Asiantuntija, et ole yksin keskeytysten kanssa

Muutokset ja keskeytykset kuuluvat työhön. Niillä on kuitenkin rajansa, jonka ylittyessä ihminen väsyy ja työn jälki kärsii.

Kelpo asiantuntijaa ei hetkauta, vaikka hänen työnsä keskeytyy jatkuvasti. Hänhän osaa itse hallita työtään ja priorisoida tehtäviään – vaikka jättämällä osan sähköpostista lukematta.

”Tuo ajatus on nyt muodissa, mutta olen eri mieltä”, sanoo erikoistutkija Tiina Kalliomäki-Levanto Työterveyslaitoksesta.

Hänestä keskeytykset, katkokset ja tehtävästä toiseen siirtymiset kertovat työn tekemisen muuttumisesta. Muutoksen kanssa pärjääminen ei ole pelkästään yksilön asia, vaan kaikkien – esimiesten, johdon, HR-asiantuntijoiden ja myös työterveyshuollon.

”Keskeytykset kuuluvat työhön. On kuitenkin olemassa raja, jonka yli mentäessä ne haittaavat: lisäävät virheitä ja pakottavat venyttämään työpäivää. Lopulta ihminen väsyy eikä saa tehtyä sitä mitä pitäisi.”

Raja on erilaisissa töissä ja eri työntekijöillä eri kohdassa. Tutkijan mukaan tietotyö on yksilöllistänyt työoloja.

Suunnittelu vaatii vakaita jaksoja

Kun työtehtävät, asiakaskontaktit ja kokoukset lisääntyvät, myös työn keskeytykset lisääntyvät. Ja mitä useammassa tiimissä ja työtilassa ihminen viikon aikana työskentelee, sitä enemmän katkoksia hänen työhönsä tulee.

”Oleellista on, mahtuuko viikkoon sellaista pätkää, jolloin mikään ei muuttuisi. Vakaata jaksoa tarvitaan, jotta pystyy suunnittelemaan, ratkaisemaan ongelmia ja saamaan töitä päätökseen”, Tiina Kalliomäki-Levanto sanoo.

Hän tutkii muutosten, keskeytysten ja työhyvinvoinnin yhteyksiä kahdessa yrityksessä. Tarkoitus on kehittää muutosten ennakointiin menetelmä, jonka avulla organisaatiossa voitaisiin heti puuttua niihin kipupisteisiin, joissa keskeytyksiä on liikaa.

Tavoitteena ei ole keskeytymätön työ, vaan ”maltilliset työolot”. Niiden vallitessa työn ja yhteistyökumppaneiden määrä on kohtuullinen, työvälineet toimivat eikä työn sisältö koko ajan vaihdu.

Asiantuntija toimii monessa ryhmässä

Informaatioteknologia- ja konsultointipalveluja tarjoava Capgemini on mukana Työterveyslaitoksen tutkimus- ja kehityshankkeessa. Yrityksen palveluksessa on Suomessa noin 570 henkeä.

”Meille hakeutuu töihin ihmisiä, jotka toimivat mielellään muutosympäristössä. Muutos on osa tätä toimialaa”, sanoo Capgeminin henkilöstöjohtaja Anne Sundelin.

”Työhyvinvoinnin haasteita ovat työn monipuolisuus, aikataulupaineet ja se, että asiantuntijamme työskentelevät samaan aikaan monissa ryhmissä.”

Asiantuntijan työviikkoon voi kuulua useita palavereita, joissa hän tekee suunnittelutyötä tiiminsä kanssa. Samaan aikaan sähköpostiin tulee toisista tiimeistä viestejä, joissa kysytään neuvoa. Tiedusteluja tulee myös Lyncin kautta ja samassa avotilassa työskenteleviltä.Asiantuntija lähettää itsekin kollegoilleen pyyntöjä ja kysymyksiä. Työn eteneminen on usein kiinni siitä, milloin vastaus saadaan.

”Kaikkein kuormittavimpia ovat ne projektit, joihin liittyy uutta teknologiaa, uusi asiakas ja kansainvälinen tiimi. Silloin tilannetta ei pysty hallitsemaan aikaisemman tuttuuden perusteella”, Sundelin huomauttaa.

Capgeminillä työntekijät voivat itse vaikuttaa siihen, minkätyyppisiin projekteihin he seuraavaksi lähtevät. Se on yksi tapa ehkäistä kuormittumista, ja sillä on myös iso merkitys työssä onnistumiselle.

”Lisäksi haluamme jatkuvasti kehittää toimintatapoja, jotka ovat avuksi keskeytyvässä työssä”, Sundelin sanoo.

 

Keskeyttävien työolomuutosten ennakointimalli tietointensiivisen työskentelyn parantamiseksi -hanke päättyy elokuussa 2016.

 

Marja Sarkkinen

Jaa sisältö somessa!