaa vuosittain Työterveyshuollon Laatupalkinnon.  
  • Palkinto myönnetään suomalaiselle työterveysyksikölle tuloksekkaasta laadun kehittämistyöstä.  
  • Palkinnon avulla Työterveyslaitos haluaa kannustaa työterveysyksikköjä oman toiminnan kehittämiseen ja samalla tehdä työterveyshuollon laatua näkyväksi. 
  • Tutustu: Työterveyshuollon Laatuverkosto – Työterveyslaitos (ttl.fi) 

Lisätiedot 

  • Anu Neuvonen, toimitusjohtaja, Kotka Työterveys Oy, p. 040 844 9395, anu.neuvonen@kotkantyoterveys.fi 
  • Kaisa Mikkola, tuotepäällikkö, Työterveyslaitos, p. 0400 200 825, kaisa.mikkola@ttl.fi