Kerro meille hyvästä työkaveruudesta

Osallistu

Onko sinulla erityisen hyvä työkaveri tai esimies? Tai onko sinulla joskus ollut sellainen?

Millainen hän on? Miksi hänen kanssaan on niin mukava tehdä töitä? Millainen vaikutus hänellä on sinuun tai muuhun työyhteisöön?

Voit vastata muutamalla lauseella tai kirjoittaa pidemmästi. Tarinasi voi liittyä johonkin yksittäiseen ominaisuuteen tai henkilön laajempaan hyvään toimintatapaan.

Kirjoita alla oleviin kenttiin ja klikkaa Lähetä-nappia.
Voit lukea muiden vastauksia lomakkeen alapuolelta.

Vastaa kyselyyn

Herättikö juttu tunteita? Ota osaa keskusteluun tässä. Vain tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Ei näy kommentissasi, tieto kerätään ainoastaan toimitusta varten.

Vastaukset

Lukijamme innostuivat kommentoimaan seuraavasti:

Ikävä ilon tuojaa

Mieleeni tulee työkaveri, joka loi rennon rauhallista ilmapiiriä työyhteisöömme. Hän oli meistä vanhin, jo lähellä eläkeikää, mutta mieleltään ja olemukseltaan leikkisä pikkupoika. Hän rakasti työtään, muttei suhtautunut siihen vakavasti. Toisinaan hän innostui tekemään pieniä kepposia meille muille. Nekin pysyivät aina hyvän maun rajoissa. Hänen kanssaan sai nauraa päivittäin, vaikkei hän ollutkaan mikään vitsinvääntäjä. Muutama vuosi sitten tämä aarre jäi eläkkeelle. Sen jälkeen työssä on ollut paljon vähemmän iloa. Oi kuinka häntä kaipaankaan!

Hanna   |    27.9.2017 10:10

Asiallista palautetta

Työkaverini antoi minulle hiljattain palautetta. Kysymys ei ollut kehuista, vaan ns. rakentavasta palautteesta liittyen toimintatapaani. Hän osasi antaa palautteen kivalla tavalla: ei syyttäen ja kahdenkesken. Minulle jäi hyvä fiilis ja tunne, että opin tilanteesta. Arvostan, että hän hoiti lievän yhteentörmäyksemme heti pois päiväjärjestyksestä, ja että asia keskusteltiin niiden kesken, joita asia koski.

Maikki   |    27.9.2017 11:38

Esimies pitää ajan tasalla

Minulla on esimies, joka on monella tavalla hyvä. Jos pitäisi nostaa yksi ominaisuus ylitse muiden, niin tiedon jakaminen alaisille. Hänelle on itsestäänselvää pitää meidät ajan tasalla esimerkiksi asioista, joita on meneillään organisaatiossamme. Jos jokin meitä koskeva ja kiinnostava asia on kesken, hän tulee vapaaehtoisesti kertomaan jopa sen, ettei hänellä tällä hetkellä ole uutta tietoa. On tilanteita, joissa sekin on tärkeä tieto.

Arvostan   |    27.9.2017 11:54

Tavallinen riittää

Hyviä työkavereita ovat kaikki tavalliset, ystävällismieliset tyypit, jotka hoitavat hommansa ja antavat toisille mahdollisuuden hoitaa omansa.

Ei mulla muuta   |    27.9.2017 12:42

Luotettava

Hyvä työkaveri on luotettava. Hän puhuu totta ja tekee minkä lupaa. Hyvä työkaveri arvostaa sekä omaa että muiden työtä. Hänellä on korkea työmoraali. Hyvä työkaveri on ystävällinen ja haluaa ihmisille hyvää. Hyvä työkaveri ei puhu pahaa selän takana. Meikäläisellä muuten on tällainen työkaveri!

Caballus   |    27.9.2017 13:49

Mahtava esimies auttoi uralla alkuun

Ensimmäisessä oman alan työpaikassani minulla oli erinomainen esimies. Hän ymmärsi, että olen vastavalmistunut, mutta antoi minulle silti vaativiakin tehtäviä ja opasti minut niiden läpi. Ei pidellyt kädestä, ei jättänyt yksin, vaan opetti minut tekemään työt itse, laadukkaasti ja hyvin. Rima on siitä asti ollut korkealla ja se on tärkeää, jotta voi kasvaa todelliseksi ammattilaiseksi. Tämä mahtava esimieheni oli rautainen ammattilainen sekä aito, mukava ja huumorintajuinen ihminen. Miten korvaamatonta olikaan oman urani kannalta, että pääsin juuri hänen alaisekseen urani siinä vaiheessa.

Kiitollisena edelleen   |    27.9.2017 14:02

Rohkea totuudentorvi

Olen kiitollinen työkaverille, joka ottaa tarvittaessa rohkeasti puheeksi työpaikkamme epäkohdat. Me muut olemme häneen verrattuna arkoja hissukoita. Totuudentorvena toimiminen ei ole aina helppoa, se voi leimata ihmisen hankalaksi.

Hissukka   |    27.9.2017 18:36

Esimies

Esimieheni on erittäin kannustava ja positiiven. Luo ympärilleen positiivisuutta

HETA   |    27.9.2017 20:38

Pitkä työura, silti vielä virtaa

Kollegani on työskennellyt pankkialalla yli 40 vuotta. Hän on iloinen, positiivinen ja valmis uusiin juttuihin työssä ja vapaa-ajalla. Käymme yhdessä lounaalla työpäivinä ja juttelemme elämästä yleensä, etenkin lastenlapsista. Vaikka kukaan ei ole korvaamaton, lähtee työyhteisöstä paljon hiljaista tietoa kun hän eläköityy reilun vuoden kuluttua.

Tyyne   |    28.9.2017 07:37

Myötä- ja vastamäessä

Hyvä työkaveri ja esimies seisoo rinnalla ja tukee myös silloin, kun "paska osuu tuulettimeen". Huono työkaveri tai esimies puolestaan seisoo rinnalla vain silloin, kun asiat menevät hyvin. Molemmista on kokemusta.

RR   |    28.9.2017 18:00

Tasavertaisuus

Ensimmäisessä open työpaikassani minulla oli mahtava työkaveri, joka tuki, auttoi ja ideoi rinta rinnan kanssani. Siitä jäi todella hyvä tunne ja se on ollut erittäin merkittävä sen jälkeisissä "kylmissä" työkokemuksissani. Olisin saattanut ilman tätä työkaveria lopettaa koko työn kyseisessä ammatissa. Arvostan tällaisia ihmisiä valtavasti ja yritän myös itse toimia samoin.

Ope   |    30.9.2017 20:03

Mukava työkaveri

Minulla on ihan huippu työkaveri. Puhumme asiat suoraan, tuemme toisiamme hastavissa asiakasasioissa ja yksityisasioissa. Hän on luotettava ja huumorintajuinen ja hoitaa itse omat työnsä laadukkaasti. Sunnittelu ja asioiden sopiminen luonnistuvat. Olen joka päivä hänestä kiitollinen.

Työterveyshoitaja   |    30.9.2017 22:45

Reilu meininki

Tähän mennessä paras esimies mikä minulla on ollut, oli eräs keski-ikäinen mies joka toimi esimiehenä hyvin erimerkillisesti. Hän kohteli kaikkia tasapuolisesti ja tuki työntekijöitä kaikin tavoin. Hänen kanssaan saattoi jutella vaikkapa kuntosalilla jos samaan aikaan siellä sattui olemaan.
Parhain työkaveri on sellainen, joka ei juorua toisten selän takana ja sanoo muutaman kannustavan sanan jos tilanne sitä vaatii. Hän ottaa toiset huomioon, eikä vain koko ajan kehu omaa erinomaisuuttaan tai hae muiden huomiota äänekkyydellä ja valheilla. Ihana työtoveri ei myöskään käyttäydy ylemmyyttään korostaen tai ilmeile halveksuvasti. Tämä työtoveri ei lässytä ja puhele imelyyksiä, vaan puhuu järkeviä ja perustelee aina mielipiteensä.

Kati77   |    1.10.2017 19:01

Ihana luotto työkaveri

Minulla on ihan mahtava työkaveri, jonka kannsa on helppo tehdä töitä. Hän hoitaa oman työnsä laadukkaasti ja tuemme toisiamme puolin sun toisin. Hän luo omalla positiivisuudellaan ympärilleen hyvän ilmapiirin, jossa on hyvä tehdä töitä.

Minä vain   |    6.10.2017 11:06

luottamus

Mielestäni hyvän työkaverin paras ominaisuus on luotettavuus. Tietää, että hän hoitaa hommansa.

nipo   |    9.10.2017 11:22
Työterveyslaitoksen sisältöä
Tuoreimmat jutut

Älylaitteen selaaminen kumarassa voi aiheuttaa niska- ja hartiaseudun kipuja sekä ryhtimuutoksia, jotka ilmenevät esimerkiksi alaniskan kyttyrämäisyytenä.

Puhutaankin haitallisesta ”someniskan” ilmiöstä, joka on yleistynyt viime vuosina älylaitteiden käyttäjien keskuudessa.

Työterveyslaitoksen tuotepäällikkö Mika Nyberg kertoo, että someniska vaivaa älylaitteen käyttäjiä iästä riippumatta. Jopa lapsilla ja nuorilla – joiden ranka lähtökohtaisesti kestää rasitusta vanhempaa väestöä paremmin – on raportoitu aiempaa enemmän niskan kipuilua ja ryhtimuutoksia.

Kuormitus jopa 27 kiloa

Tyypillinen somettaja kannattelee älypuhelintaan vyötärön tietämillä ja roikottaa päätään. Tämä asento on nikamille haitallisin. Someniska nimittäin aiheutuu eteenpäin kallistuneesta pään asennosta, joka kuormittaa niskan rakenteita moninkertaisesti pään pystyasentoon verrattuna.

”Kuormitus on sitä kovempi, mitä kumarammassa asennossa pää on. Pystyasennossa pää painaa noin 4–5 kiloa, mutta esimerkiksi 60 asteen kallistuksessa pää rasittaa niskaa jopa 27 kilon verran”, Mika Nyberg sanoo.

Lisäksi älylaitetta selattaessa käsivarret eivät usein ole tuettuina, jolloin pää sekä hartiat työntyvät helposti liikaa eteenpäin ja ryhti pääsee valahtamaan alemmas.

Kivut voivat kroonistua

Puhelimen näppäily kumarassa voi aiheuttaa oireita nopeastikin. Yksipuolista ja kumaraa asentoa seuraavat yleensä niskan lihasjäykkyys ja kipuilu, joka voi säteillä hartioiden ja pään alueelle.

Pidemmällä aikavälillä kivut saattavat kroonistua. Jos huonossa asennossa on jatkuvasti, se voi aiheuttaa ryhtimuutoksia, kuten eteenpäin työntyneen pään asennon ja sisäänpäin kiertyneet olkapäät.

Mika Nyberg kuitenkin huomauttaa, ettei vaivojen syy-seuraussuhde ole aina selkeä:

”Pitkään jatkuneeseen kipuun on hyvä hakea apua, sillä kivun alkuperää voi olla itse vaikeaa päätellä. Kivuista ei tarvitse kärsiä.”

Näin ehkäiset someniskan

Uuden asennon sisäistäminen älylaitteen selailuun vaatii totuttelua. Mika Nyberg antaa nämä neuvot someniskan välttämiseen:

  1. Pidä pää pystyssä, mahdollisimman lähellä keskiasentoa.
  2. Nosta älylaitteen näytön yläreuna nenän korkeudelle. Siten katselukulma on hyvä ja vältät pään turhan nuokkumisen.
  3. Tue kyynärpäät vartaloon ja käytä laitetta kahdella kädellä, jotta asentosi ei pääse valumaan etukumaraan.
  4. Jos käytät laitetta istuessasi, nojaa hieman taaksepäin. ”Makaavampi” asento rasittaa vartaloa vähemmän kuin etukumara asento.
  5. Vaihtele asentoa. Yksipuolinen asento väsyttää vartaloa ja aiheuttaa jumeja.
  6. Tauota somettamista. Tauotus ja venyttely virkistävät ja vetreyttävät niska- ja hartiaseutua.
  7. Opettele tiedostamaan asentosi. Vaikka niska ja hartiat eivät vielä oireilisikaan, kannattaa asentoon kiinnittää huomiota jo nyt. Siinä voi hyödyntää älypuhelimeen ladattavia sovelluksia, jotka muistuttavat, kun asento on turhan kuormittava.

Jaana Laitinen johtaa Työterveyslaitoksen koordinoimaa Promo@Work-konsortiohanketta, joka tuottaa tutkimustietoon perustuvat suositukset terveyden edistämiseen työpaikoilla.

”Tarkastelemme terveellisiä elintapoja työkyvyn ja työstä palautumisen näkökulmista. Tämä on uusi lähestymistapa verrattuna perinteiseen tapaan tarkastella elintapoja sairastumisriskien kannalta.”

Laitinen vastasi palautumista koskeviin kysymyksiin Twitterissä syyskuussa 2017. Tähän on koottu kysymyksiä ja hieman laajennettuja vastauksia niihin:

1. Mitä työstä palautuminen tarkoittaa?

Työstä palautuminen tarkoittaa sitä, että antaa aivojen, kehon ja mielen irrottautua ja elpyä työstä. Kun palautuu välillä, jaksaa tehdä työnsä hyvin ja elää tasapainoista, kokonaista elämää.

Kehon energiavarastojen ja nestetasapainon korjaaminen sekä kehoa huoltava liikunta edistävät palautumista erityisesti fyysisesti kuormittavasta työstä.

Työstä palautuminen on hyväksi terveydelle. Se ehkäisee kuormituksen kasautumista ja haittavaikutuksia. Pitkittynyt, liiallinen kuormitus voi johtaa sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, mahdollisesti tuki- ja liikuntaelinsairauksiin sekä aivotyössä työuupumukseen.

2. Mistä tietää, ehtiikö palautua riittävästi?

Kuulostele, tunnetko palautuvasi päivän rasituksista ennen seuraavaa työpäivääsi.

Huono palautuminen voi näkyä epäterveellisenä käyttäytymisenä, mikä edelleen pahentaa tilannetta: Kuormittunut ihminen voi syödä herkkuja tai käyttää alkoholia lievittääkseen stressaantunutta oloaan. Usein uni häiriintyy ja sohva houkuttelee työpäivän jälkeen.

Huono palautuminen vaikuttaa suoraan fysiologiaan. Verenpaine voi olla koholla, ja veriarvoissa voi näkyä poikkeamia.

3. Miten palautumistaan voi mitata?

Sykevälivaihtelun mittaaminen kertoo palautumisesta aika hyvin, kunhan sen tuloksia tulkitsee ammattilainen.

Mittaukseen on Firstbeatilla helppo mittari, ja esimerkiksi työterveyshuollot välittävät palvelua. Mittauksessa kaksi elektrodia ja pienikokoinen mittalaite kiinnitetään rintakehälle kolmen neljän päivän ajaksi. Samanaikaisesti pidetään päiväkirjaa, mikä helpottaa tulosten tulkintaa.

Palautteessa näkyvät punaisella ajankohdat, jolloin on kuormittunut ja vihreällä palautumisjaksot. Päiväkirjan avulla voi sitten pohtia, miten erilaiset tekemiset näkyvätkään punaviherkäppyrässä.

Esimerkiksi alkoholinkäytön palautumista heikentävä vaikutus näkyy unen aikaisena punaisena käppyränä, mikä on hyvin havainnollistavaa.

4. Miten palautuminen eroaa eri ihmisillä?

Hyväkuntoiset, vähän kuormittuneet, terveet ja nuoret palautuvat muita nopeammin. Palautumista hidastavat ikääntyminen, alkoholinkäyttö, anemia ja toimintakykyä heikentävät sairaudet sekä pitkittyvä, kasautuva kuormitus.

Lisäksi terveyskäyttäytymisen erot vaikuttavat. Esimerkiksi liian lyhyt ja huonolaatuinen uni ei palauta.

5.  Antaisitko kolme helppoa vinkkiä oman työhyvinvoinnin parantamiseen?

Ehdottaisin näitä: Kirkasta työsi tavoite ja merkitys. Keskity yhteen asiaan kerrallaan ja pidä työaikasi kohtuullisina. Pyydä tarvittaessa tukea ja anna sitä muillekin.

6. Onko palautuminen helpompaa, jos töissä on kivaa?

Kyllä on. Kun töissä on kivaa, kuormittuu vähemmän. Samalla saa sosiaalista tukea ja palautuu jo työpäivän aikana. Hyvä työ tekee ihmiselle hyvää monin tavoin.

7. Kertoisitko esimerkin iltapalasta, joka siivittää hyvään uneen?

Lautasmalli on hyvä lähtökohta. Sisällytä iltapalaasi kuituista viljatuotetta, vähärasvaista maitotuotetta, pähkinöitä ja runsaasti kasviksia. Maistele makuja ja rauhoitu nauttimaan niistä.

8. Miten saisin lisättyä liikettä työpäivääni?

Kävele osa työmatkastasi. Valitse aina portaat hissin sijaan. Jos sinulla on sähköisesti säädettävä työpöytä, työskentele välillä seisten. Sijoita printteri kauemmas työpisteestäsi, niin pääset ottamaan lisäaskeleita, kun haet tulosteita.

Ota tavaksi esimerkiksi se, että nouset seisomaan tai kävelemään puhelinkeskusteluiden ajaksi. Pidä kävelykokouksia. Harrasta taukoliikuntaa ja kokeile ”liikuntavälituntia”.

Ihannetilanteessa tekisin töitä nykyistä reilusti vähemmän mutta fiksummin, sanoo helsinkiläinen yrittäjä Katariina Krabbe.

Krabbe luonnehtii itseään kirjoittamisen sekatyöläiseksi. Kymmenen vuotta sitten hän irtisanoutui copywriterin työstään ja perusti toiminimen. Ennen sitä hän oli tehnyt vuosisopimuksen sekä silloisen työnantajansa että erään asiakaslehtitalon kanssa.

”Se oli aika varma lähtö itsensätyöllistäjälle. Pikkuhiljaa sain muitakin asiakkaita.”

Töitä on riittänyt alusta asti, jopa enemmän kuin ehtii tehdä. Siitä huolimatta Krabben taloudellinen tilanne on tiukka.

”Alalla on ostajan markkinat, eivätkä palkkiot ole kymmenessä vuodessa nousseet. Sen sijaan kaikki muu on kallistunut. Vaikka lisään työmäärääni, sinnittelen minimitoimeentulossa. On selvää, ettei tämä voi jatkua näin.”

Vertaistukea ja koulutusta

Tunne siitä, että jotain pitää tehdä eri tavalla kuin ennen, sai Katariina Krabben hakeutumaan yrittäjien vertaisryhmään. Ryhmiä järjestää Osaamista ja onnistumisen tukea yrittäjänaisille -hanke eli Oona.

Se tukee uusmaalaisia yrittäjänaisia kasvattamaan yritystään osaamisen kehittämisen ja vertaistuen avulla. Hankkeen maksuttomat koulutukset ja vertaisryhmät sopivat parhaiten mikro- ja pienyrittäjille.

Vertaisryhmätyöskentelyn tavoitteena on antaa yrittäjänä toimimiseen lisää iloa, visioita ja voimavaroja. Osallistujat sparraavat toisiaan sekä verkossa että kasvokkain.

Krabbe sai vertaisryhmästä uusia näkökulmia ja konkreettista apua. Ryhmäläisiä yhdisti innostus omaan tekemiseen.

Yrittäjän vapaus viehättää

Katariina Krabbe on edelleen tyytyväinen siihen, että ryhtyi yrittäjäksi. Parasta on vapaus määritellä omat aikataulunsa. Kun deadline lähestyy, hän saattaa työskennellä yötä myöten. Toisaalta hän voi lähteä kävelylle kesken päivän tai pitää vapaata, jos väsyttää.

”Myyn työpanostani, en aikaani. Jos olen nopea ja tehokas, saan hyödyn itselleni. Palkkatöissä minun pitäisi hengata työpaikalla loppupäivä, istua ehkä jossain tiimipalaverissa jaarittelemassa.”

Oona-hankkeen vertaisryhmässä yrittäjät saivat pohtia unelmiaan: Millaista elämä olisi viiden vuoden päästä? Millaista yrittäminen olisi? Tämä harjoitus sai palaset loksahtamaan paikoilleen:

Krabbe on vuoden verran kirjoittanut harrastuspohjalta Magiaa ja maadoittumista -blogia osana blogiportaalia nimeltä Naiseuden voima. Muiden yrittäjien rohkaisemana hän kertoi blogin perustajille ideoistaan.

”Kävi ilmi, että heidän visionsa on samantyyppinen kuin minun. Naiseuden voiman lukijamäärät ovat kasvussa, ja sillä alkaa olla kaupallista potentiaalia. Nyt olen mukana kehitystiimissä miettimässä, miten toiminnasta tehtäisiin ammattimaisempaa.”

Vahvuuksia hyödyntämään

Katariina Krabbe toivoo, että hän pystyisi tulevaisuudessa hyödyntämään työnteossa enemmän omia vahvuuksiaan. Yksi niistä on folkloristin koulutus.

”Toimitan vapaaehtoistyönä Lehto – Suomen luonnonuskontojen yhdistys ry:n lehteä ja pidän esimerkiksi itkuvirsi-workshopeja. Aihealue on minulle valtava intohimo.”

Varsinaisessa toimittajan työssään Krabbe tekee usein juttuja aiheista, jotka ovat hänelle vieraita ja vaikeita. Se toki onnistuu, mutta vaatii paljon taustatyötä.

”Työnteko olisi helpompaa, tehokkaampaa ja fiksumpaa, jos voisin keskittyä aiheisiin, jotka tunnen läpikotaisin – ja saisin siitä myös rahaa.”