12.6.2020

Loman tarkoitus on antaa mahdollisuus työstä irrottautumiseen ja palautumiseen. Keho, aivot ja mieli tarvitsevat lepoa.

Koronakevät on voinut kuluttaa voimia tavallista enemmän. Poikkeuksellinen tilanne on myös muuttanut monen lomasuunnitelmia.

Nämä vinkit auttavat sinua vaihtamaan vapaalle ja palaamaan onnistuneesti takaisin töihin.

Ennen lomaa

  • Priorisoi työt: Valitse työt, jotka teet valmiiksi ennen lomaa. Muista kuitenkin, ettei kaikkea voi saada valmiiksi ennen vapaalle jäämistä. Neuvottele tarvittaessa esimiehen ja kollegoidesi kanssa ja sovi mahdollisesta työnjaosta.
  • Suunnittele lomalta paluu: Listaa 1–2 asiaa, joihin tartut heti töihin palattuasi. Näin tulevat työtehtävät eivät vaivaa mieltäsi lomalla ja toisaalta tiedät, että lomalta paluu sujuu hallitusti. Unohda kuitenkin listan sisältö loman ajaksi ja keskity muihin asioihin.
  • Pohdi, mitä onnistunut loma sisältää: Lomalle ei kannata laatia minuuttiaikataulua, mutta väljästi suunniteltu ohjelma tuo ryhtiä. Koronatilanteen takia entisenlainen lomanvietto ei välttämättä onnistu. Mieti, mitkä sinua ja läheisiäsi rentouttavat tai virkistävät asiat ovat mahdollisia. Katsele lähiympäristöäsi uusin silmin: Keksisitkö uudenlaista, arjesta poikkeavaa tekemistä maiseman vaihdoksen tilalle? Haluaisitko aloittaa uuden harrastuksen? Älä kuitenkaan aseta liikaa tavoitteita ja muista, ettei lomailu ole suoritus.

Lomalla

  • Lomaile kerrallaan vähintään 2–3 viikkoa: Tutkimusten mukaan työntekijän hyvinvointi paranee keskimäärin kahdeksan päivän ajan loman alettua. Tämän jälkeen jaksaa olla aktiivinen ja tehdä itselle mieluisia ja työlle vastakkaisia, mieltä virkistäviä asioita, joita palautuminen levon lisäksi edellyttää. Koska loman hyvinvointivaikutukset haihtuvat melko nopeasti, kannattaa lomapäiviä jättää myös talveksi.
  • Varmista itsellesi lomarauha: Laita sähköpostiin automaattinen vastausviesti ja sulje työpuhelin. Jos jokin työasia tulee mieleesi, voit kirjata sen ylös ja sitten unohtaa loman ajaksi. Jos tehtäviäsi hoitaa loman ajan sijainen, muista kertoa hänelle, mistä hän saa tarvittaessa lisätietoa työtehtäviin.
  • Huolehdi perusasioista: Liikunta, riittävä uni ja monipuolinen ravinto virkistävät ja vähentävät stressiä. Poikkeusaikoina ne ovat entistäkin tärkeämpiä. Muista, että loma on pääasiassa irtautumista työstä. Mieti, miten arkiasiat sujuisivat kivalla ja ehkä erilaisellakin tavalla.
  • Ota kohtuudella: Käytä alkoholia kohtuullisesti loma-aikanakin ja huomioi myös alkoholiton vaihtoehto. Loma-aika on usein riskialtis niille, jotka kamppailevat vähentääkseen alkoholinkäyttöään. Muista myös, että alkoholi vaikuttaa esimerkiksi kehosi palautumiseen ja unen laatuun.

Loman jälkeen

  • Palaa töihin keskellä viikkoa: Pyri ajoittamaan lomalta paluusi keskelle viikkoa, jos se on mahdollista. Tällöin saat kevyemmän alun, kun ensimmäinen viikko ei tunnu liian pitkältä ja raskaalta.
  • Totuttele työrytmiin: Lomalta palatessa ei kannata pelästyä väsymystä – keho ja mieli totuttelevat vielä uuteen vuorokausirytmiin. Aloita rutiineista ja tehtävistä, jotka olet suunnitellut tekeväsi ennen lomaa.

Muista, että loma on hyväksi, vaikkei se aina menisikään täysin suunnitelmien mukaan tai et ehtisi tehdä lomalla kaikkea haluamaasi. Väliin jääneen lomamatkan voi ehkä tehdä seuraavana vuonna, ja mukavat lomakokemukset antavat joka tapauksessa uusia näkökulmia myös arkeen.