Algoritmisen johtamisen riskien arvioinnin työpaja
Algoritmisella johtamisella tarkoitetaan johtamisen ja esihenkilötyön tehtävien täydentämistä tai korvaamista digitaalisten työvälineiden, tekoälyn tai automaattisten järjestelmien avulla. Tällaisia tehtäviä ovat esimerkiksi työtehtävien jakaminen ja aikatauluttaminen, työvuorojen suunnittelu, työn valvonta, työsuoriutumisen arviointi, palautteenanto ja palkitseminen.
Algoritminen johtaminen vaikuttaa työn piirteiden ja olosuhteiden kautta työntekijöiden terveyteen ja turvallisuuteen.
20.11.2025 työpaja järjestetään lähitoteutuksena Työterveyslaitoksen tiloissa Helsingissä osoitteessa Topeliuksenkatu 41b, ja 25.11.2025 työpaja verkon välityksellä Teamsissa.
Voit ilmoittautua joko jompaan kumpaan työpajoista, tai halutessasi molempiin!
Tavoite ja hyödyt
Tämän työpajan tavoitteena on kehittää yhdessä keinoja algoritmiseen johtamiseen liittyvien vaarojen ja haittojen tunnistamiseen sekä työntekijöiden terveyteen ja turvallisuuteen kohdistuvien riskien arviointiin.
Sisältö
ALGOSH-TYÖPAJOJEN OHJELMA:
- Miksi algoritmisen johtamisen vaikutuksia työhön ja työntekijöihin on tärkeää tarkastella?
- Mitä algoritmisella johtamisella tarkoitetaan?
- Algoritminen johtaminen vaikuttaa työntekijöiden terveyteen ja turvallisuuteen
- Mitä vaaroja algoritmiseen johtamiseen liittyy (suomalaisilla) työpaikoilla?
- ALGOSH-tutkimuksen ensimmäisiä havaintoja tavanomaisilla työpaikoilla: haastatteluissa esiin nousseita vaaroja ja haittoja
- Ovatko algoritmisen johtamisen haitat uudenlaisia vai samoja kuin aiemminkin? Mitä seikkoja erityisesti tulisi huomioida riskien arvioinnissa?
- Miten algoritmiseen johtamiseen liittyviä riskejä tulisi arvioida käytännössä?
- ALGOSH-tarkistuslista algoritmiseen johtamiseen liittyvien vaarojen tunnistamiseen ja riskien arviointiin: olemassa olevien menetelmien päivittämistä vaiko uusien menetelmien kehittämistä?
Kohderyhmä
Työpaja on tarkoitettu työsuojelun asiantuntijoille, joiden tehtävänä on tunnistaa uudenlaisia työsuojeluvaaroja tai selvittää ja arvioida niitä.