Ota hyöty irti työmatkasta!

Työmatkaliikuntaa voi lisätä vaikka pysäkinväli kerrallaan.

Marja Sarkkinen

Työmatkan kulkeminen kävellen tai pyörällä on luonteva tapa vähentää runsasta päivittäistä istumista, jolla tiedetään olevan terveyshaittoja.

Työmatkaliikuntaa voi lisätä pieninkin askelin:

”Yhden ylimääräisen 300 metrin pysäkinvälin käveleminen joka arkipäivä aamuin illoin tarkoittaa kolmen kilometrin kävelyä viikossa ja noin 150:tä kilometriä vuodessa”, sanoo tiimipäällikkö Sirpa Lusa Työterveyslaitoksesta.

”Työmatkaan käytetään keskimäärin 45 minuuttia päivässä. Matka toistuu lähes päivittäin, joten siitä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti”, sanoo kehittämispäällikkö Liisamaria Kinnunen Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelmasta.

Työpaikka voi kannustaa työmatkaliikuntaan esimerkiksi järjestämällä henkilöstölle suihkutilan ja turvallisen pyöräparkin. Jotkut työnantajat tukevat askelmittarin, liukuesteiden, pyöräilykypärän tai heijastinliivien hankintaa ja tarjoavat keväällä mahdollisuuden pyörän huoltoon.

Työmatkaliikunta

  • pitää lihakset ja nivelet kunnossa.
  • kohottaa kuntoa.
  • auttaa painonhallinnassa.
  • virkistää mieltä ja parantaa muistia.
  • virittää työpäivään ja kotimatkalla siirtää ajatukset pois töistä.
  • säästää rahaa ja lyhyillä matkoilla myös aikaa.
  • pienentää hiilijalanjälkeä.
  • lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia.

 

Jaa sisältö somessa!