Tauot työpäivän aikana edistävät palautumista työstä

Tauot toteutuvat paremmin, kun laitat ne kalenteriin. Kokeile ja tarkkaile vaikutuksia parin viikon ajan.
Henkilö istuu kannettavan tietokoneen edessä ja hymyilee.

Erityisesti kiireessä on tärkeää pitää taukoja kellon mukaan. Ainakin ruokatauot on hyvä kalenteroida ja sopia myös yhteisistä pelisäännöistä, että ruokataukoja kunnioitetaan. Tauon pituuden kalenteriin voi laittaa vartin pidemmäksi, jotta kokousten pitkittyessä on kuitenkin aikaa tauolle.

Ruoka- ja kahvitauoilla kannattaa lopettaa töiden tekeminen ja myös niiden ajattelu hetkiseksi. Jutella mukavia muiden kanssa, piipahtaa lounastauolla jälkiruoaksi ulkona katsomassa kevään etenemistä tai vaikka kuunnella musiikkia.

Istumatyöläiselle puolen tunnin välein asennon vaihto esimerkiksi istumasta seisomaan tai jaloittelu purkaa myös kehoon kertyvää kiirettä ja ylivireyttä sekä pistää veren virtaamaan paremmin.

Voit lähteä liikkeelle kokeiluilla, esimerkiksi

  • Laita itsellesi kahden viikon ajaksi hälytysmuistutus: lounastauko tai taukojumppaa iltapäivällä.
  • Kerää palautteena itsellesi tähtiä muistikirjaasi jokaisesta toteutuneesta lounasruokailusta tai jumpasta.
  • Tarkkaile myös syömisen/taukojumpan hyviä vaikutuksia esimerkiksi virkeyteen, jaksamiseen tai mielialaan.
  • Vertaa tekemisesi (lounaan syömisen tai taukojumpan) vaikutuksia päiviin, joina et ole syönyt lounasta tai tehnyt taukojumppaa. Huomaatko eroja vireystilassa tai yöunessa?

Ajatusten irrottaminen työstä ja hyvällä mielellä oleminen edistävät työstä palautumista

Työpäivän lopettaminen kannattaa lopettaa rutiiniin, joka toimii siirtymäriittinä vapaalle.

  • Listaa, mitä sait tehtyä tänään tai missä kolmessa asiassa onnistuit
  • Vaihda vaatteet
  • Pese kädet

Rentoutumis-, meditaatio- ja tietoisuustaitoharjoitukset ovat myös hyödyllisiä. Löydät esimerkiksi Oivamieli.fi-sivustolta 2–15 minuutin harjoituksia, joiden säännöllinen tekeminen tekee vertaisarvioidun tutkimuksen mukaan hyvää. Säännöllinen oivamieli.fi-harjoittelu vähensi stressaantuneiden työikäisten kokemusta stressistä, korjasi poikkeavaa käyttäytymistä (vähensi tunnesyömistä) ja vähensi myös elimistön matala-asteista tulehdusta. 

Mitä näistä vinkeistä aiot kokeilla seuraavan kuukauden aikana?