Ärtymys voi johtua informaatiotulvasta

Onko helpompaa olla syömättä kahvitauolla pullaa kuin vilkuilla jatkuvasti älypuhelinta ja multitaskata palavereissa? Näillä molemmilla voi olla sosiaalisia seurauksia, mutta pitkään jatkuessaan informaatiotulva vaikuttaa varmasti yksilön kuormittumiseen.
-
Sari Käpykangas
Sari Käpykangas
erityisasiantuntija

Saamme valtavasti tietoa eri viestintäkanavista. Osa tiedosta on tarpeellista, mutta täytämme mieltämme jatkuvasti myös tarpeettomalla tiedolla.

Kun Louvren taidemuseossa joku heittää keittoa Mona Lisa -maalauksen päälle, myös meillä Suomessa asuvilla älypuhelin värähtää. Dopamiini virtaa aivoihin, kun saamme tietoa tästä kiinnostavasta tapahtumasta. Työ keskeytyy ja ajatus herpaantuu.

Tietoa arvostava kulttuuri ei tue ihmisen inhimillisiä vaatimuksia palautua rasituksesta. Väittäisin, että jokaisella on omakohtaisia kokemuksia tästä. Tosielämän realiteetit myös vaativat meitä jatkuvaan valppaana oloon. Otsalohkomme on jatkuvasti ylirasittunut.

Omien rajojen ymmärtäminen on ensimmäinen askel, jos mielii purkaa kuormitustilannetta ja nukkua yönsä hyvin. Voimavarojen hukkaaminen epäolennaiseen ei ole hyvinvoinnin kannalta kestävä tie.

Kognitiivisella ergonomialla eli työn suunnittelulla, työympäristön järjestämisellä ja työskentelytavoilla on vaikutuksia ajatuksiin, kokemuksiin ja tunteisiin. Riittämättömyyden tunne, univaikeudet ja ärtymys voivat johtua huonosta kognitiivisesta ergonomiasta.

Jos työyhteisö ei tue hyvää kognitiivista ergonomiaa, ei hyvä itsekontrolli riitä. Tarvitaan toimia työyhteisön ja organisaation tasolla. Usein päädymme ponnistelemaan liian kauan yksin ja keksimme yksilöllisiä keinoja selviytyä tiukoista työtilanteista.

Miksi? Eihän meitä ole luotu työskentelemään tai selviytymään yksin.

Yhteisillä toimintatavoilla on monia hyviä vaikutuksia kognitiiviseen ergonomiaan. Yhteisillä pelisäännöillä voimme vähentää tietotulvaa ja sitä kautta myös vaatimusta monitekemiseen.

Aloittaa voi vaikka siitä, että sovitaan, mitä viestintäkanavia työkavereiden kanssa käytetään. Miettikää yhdessä, mikä on teidän työyhteisönne viestintäetiketti. Kuinka nopeasti viesteihin toivotaan reagoitavan?

Toinen keino on opetella hyväksi keskeyttäjäksi. Ethän lisää työkaverisi tietotulvaa jatkuvilla kysymyksillä? Kirjaa kaikki kysymykset yhteen listaan ja lähetä ne hänelle kerralla.

Kolmantena keinona on syynätä tarkkaan kokouksien kutsulistat. Onko tieto, jota kokouksessa käsitellään, varmasti tarpeellista kaikille? Vai voiko osalle työryhmästä lähettää vaikka napakan yhteenvedon keskustelusta?

Meillä Työterveyslaitoksessa on paljon ratkaisuja, joilla vähentää tietotulvaa, keskeytyksiä ja häiriöitä. Ota rohkeasti yhteyttä meihin: 

Ratkaisuja sujuvampaan aivotyöhön

Avainsanat

Jaa sisältö somessa!