30.1.2017

– Suomen hyvinvointi on rakennettu työllä, ja uskomme, että työ rakentaa hyvinvointiamme myös seuraavat sata vuotta. Suomessa tehdään monilla aloilla ja monissa työtehtävissä upeaa, merkityksellistä ja arvokasta työtä. Sitä jos jotain kannattaa nostaa esiin ja juhlia, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kampanjassa on mukana useita Suomalaisen Työn Liiton jäsenyrityksiä ja yhteisökumppaneina Työterveyslaitoksen lisäksi ovat Työelämä2020 ja Tekes.

– Kampanja sopii hyvin Työterveyslaitoksen visioon “Hyvinvointia työstä”. Usein kuulemme kerrottavan tarinoita siitä, mitä tuotteita täällä tehdään. Nyt voimme nostaa esille näkökulman, miten me Suomessa työtä teemme, sanoo pääjohtaja Antti Koivula Työterveyslaitoksesta.

Neljä tarinaa suomalaisen työn tulevaisuudesta

Kampanjan käynnistää Klaus Härön ohjaama Seuraavat sata vuotta -filmi, joka kertoo neljä tarinaa suomalaisen työn tulevaisuudesta lasten haaveiden kautta. Mitä voimmekaan saavuttaa, kun vain olemme tarpeeksi sinnikkäitä ja uskomme omiin kykyihimme? Millaisia innovaatioita kehitämmekään, kun kannamme jokainen kortemme kekoon ja toimimme vastuullisesti, toisiamme auttaen ja yhdessä tehden? Filmi on tehty yhteistyössä Ivalo Creative Agencyn ja Otto Tuotanto Oy:n kanssa.

Tapahtumia, tutkimuksia ja tervettä ylpeyttä

Juhlavuoden aikana Made by Finland -sivustolla nostetaan valokeilaan inspiroivia tarinoita suomalaisen työn tekijöistä. Henkilöiden ja tarinoiden taustalla on ajatus siitä, että jokaisen ihmisen tekemä työ on arvokasta, ja työ luo hyvinvointia meille kaikille.

Lokakuussa järjestettävässä valtakunnallisessa Avoimet ovet -tapahtumassa kaikki halukkaat yritykset ja organisaatiot avaavat ovensa ja kutsuvat ihmiset tutustumaan toimintaansa, kukin omalla tyylillään. Myös Työterveyslaitoksen toimipisteet ympäri Suomen avaavat ovensa.
Vuoden aikana tutkitaan myös suomalaisten näkemyksiä suomalaisesta työstä ja sen tulevaisuuden menestystekijöistä.

– Välillä tuntuu, että suomalaiset tarvitsevat ulkopuolisen kertomaan, että täällä tehdään asioita hyvin. Pystymme mihin vain, kunhan emme itse aseta kyvyillemme rajoja. Haluamme kampanjan kautta kannustaa kaikkia suomalaisia olemaan ylpeitä itsestämme, toisistamme ja osaamisestamme, Lausala innostaa.

Made by Finland on virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.

www.madebyfinland.fi

www.facebook.com/madebyfinland

Twitterissä #madebyfinland

Lisätiedot

Antti Koivula, pääjohtaja, Työterveyslaitos, puh. 030 4742341, @senatorAntti
Kristiina Kulha, viestintäpäällikkö, Työterveyslaitos, puh. 040 5486914, kristiina.kulha@ttl.fi, @krissekulha

Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Suomi 100 -juhlavuoden kampanja. Kampanjan tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan.

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tarkoituksena on vaikuttaa siihen, että Suomessa tunnetaan ylpeyttä täällä tehdystä työstä. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja verkkopalveluita ja tutkii suomalaisen työn nykytilaa ja tulevaisuutta. Liitolla on yli 3 000 yritys- ja yhteisöjäsentä.