Hyvää unta riittävästi

Uni on ihmiselle elintärkeää, eikä sitä voi korvata millään muulla.
-

Seuraavassa kysymyksiä pohdittavaksesi sekä vinkkejä parempaan nukkumiseen. Miten nämä toteutuvat sinulla?

  • Onko ajankäyttösi tasapainossa? Onko nukkumiselle riittävästi aikaa?
  • Vältätkö työntekoa tai stressaavien asioiden käsittelyä juuri ennen nukkumaanmenoa?
    Millä tavalla toimimalla elimistösi rauhoittuu ja rentoutuu?Unen tuloa helpottaa viimeisten parin tunnin rauhoittaminen ennen nukkumaan menoa. Käy ulkoilemassa hetki, kuuntele musiikkia, lue hyvää kirjaa tai katso elokuvaa.
  • Selaatko kännykkäsi nettiä vielä viime töiksi ennen unen tuloa?
    Myöhään illalla ja erityisesti puolen yön jälkeen altistuminen päätteen tai puhelimen valolle (sininen aallonpituus) vaikuttaa unihormoni melatoniinin erittymiseen ja sitä kautta uneen.
  • Käytkö läpi murheesi nukkumaan mennessäsi tai aamuyöllä herätessäsi?
    Varaa itsellesi vartin pituinen huolihetki alkuiltaan ja pohdi tietoisesti sinulle huolta tuottavia asioita. Näin ne eivät kulkeudu vuoteeseen kanssasi.
  • Tarkkaile unirytmisi säännöllisyyttä.
    Säännöllinen vuorokausirytmi helpottaa unen tuloa.
  • Mietitkö nukkumaan mennessä mukavia ajatuksia?
    Voit esimerkiksi listata päivän onnistumisia tai suunnitella tulevaa lomamatkaa.
  • Kokeile rentoutumisharjoituksia.
  • Älä vie töitä vuoteeseen! Pyhitä makuuhuone ja vuode nukkumiselle ja rakastelulle.

Mitkä asiat edellä olevista ovat jo kunnossa?
Lähdetkö kehittämään ja kokeilemaan jotain kohtaa?

Myös työyhteisön yhteiset pelisäännöt ovat tärkeitä hyvän ja riittävän unen saamiseksi.

Mars matkalle! Terveyttä työpaikoille -suositusten Uni-vinkkilistasta löydät vinkkejä työpaikalle. Mitkä niistä teillä jo toteutuvat? Mitä teette yhdessä seuraavaksi?

Kun nukut riittävän pitkään ja riittävän hyvin, ehdit aamuun mennessä ladata akkusi ja olet virkeä.