Yhtenäinen kirjaaminen työikäisen hoito- ja palveluketjuissa
Sisällysluettelo
Työterveyshuollolle on tärkeää saada käyttöön muualla terveydenhuollossa syntyvä potilas- ja asiakastieto, erityisesti, kun potilaalla on työkykyyn vaikuttava ongelma. Vastaavasti työterveyshuollossa kirjattavat tiedot on hyödyllistä saada muiden ammattilaisten käyttöön, jotta työikäisen terveyden- ja sairaanhoitoon saadaan mukaan työkyvyn näkökulma. Tietojen välittyminen toimijalta toiselle edesauttaa sairaanhoidon sujuvuutta ja vähentää toimintojen päällekkäisyyttä.
Yhtenäinen asiakas- ja potilastietojen kirjaaminen varmistaa laadullisesti hyvän ja kattavan tiedon käytön asiakkaan hoito- ja palveluketjussa. Kuviossa 1. esitetään ”Tieto seuraa ihmistä” -ideaalimalli työikäisten terveyden- ja sairaanhoitoa koskevan asiakas- ja potilastietojen vaihdon tehostamiseksi eri toimijoiden kesken.

Kuvio 1. “Tieto seuraa ihmistä” -ideaalimalli.
Työterveyshuollossa tärkeä työkykyä koskeva asiakas- ja potilastieto saadaan käyttöön, kun
- standardisoidaan tietosisältö ja kirjaamistapa kansallisesti
- sitoudutaan rakenteiseen kirjaamiseen
- kirjaamisalusta tukee ammattilaisen työnkulkua
- tiedon haku ja esitystapa tietojärjestelmissä on sujuvaa
- onnistutaan tiedonkeruussa