Kevennä kuormitusta

Vinkkejä kuormituksen keventämiseen

Työpaikoilla tulee aiempaa kokonaisvaltaisemmin arvioida ja tunnistaa kuormittavat tekijät. Tehokkainta on toimia varhain, suunnitella ja säätää työ, työvälineet ja työympäristön ergonomia työntekijän ominaisuuksiin, tarpeisiin ja mahdollisuuksiin sopivaksi. Myös työjärjestelyt, kuten työkierto, työnjako ja toimintatapojen kehittäminen keventävät kuormitusta.

Kokosimme tähän vinkkejä, miten työpaikalla voi keventää fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista kuormitusta.

Ergonomian tietopankki

Ergonomia-aiheiset blogit (TTL)

Kroppa ja nuppi kuntoon

Aivotyö sujuvaksi

Toimiva työyhteisö

Työkykytalo

Työn kehittäminen

Työkaari-hankkeen työkalupakki

Työfysioterapian ja työterveyspsykologian hyvät käytännöt

Ohjeita ja työvälineitä tule-sairausriskien arviointiin ja hallintaan (EU-OSHA)

Lehdenjakajan ergonomia

Lehdenjakajan ergonomia In English

Napo-videot (EU-OSHA)

Käsin tehtävät nostot turvallisiksi ja ergonomisiksi animaatioiden avulla (TTK)