Yrittäjä, oletko huolestunut omasta jaksamisestasi? Hienoa! Olet silloin jo oikealla polulla. Oman tilanteen tunnistaminen ja rehellinen tunnustaminen on muutoksen ensimmäinen edellytys. Kokeile rohkeasti erilaisia keinoja edistää hyvinvointiasi, ja opettele tunnistamaan mikä toimii juuri sinulla parhaiten. On helpottavaa muistaa, että motivaatiota ja itsensä johtamista voi tietoisesti työstää.

Tutustu alla, miten muut yrittäjät ovat ratkoneet työkykyyn ja työhyvinvointiin liittyviä käytännön haasteita. Ideoita erilaisiksi keinoiksi vaikuttaa omaan hyvinvointiisi löydät videoiden alta.

Olen yrittäjä, huolehdin itsestäni!

Alla olevassa videosarjassa yrittäjät Sami Puttonen, Jarmo Kankaanpää, Maarit Koistinen, Pasi Ratilainen ja Ulla Sergejeff kertovat omista palautumisen keinoistaan.

Palatko loppuun vai palaudutko?

Johtava asiantuntija Jaana Laitinen Työterveyslaitoksesta kertoo videosarjassa työstä palautumiseen vaikuttavista asioista, kuten unesta, ravitsemuksesta ja työuupumuksen tunnistamisesta. Videot on tehty yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa.

Sinulla on monia keinoja vaikuttaa työkykyysi

Työkykyyn vaikuttavat terveys ja toimintakyky, osaaminen, arvot, asenteet ja motivaatio sekä ympäristö. Terveelliset elintavat ja hyvä terveys ovat työkyvyn perusta.

Työkykyä on kuvattu työkyvyn talon mallilla.

Pienyrittäjän tietokortin avulla voit arvioida, mitkä työkykyasiat sinulla jo ovat kunnossa ja mitkä vaativat kehittämistä.

Työn imu lisää hyvinvointiasi ja parantaa suoritustasi

Kun olet innostunut työstäsi ja palat halusta päästä tarttumaan toimeen, olet todennäköisesti työn imussa. Työn imu on hyvinvointia parhaimmillaan ja yhteydessä mm. hyvään työsuoritukseen ja yrityksen taloudelliseen menestymiseen. Voit lisätä omaa työn imuasi tuunaamalla työtäsi. Vinkkejä löydät mm:

Uni huoltaa ja hellii aivojasi

Olitko herätessäsi yhä väsynyt? Et ehkä ehtinyt palautua riittävästi edellisen päivän rasituksista. Univaje vaikuttaa mm. asioiden hallintaan, siihen miten hoidat työsi.

Vinkkejä parempaan uneen saat mm.

Ruokailulla voit vaikuttaa virkeyteesi

Kahden perusasian muistaminen riittää: syö terveellisesti ja säännöllisesti. Terveellinen ruokailu auttaa ylläpitämään vireyttä ja näin suoriutumaan työpäivästä sekä palautumaan työstä.

Hyödyllisiä vinkkejä löydät esimerkiksi

Hyvä fyysinen kunto lisää kestävyyttäsi myös työssä

Fyysisesti kuormittava työ vaatii hyvää kuntoa ja toimintakykyä, jottei työ kuormita liiaksi eikä kuormitus kasaudu. Liikunta edistää monin tavoin myös toimistotyötä tekevän hyvinvointia ja työstä palautumista.

Panosta terveyteesi tutustumalla mm.

Hallitse työaikojasi, etteivät ne ala hallita sinua

Työpäivän venyttäminen ei aina tarkoita sitä, että saisit asiat tehtyä paremmin ja sujuvammin. Työn laatu voi päinvastoin heiketä. Omiin työskentelytapoihin kannattaa kiinnittää huomioita. On hyvä pohtia tekeekö oikeita asioita ja oikeaan aikaan, mitä pitää tehdä juuri nyt ja mitä voi siirtää toiseen päivään. Kaikkea ei tarvitse tehdä aina heti.

Työkaluja ajanhallintaan saat mm.

Perhe, ystävät ja harrastukset tuovat iloa elämään ja virtaa työhön

Työn ja muun elämän yhteensovittamisessa onnistuminen on tärkeä voimavara. Uudet teknologiset ratkaisut mahdollistavat uudenlaiset tavat ja paikat tehdä työtä. Parhaimmillaan ne ovat oiva apuvälinen tasapainottaa työtä ja muuta elämää.

Omaa arkea voi helpottaa monin tavoin. Vinkkejä saat mm.

Tutustu Yrittäjän työkyky -vinkkikirjaan

Yrittäjän työkyky -vinkkikirjassa tarjotaan ohjeita muun muassa siihen, miten stressiä tai stressisyömistä voi vähentää tai kuinka elintapamuutoksesta saisi pysyvän. Esimerkiksi turhan syömisen mielihalun voit välttää, kun keksit jotain muuta tekemistä: soita kaverille, pura huolet paperille, neulo, tee saunapuut tai lue hyvää kirjaa.  Vinkkikirja herättää pohtimaan työkyvyn eri osa-alueita, yrittämiseen liittyvää osaamista ja uniasioita.