Sananvaltaa omiin töihin

Kaikkiin asioihin työssä ei voi vaikuttaa, mutta moniin asioihin voi. Hyvät vaikutusmahdollisuudet työhön vähentävät työn vaatimusten ja suuren työmäärän kielteisiä kuormitus- ja stressivaikutuksia.
-

Monissa töissä on mahdollista:

  • valita eri tapoja työtehtävien tekemiseen
  • tehdä työtehtäviä eri järjestyksessä
  • hyödyntää liukuvaa työaikaa

Töiden suunnittelu on hyödyllistä ja lisää omaa hallinnan tunnetta:

  • Varaa kalenteriin aikoja, jolloin keskityt mahdollisuuksien mukaan tekemään yhtä asiaa kerrallaan. Lyhytkin hetki keskittymistä vaativille tehtäville on parempi ei lainkaan.
  • Kun sitten keskityt työhön, hiljennä kaikki merkkiäänet (sähköposti, puhelin).
  • Olethan jo merkinnyt kalenteriin ruokatauot työn tauottamiseksi?

Aivotutkijat sanovat, että kaikkien ihmisten on hyvä olla listaihmisiä.

Tee tekemättömistä tai muistamista vaativista tehtävistä lista esimerkiksi työpäivän aluksi tai päätteeksi:

  • Jaa tehtävät riittävän pieniksi ja konkreettisiksi osatöiksi. Saat onnistumisen tunnetta, kun merkitset niitä tehdyiksi.
  • Voit liittää muistilistan sähköiseen kalenteriisi, jolloin se löytyy helposti. Kokoa listaan myös linkit, mistä eri asiat tai jopa tiedostot löytyvät. Näin ne eivät rasita muistikapasiteettiasi. 

Kun työ ei kuormita niin paljon, on vähemmän tarvetta palautumiseen. Hyödynnä pienetkin mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhösi. Keskustele esihenkilösi kanssa tai jaa hyviä keinoja työkavereiden kanssa. 

Miten tuunaat työtäsi siten, että se kuormittaa vähemmän ja voit tehdä töitä hyvällä mielellä?  Oletko kokeillut jo yläpuolella olevia vinkkejä?

Lisää keinoja vähentää työstressiä löydät Työterveyslaitoksen Näin ehkäiset työstressiä -sivulta.