Palvelutarpeen arviointi edellyttää tietoa asiakkaan tilanteesta. Tilanteen kartoittamisessa asiakkaan tuottama tieto on ensiarvoista. Siihen on kuitenkin tärkeä yhdistää työntekijän tieto ja ammatillinen tulkinta tilanteesta. Haasteiden tunnistaminen ja palvelutarpeista sopiminen tapahtuu yhteistyössä. Palvelutarvetta arvioitaessa on lisäksi huomioitava, että palvelut on sovitettava asiakkaan tarpeeseen, ei päinvastoin.
Kykyviisarin tulosten ja niiden keskusteluun pohjaavan tulkinnan jälkeen on mahdollisuus yhdessä asettaa henkilökohtaisia muutostavoitteita. Tulosten lisäksi tässä voi hyvänä apuna käyttää Kykyviisarin viimeistä kysymystä, I14: Mihin elämäsi osa-alueille toivoisit muutosta?
Tavoitteiden asettaminen Kykyviisarin avulla (videon kesto 3:39):
Palvelutarpeen arvioinnissa voi hyödyntää Kykyviisari-sivustolle kerättyjä Kykyviisarin osa-alueisiin liittyviä työkaluja ja linkkejä sivustoille, jotka syventävät Kykyviisari-toimintamallien tuottamaa tietoa ja auttavat asiakkaan tilanteen arvioinnissa. Työkalut tarjoavat myös valmiita ratkaisuja Kykyviisarin tulosten osoittamiin haasteisiin.
Sovi tavoitteiden pohjalta tarvittavista palveluista ja toiminnasta. Pohdi asiakkaan kanssa yhdessä, millainen palvelukokonaisuus edistäisi parhaiten hänen tilannettaan ja tukisi hänen tavoitteidensa saavuttamista. On mahdollista, että asiakas hyötyisi ohjauksesta eri palveluihin, kuin mihin hän kyseisellä hetkellä osallistuu.
Muistakaa sopia seuravasta Kykyviisarin täyttämiskerrasta väli- tai loppuarviointia varten oman organisaationne Kykyviisarin käyttöprosessin mukaisesti.