Ohjelmistoyrityksessä johtamisen voi räätälöidä itselleen sopivaksi

Osa-aikaisesti työskentelevä opiskelija ja nelikymppinen perheenisä tarvitsevat erilaista johtamista, sanoo henkilöstöjohtaja Johanna Pystynen Vincit Oy:stä.

Marja Sarkkinen

Millaiset johtamispalvelut olisivat sinulle hyödyllisiä? Kaipaatko tukea esimerkiksi stressin- tai ajanhallintaan? Haluatko saada mentorin tai keskustella toimitusjohtajan kanssa siitä, miltä firman tulevaisuus näyttää?

Ohjelmistoyritys Vincit Oy:n työntekijät ottavat tähän kantaa kolmen kuukauden välein. Johtamista pidetään yrityksessä palveluna, josta jokainen voi räätälöidä itselleen sopivan.

Vincitillä on toimipisteet Tampereella, Helsingissä ja Savonlinnassa, ja sen palveluksessa on lähes 300 henkeä. Kasvu on nopeaa: viime vuonna yritykseen palkattiin lähes 80 työntekijää. Taloon tulee koko ajan erilaisia ihmisiä.

Henkilöstöjohtaja Johanna Pystynen sanoo, että sama johtamismalli ei sovi kaikille:

”Esimerkiksi 20-vuotiaalla osa-aikaisesti työskentelevällä opiskelijalla ja 45-vuotiaalla perheenisällä on hyvin erilaiset tarpeet johtamisen suhteen.”

Tukea saa yhdellä klikkauksella

Vincit on muutaman vuoden toiminut ilman hallinnollisia esimiehiä. Johtamispalveluiden malli otettiin käyttöön kesällä 2016. Sitä kutsutaan lyhenteellä LAAS, joka tulee sanoista leadership as a service.

Kukin työntekijä valitsee haluamansa palvelut tarkoitukseen tehdyn ohjelmiston kautta. Tarjolla on 60 palvelua, jotka on jaoteltu neljän otsikon alle: hyvinvointi, oma osaaminen, oma ura ja liiketoiminta.

Hyvinvointiin liittyvät muun muassa ajanhallinta, työn ja perheen tasapaino sekä harrastusporukat. Jos taas haluaa vahvistaa osaamistaan, voi esimerkiksi pyytää vinkkejä sopivan koulutuksen löytämiseen.Urapalveluita voi hyödyntää vaikkapa silloin, kun haluaa vaihtaa työprojektia. Tarjolla on myös ”päätepysäkkipalvelu”, jonka avulla pitkään talossa ollut voi pohtia, vieläkö hänelle löytyy uusia haasteita vai onko kaikki jo nähty.

Liiketoimintaan liittyvät palvelut ovat olleet suosittuja. Hiljattain parikymmentä vincitläistä halusi lisää tietoa siitä, miltä tulevaisuus näyttää myynnin näkökulmasta.

”Kutsuimme heidät lounaalle, jonka aikana he keskustelivat asiasta myyntijohtajan ja toimitusjohtajan kanssa”, Johanna Pystynen kertoo.

Valmentaja talon ulkopuolelta

Yksittäisellä palvelulla voi olla useita tarjoajia. Silloin työntekijä valitsee, kenen kanssa hän lähtee etsimään ratkaisuja.

Johanna Pystysen vetämä kolmen hengen henkilöstötiimi tuottaa osan palveluista. Sen lisäksi tiimi toimii linkkinä palvelun tilaajan ja muiden tarjoajien välillä.

Esimerkiksi stressinhallintaan voi saada tukea henkilöstötiimistä tai ulkopuoliselta valmentajalta. Kolmas vaihtoehto on hakeutua koulutukseen, jossa opetellaan stressinhallintataitoja.

Palvelun tilaajaan otetaan yhteyttä viikon sisällä. Se, miten sen jälkeen edetään, riippuu työntekijästä ja hänen tilanteestaan.

"En tarvitse tällä hetkellä mitään"

Johtamispalveluja saa varata milloin vain, mutta henkilöstötiimi lähettää kolmen kuukauden välein muistutusviestin, että nyt olisi taas aika varata palveluja.

Palveluja ei kuitenkaan tarvitse ottaa vastaan. Työntekijä voi klikata ohjelmistosta kohtaa ”en tarvitse tällä hetkellä mitään”.

”Se on yhtä hyvä valinta kuin se, että ottaa kymmenen palvelua. Emme pyri siihen, että kaikki käyttäisivät mahdollisimman paljon kaikkea”, Johanna Pystynen huomauttaa.Yksi palveluista on perinteinen kehityskeskustelu. Jos työntekijän arki sujuu hyvin ja keskustelu tuntuu turhalta ajanhukalta, siihen ei pakoteta. Keskusteluajan voi varata silloin, kun se tuntuu itsestä hyödylliseltä.

”Emme tuota johdossa ja tukipalveluissa mitään sellaista, millä ei ole lisäarvoa ihmisille. Usein organisaatioissa käytetään paljon aikaa sen arvailemiseen, mikä olisi hyvä juttu kaikille. Meillä ei tarjota arvaukseen perustuvia vaihtoehtoja.”

Johtamisen kohteesta päätöksentekijäksi

Johanna Pystysen mielestä valinnanvapaus tekee jokaisesta ihmisestä aktiivisen päätöksentekijän. Ja kun palvelut on nostettu ikään kuin tarjottimelle, kynnys niiden kokeilemiseen madaltuu.

Tarkoitus on tukea itsensä johtamista. Henkilöstöjohtaja ei näe vaaraa siinä, että työntekijä ei huomaisi tarvitsevansa tukea ja jäisi oman onnensa nojaan:

”Meillä tehdään töitä asiakasprojekteissa, ja mahdolliset ongelmat nousevat esiin projektiarjessa. Jos joku ei suoriudu työstään tai näyttää muuten tarvitsevan tukea, siihen kyllä reagoidaan.”

Palvelumallia kehitetään Vincitissä edelleen. Pystynen uskoo, että sen avulla säästetään rahaa.

”Kun keskitymme olennaisiin palveluihin, meidän ei tarvitse lisätä tukitoimintojen määrää eikä esimiesrooleja, vaikka organisaatiomme kasvaa.”

 

Johanna Pystynen esitteli Vincit Oy:n johtamispalvelumallia Työterveyspäivillä syyskuussa 2016. Vincit on saanut useita henkilöstö- ja työhyvinvointipalkintoja. Se on valittu Great Place to Work -kilpailussa Suomen parhaaksi työpaikaksi vuosina 2014–2016 ja Euroopan parhaaksi vuonna 2016.

Jaa sisältö somessa!