Nämä ovat hyvinvoivan yrityksen neljä tukijalkaa – ja näin vahvistat niitä

Osallistu

Yrittäjä, ovatko perusasiat hallinnassasi? Yrityksen vakaata toimintaa turvaavat tekijät ovat yksinkertaisia ja kaikki yhtä tärkeitä.

Yrityksen hyvinvointia ja menestystä voisi verrata jakkaraan. Jos yksikin tukijalka horjuu, niin koko jakkara keikkuu, sanoo vanhempi asiantuntija Susanna Visuri Työterveyslaitoksesta.

Hän kannustaa yrittäjiä pitämään yhtä hyvää huolta kaikista yritystoiminnan osa-alueista: kehittämisestä, taloudesta, hyvinvoinnista ja työyhteisöstä.

”Kaikkien tekijöiden tasapaino yhdessä yrittäjäkipinän sekä selkeän liiketoiminta- ja brändikäsityksen kanssa synnyttää positiivisuuden kehän, joka tukee yrittäjän hyvinvointia ja yrityksen menestymisedellytyksiä.”

Tutustu hyvinvoivan yrityksen neljään tukijalkaan ja poimi vinkit:

1. Yritystoiminnan aktiivinen kehittäminen

Yritystoiminnan aktiivinen kehittäminen tarkoittaa sitä, että yritys toimii verkostoissa, asiakas- ja toimittajasopimukset ovat kunnossa, yrityksen toimintaympäristön seuraaminen on hyvällä mallilla ja yrittäjän oma ammattitaito ajan tasalla.

”Usein yrityksen strategia ja toimintasuunnitelma on laadittu kirjallisesti vain toiminnan alussa, mutta sen jälkeen sitä ei ole päivitetty”, Susanna Visuri sanoo.

Vinkkejä:

  • Tee vuosittainen toimintasuunnitelma. Se saa sisältää yrityksen toimintaan liittyvien tavoitteiden lisäksi myös työturvallisuuden, toimitilojen, verkostoitumisen, oman osaamisen ja työn ilon kehittämistä.
  • Varmista, että erilaiset sopimukset ovat varmasti kirjallisia. Sähköpostikin riittää.
  • Ota rutiiniksi valppaus seurata toimintaympäristöä ja varautua muutoksiin.
  • Verkostoidu muiden yrittäjien ja yritysten kanssa.
  • Tutustu uudistumiskykyyn eli resilienssiin.

2. Hyvinvoinnista ja työympäristöstä huolehtiminen

Yrittäjän tai yrityksen työympäristö voi olla mitä vain meluisasta konepajasta vakipöytään kulmakahvilassa läppärin kanssa. Yhtä kaikki turvallisuutta ja kuormitusta täytyy miettiä, oli se sitten fyysistä, henkistä tai molempia.

”Itsestä huolehtimisesta tingitään herkästi. Niin työn imussa kuin haasteellisissa tilanteissa työpäivät venyvät, lomia ei ehditä pitää, työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen on haastavaa”, Susanna Visuri kommentoi.

Vinkkejä:

  • Tee riskinarviointi kirjallisesti: mieti työn vaarat ja haitat monelta kannalta.
  • Suunnittele aikataulusi etukäteen vaikkapa viikkotasolla ja priorisoi tekemisesi.
  • Jos työtunteja on mahdotonta vähentää, ujuta pieniä taukoja jokaiseen päivään.
  • Huolehdi ihmissuhteistasi ja terveellisistä elintavoista.
  • Kehu ja kannusta itseäsi kuin parasta ystävääsi.

3. Talouden hallinta

Yrittäjän talouden hallinnan vähimmäisvaatimukset ovat säännöllinen laskutus sekä kustannussuunnittelu ja -seuranta.

”Yleensä yrittäjillä on hyvät laskutuskäytännöt, mutta kustannusten seurantaa tulisi tehdä järjestelmällisemmin. Lisäksi yksi iso haaste on hintojen määrittely – etenkin korottaminen.”

Vinkkejä:

  • Laita laskutusrutiinit kuntoon.
  • Seuraa yrityksen kuluja tarkkaan, myös pidemmällä aikavälillä.
  • Hinnoittele työsi oikein.
  • Opettele talouden perusasiat – ainakin kassavirtalaskelma ja tilinpäätöksen keskeiset tunnusluvut.
  • Hanki hyvä kirjanpitäjä.

4. Työyhteisön sujuva toiminta

Jos yrityksessä työskentelee useampi henkilö, panosta hyvään yhteishenkeen, sujuvaan tiedonkulkuun ja reiluun työnjakoon. Työn hyvä organisointi liittyy myös siihen, että työkuormitus pysyy aisoissa.

Vinkkejä:

  • Keskustelkaa porukalla avoimesti yrityksen toiminnasta, nykytilasta ja tulevaisuudesta.
  • Jaa vastuuta.
  • Pitäkää säännöllisesti palavereja, joissa kaikki tulevat kuulluiksi.
  • Kannusta yhteistyöhön ja asioiden esille nostamiseen.
  • Anna palautetta.
  • Muista, että innostus ja nauru tarttuvat.

Neljän tukijalan tasapainossa pitäminen on jokaiselle yrittäjälle mahdollista. Usein toiminta rullaakin mukavasti uomissaan, kun hyvät käytännöt on kerran otettu käyttöön.

Silti jokainen tarvitsee välillä katsastushetken.

”Pienten yritysten kanssa huomaan, miten tärkeää on, että yrittäjä pysähtyisi ajoittain arvioimaan tilannettaan ja toimintatapojaan – kyseenalaistamaan syntyneitä rutiineja”, Susanna Visuri kertoo.

Hän suosittelee tekemään Pienen yrityksen ydinkunto -testin, sillä se voi havahduttaa huomaamaan mahdollisia sokeita pisteitä.

 

Juttu perustuu ESR-rahoitteisen Mikrot menestykseen -hankkeen tuloksiin.

Sinikka Tierna @TiernaSi

Liity myös Yritykset kuntoon! -klubiin, niin saat jatkossa meiltä postia yrityksiin ja yrittäjiin liittyvistä aiheista, työkaluista ja palveluista.

Toimituksemme suosittelee

Tutustu myös:
Kommentointi (0)

Mitä ajatuksia juttu herätti? Osallistu keskusteluun tässä.

Ei vielä yhtään kommenttia.

Tuoreimmat jutut

Kesäloma lähestyy, mutta sitä ennen tehtävänä on vielä pitkä lista töitä. Nämä neljä pientä vinkkiä auttavat, kun putsaat työpöytääsi ja mietit, miten paluustasi tulisi sujuva ja mukava:

  1. Kesken jäänyt työ kuormittaa aivoja. Yritä saada loppuun asti ne pienet tehtävät, jotka voit. Näin pääset nopeammin loman alkuun.
  2. Koska kaikkea ei kuitenkaan voi saada loppuun, vähennä kesken jättämisen kuormitusta kirjaamalla tarkasti muistiin, mihin kohtaan tehtävässä jäit. Jaa iso tehtävä mielessäsi osiin ja kirjoita itsellesi ylös, mitkä osat olet tehnyt ja mistä jatkat.
  3. Priorisoi. Muista, että osa työstä jää lopulta aina tekemättä. Mikä on oikeasti tärkeää? Tätä on hyvä pohtia ennen lomaa ja myös loman jälkeisinä päivinä. Usein loman jälkeen näkee työnsä hieman kauempaa ja oivaltaa isoimpien muutosten tarpeet ja kehitysehdotukset.
  4. Järjestä lämmin vastaanotto itsellesi sitä päivää varten, kun tulet takaisin töihin. Laita vaikkapa tietokoneen näppäimistölle post it -lappu, jossa lukee: Tervetuloa töihin, Maija! Toivottavasti sinulla oli mukava loma! Jätä sen viereen suklaakonvehti tai muu arvostamasi palkinto.

 

Juttu on julkaistu Työterveyslaitoksen Työpiste-verkkolehdessä 28.5.2015. Vinkit antoi aivotutkija Minna Huotilainen.

Tällä hetkellä palvelut ja etuusjärjestelmät ovat erillisiä ratkaisuja yksittäisiin haasteisiin. Kokonaisuuden hallinta on sattumanvaraista, toteaa johtava asiantuntija Pirjo Juvonen-Posti Työterveyslaitoksesta.

Tietoa erilaisten palvelu- ja toimeentulovaihtoehtojen yhteensovittamisesta tarvitsevat asiakkaat ja työntekijät.

Esimerkiksi TE-palvelujen ja kuntoutuspalvelujen näkyvyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon suuntaan pitäisi lisätä. Työpaikoilla taasen tarvitaan tietoa, mitä toimeentulon vaihtoehtoja työhön kuntoutumisen ajalle on.

”Ihmiset jäävät järjestelmien väliin, mikä on heille hämmentävää ja epämotivoivaa.”

Uusi duunari tavoittelee työsuhdetta

Pirjo Juvonen-Posti vetää hanketta, jossa on luotu kolme tulevaisuuskuvaa työelämäpalveluista: uusi duunari, työelämän monitaituri ja elinikäinen osallistuja.

Uusi duunari -mallissa työsuhteinen palkkatyö on säilynyt tavoiteltavana ydinmallina. Samalla kun joustavuus työelämässä on lisääntynyt, työn ulkopuolelle jättäytymisestä sanktioidaan.

”Työllistymisen palvelujärjestelmä on purkanut byrokratiaansa ja panostaa yhteispalvelun avulla aktiivisiin ja räätälöitävissä oleviin palveluihin. Tavoitteena on saada ihmisiä nopeasti töihin”, Juvonen-Posti visioi.

Työelämän monitaituri saa palvelut yhdellä hakemuksella

Työelämän monitaituri kuvaa toimintaympäristöä, jossa työurat ovat pirstaleisia ja työelämään osallistutaan monin tavoin. Kokopäiväinen palkkatyö, yrittäjyys, uranvaihto, osa-aikaisuus ja alustatyö ovat kaikki yhtä arvokkaita.

Työansiot ja sosiaalietuudet voi sovittaa yhteen joustavasti. Asiakkaat voivat hakea vaihtoehtoja ja seurata prosessinsa etenemistä omasta sähköisestä portaalistaan.

”Ihannetilanteessa sosiaaliturvajärjestelmään on yksi hakemus, jonka perusteella ihminen saa ehdotuksen tarvitsemistaan palveluista ja etuuksista.”

Elinikäinen osallistuja osallistuu yhteiskuntaan monin tavoin

Elinikäinen osallistuja elää yhteiskunnassa, joka vaalii ihmisten osaamista sekä työ- ja toimintakykyä. Palvelut auttavat löytämään sopivaa aktiviteettia oli se sitten palkkatyötä, vapaaehtoistyötä, lähimmäisen auttamista, opiskelua tai niiden yhdistelmiä.

”Yhteiskunnan tavoite on pitää kaikki toimeliaina. Toimeentuloa turvaavat etuudet ovat tässäkin vaihtoehdossa vastikkeellisia, mutta aktiivisuutta voi osoittaa monin tavoin”, Pirjo Juvonen-Posti sanoo.

Toimintaan ja asenteisiin kaivataan muutosta

Mikä monialaisten työelämäpalveluiden tulevaisuuskuvista toteutuu tai toteutuuko mikään sellaisenaan, ei vielä tiedetä. Selvää on, että muutosta tarvitaan.

”Usein kun tehdään uudistuksia, keskitytään yksittäisiin tavoitteisiin eikä kokonaisuus hahmotu. Skenaariotyö on yksi keino hahmottaa, miten koko systeemin tulisi muuttua. Skenaarioiden tuottaman ymmärryksen pohjalta ratkaisuja voidaan kehittää haluttuun suuntaan.”

Pirjo Juvonen-Postilla on tulevaisuuden suhteen selkeä näkemys.

”On tärkeää, että palveluja kehitetään ihmislähtöisesti niin, että ne pystyvät yhä tarjoamaan tukea ja ohjausta. Jotta tähän päästään, tarvitaan toiminnan ja ohjauksen sekä asenteiden muutosta.”

Koronapandemia on ollut haastavien tilanteiden korkeakoulu, ja sote-organisaatiot ovat selvinneet siitä hyvin arvosanoin. On löytynyt joustavuutta, soveltamista, ennakointia ja monenlaista uuden oppimista yhdessä, sanoo erikoistutkija Eija Haukka Työterveyslaitoksesta.

Haukka johtaa kehittämishanketta Strateginen työkykyjohtaminen sote-muutoksessa. Hankkeessa levitetään työkykyjohtamisen malleja ja hyviä käytäntöjä sekä tuetaan sote-muutoksen johtamista. Mukana on viisi organisaatiota eri puolilta Suomea.

Keväällä 2020 hankkeen asiantuntijat haastattelivat organisaatioiden yhteyshenkilöitä siitä, millaiset käytännöt – uudet tai vanhat – ovat osoittautuneet hyviksi poikkeusolojen aikana. Aiheesta järjestettiin myös webinaari, jossa kokemuksia ja oppeja jaettiin.

Tässä on esimerkkejä hyvistä käytännöistä:

1. Tehokas viestintä henkilöstön kanssa

  • HR-radioksi kutsuttu tunnin Skype-palaveri pidetään pari kolme kertaa viikossa. Siinä jaetaan tietoa ajankohtaisista asioista. Chat-kentässä saa esittää kysymyksiä, joihin vastataan tilaisuuden aikana.
  • Intraan on tehty eri ammattiryhmille napakat ohjeet poikkeustilanteeseen. Ne löytyvät helposti etusivulla olevan kuvakkeen alta.
  • Intraan on perustettu palsta, jossa työntekijöiden kysymyksiin vastataan päivittäin.
  • Viikoittain pidetään esimiesaamuja, jolloin saa kysyä epäselvistä asioista.

2. Tartuntariskin vähentäminen

  • Jos samaan tilaan pitää kokoontua isommalla porukalla, ryhmät pidetään mahdollisimman pieninä ja turvaetäisyyksistä huolehditaan.
  • Työparina työskentelevien sairastumista samaan aikaan ehkäistään niin, että he tekevät työtä fyysisesti eri paikassa – jos se vain on mahdollista.
  • Yhteistyössä työterveyshuollon kanssa tehtiin malli työntekijöiden tartuntariskin arvioimiseen. Myös henkilöstön riskiryhmät arvioitiin.
  • Koronaepidemian vaikutukset otetaan huomioon, kun selvitetään työturvallisuusriskejä. Järjestelmiin kirjataan esimerkiksi suojautumiskeinot, perehdytys ja muutokset toimintatavoissa.
  • Työterveyshuolto on aloittanut lääkärien, psykologien ja hoitajien etävastaanotot ja tarjoaa etäohjausta myös fysioterapiassa.

3. Työntekijöiden henkinen tuki

  • Sairaalapastorit tarjoavat keskusteluapua ja tukea yksittäisille työntekijöille sekä mahdollisuuden jälkipuintiin työyhteisöille.
  • Digitaalinen olohuone on keskustelupaikka nuorille ja uusille työntekijöille. Sille tuli tarve, kun opiskelijoita rekrytoitiin töihin. Foorumia vetävät työsuojeluvaltuutetut ja opiskelijoiden perehdytyksestä vastaavat opetuskoordinaattorit. Opetuskoordinaattoreilta vapautui aikaa tähän tehtävään, koska opiskelijoita ei ole normaaleilla harjoittelujaksoilla.
  • Työterveyshoitajalla on päivystävä puhelin, ”kuuma linja”, josta saa keskusteluapua tiettyinä aikoina.
  • Suunniteltiin defusing-toimintamalli, jota käytetään psyykkisesti kuormittavien tilanteiden purkamisessa. Mallia valmisteltaessa selvitettiin, ketkä ovat oman organisaation defusing-osaajat.
  • Lääkäreille suunniteltiin oma hyvinvointiryhmänsä. Vaikka lääkärit pelkäisivät, heidän ammattiryhmänsä ei helposti hae ja käytä tarjottua tukea.
  • Työterveyshuolto on tehnyt työkyvyn tueksi videosarjan, jonka yhtenä sisältönä on ”kuinka auttaja auttaa itseään”.

4. Huomiota johtamiseen, tukea esimiehille

  • Työkykyjohtamiseen kiinnitetään nyt erityistä huomiota: välitetään varhain, kuunnellaan ja keskustellaan.
  • Esimiehiä on muistutettu siitä, että hyvä lähijohtaminen auttaa työntekijöitä selviytymään kriisissä.
  • Johtajille on nimetty sijaiset, jotta hekin saavat levätä välillä.
  • Työterveyspsykologi tai -hoitaja tarjoaa esimiehille apua esimiestyön ongelmatilanteisiin.

5. Yhteistyön lisääminen

  • HR ja työterveyshuolto pitävät kerran viikossa Teams-palaverin, jossa käsitellään ajankohtaisia asioita. Tämä auttaa osaltaan työterveyshuoltoa tuottamaan juuri nyt tarpeellisia palveluita.
  • HR ja työsuojeluvaltuutetut ovat tiivistäneet yhteistyötään. Esimerkiksi kaikille esimiehille on soitettu ja kysytty työyhteisöjen kuulumisia ja sitä, mihin työhyvinvointityössä pitäisi nyt keskittyä.
  • Ennestään hyvä yhteistyö on jatkunut työsuojeluvaltuutettujen kanssa. Koronatilanteen aikana he ovat toimineet muun muassa henkilöstön huolipuhelimessa päivystäjinä.