Pienyrittäjän vinkit verkostoitumiseen: ”Ei tarvitse olla supliikkivelho, kunhan kuuntelee aidosti”

Opettele ihmisten nimet. Rohkaise heitä kertomaan itsestään. Älä teeskentele äläkä mielistele. Nämä asiat auttavat solmimaan uusia tuttavuuksia, sanoo yrittäjä Yusuf Mohamud.

Mistä yrittäjä löytää uusia yhteistyökumppaneita? Miten verkostot voivat tukea yrittäjän hyvinvointia?

Työterveyslaitoksen Verkostot pienyrittäjän tukena -opas on tarkoitettu yrittäjille, jotka haluavat laajentaa sosiaalisia verkostojaan. Opas on kirjoitettu niin, että se sopii myös muille kuin suomalaistaustaisille yrittäjille.

Ideoita on saatu työpajoista, joihin osallistui varsinkin maahanmuuttajataustaisia pienyrittäjiä. Työpajoissa käsiteltiin yrittäjän hyvinvointiin vaikuttavia asioita.

Oppaaseen on antanut verkostoitumisvinkkejä muun muassa helsinkiläinen yrittäjä Yusuf Mohamud, jonka yritys Sinun Sanomasi Marketing auttaa asiakkaita vauhdittamaan myyntiä ja löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Mohamud sanoo, ettei uusien tuttavuuksien solmiminen ole aina ollut hänellekään itsestään selvää. Mieltä on joskus kalvanut torjutuksi tulemisen pelko.

”Siitä ei ole muuta ulospääsyä kuin itse tutustuminen. Parhaiten sitä oppii kuuntelemalla. Ei tarvitse olla sananero eikä supliikkivelho, kunhan kuuntelee keskustelukumppaniaan aidosti. Hän kyllä kertoo, mistä on kiinnostunut.”

Mohamudin mielestä juuri aitous on tärkeintä silloin, kun kohtaa uuden ihmisen. Sanat ja kehonkieli eivät saa olla ristiriidassa. Tässä on hänen vinkkejään tutustumiseen:

1. Ole aidosti kiinnostunut muista.

Rohkaise muita kertomaan itsestään. Älä tarjoa liikaa omia ideoitasi. Tärkeää on, että et lähesty ihmisiä ärtyneenä tai ylimielisesti. Vältä antamasta sellaista vaikutelmaa, että pitäisit itseäsi muita parempana.

2. Opettele ihmisten nimet.

Tästä on sinulle paljon hyötyä verkostoitumisessa. Ihmiset pitävät siitä, että heidän nimensä muistetaan oikein.

3. Huomioi keskustelukumppanisi tarpeet.

Älä ole itsekäs, vaan ota lähtökohdaksi keskustelukumppanisi kiinnostuksen kohteet.

4. Esitä kysymyksiä.

Kyseleminen on maailman tehokkain tapa oppia. Lapset oppivat kyselemällä, oppilaat oppivat kyselemällä ja jopa rekrytoijat kyselevät. Kautta aikain ratkaisuja on löytynyt esittämällä kysymyksiä. Yhteistyö toisen yrittäjän kanssa saattaa joskus olla yhden kysymyksen päässä, joten kysele rohkeasti.

5. Ole hyvä kuuntelija.

On tärkeää kuunnella muita, sillä me kaikki haluamme tulla kuulluiksi. Ei ole sattumaa, että meillä on kaksi korvaa, mutta vain yksi suu. Muita kuuntelemalla voit saada tietoa, josta on hyötyä sinulle ja yritystoiminnallesi.

6. Saa toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi.

Arvostetuksi tulemisen tunne on tärkeä meille kaikille. Se, että saa toisen tuntemaan itsensä arvostetuksi, on tärkeää yritystoiminnassa ja muutenkin elämässä. Muista kuitenkin olla aito ja vilpitön – älä teeskentele äläkä mielistele.

Jaa sisältö somessa!