Digitalisaatioon ja tekoälyyn liittyvän osaamisen lisääminen on tärkeä tavoite Helsingin kaupungin strategiassa. Kaupungin palveluja halutaan uudistaa entistä asiakaslähtöisemmiksi uuden teknologian avulla.

Näistä syistä hankepäällikkö Ville Meloni Helsingin kaupungilta selvitti, millainen koulutus antaisi henkilöstölle perustiedot tekoälystä – kohtuullisessa ajassa. Toiveena oli myös, että työntekijät innostuisivat pohtimaan ja ideoimaan tekoälyn mahdollisuuksia omassa työssään.

”Huomasimme, että Työterveyslaitoksella on valmiiksi tuotteistettu, napakka ja suomenkielinen verkkokoulutus aiheesta. Se vaikutti sopivalta meidän tarpeeseemme”, Meloni kertoo.

Meloni työskentelee digitalisaation muutostoimistossa. Hän edistää kokeilutoiminnan tukemista ja sitä, että asiakkaan näkökulma huomioidaan kaupungin palvelujen digitalisoinnissa.

Tekoälystä karisi turha mystiikka

Ensimmäiseen Työ, tekoäly ja ihminen -verkkokoulutukseen osallistui 180 hengen ryhmä kaupungin työntekijöitä. Myönteisten kokemusten ansiosta kaupunki päätti jatkaa saman koulutuksen tarjoamista.

”Koulutuspalautteen ja keskustelujen perusteella ihmiset ovat hahmottaneet, mitä tekoäly on ja mitä se tarkoittaa oman työn kannalta. Koulutus on poistanut tekoälyn ympäriltä turhaa mystiikkaa. Kysehän on aika arkipäiväisestä asiasta”, Ville Meloni sanoo.

Erityisen tyytyväinen hän on siihen, että koulutus on aktivoinut osallistujia toimimaan:

”Jo ensimmäinen koulutus synnytti kymmeniä ideoita tekoälyn soveltamiseksi. Ideat liittyvät esimerkiksi rutiinitehtävien automatisointiin, asiakaspalvelun parantamiseen ja ennusteiden tekemiseen.”

Työ ja hyvinvointi ovat keskiössä

Helsingin kaupungin palveluksessa on kymmeniätuhansia työntekijöitä. Ville Melonin mielestä verkkokoulutus on hyvä keino saavuttaa paljon porukkaa. Kukin osallistuja opiskelee itsenäisesti ja omassa tahdissaan.

Hän suosittelee Työterveyslaitoksen tekoälykoulutusta varsinkin sellaisille organisaatioille, jotka huolehtivat vaikkapa peruspalveluista. Helsingin kaupunkikaan ei ole teknologiayritys, mutta teknologia vaikuttaa merkittävästi tulevaisuuden palveluihin.

”Työ, tekoäly ja ihminen -verkkokoulutus lähestyy aihetta työn muutoksen ja työhyvinvoinnin näkökulmasta. Se on minusta ansiokasta, ja siitä lähestymistavasta voisi olla hyötyä teknisemmillekin organisaatioille.”

”Koulutuksessa käsitellään myös tekoälyn etiikkaa, mikä on meille hyvin tärkeä asia. Tekoälyn eettisten periaatteiden pitää olla selkeät ja ymmärrettävät.”