Markkinoinnin perusteet yrittäjälle

Kuvituskuva somen käyttö

Yrittäjän on usein itse hoidettava markkinointi ja viestintä kaiken muun työn ohessa. Pienessä yrityksessä ei ole aina mahdollista palkata viestintään tai markkinoitiin erikoistunutta henkilöä tai ostaa palveluita ulkopuoliselta.

Ota markkinoinnin perusteet haltuun!  Mitä ovat viestintästrategia, tavoitteet ja mittarit? Kuka on asiakas ja mikä on kohderyhmä?  

Mitä on markkinointiviestintä?

Tässä kokonaisuudessa markkinointi nähdään yhtenä organisaation viestinnän lajina, vaikka viestintää voi olla myös montaa muutakin lajia.

Markkinoinnin perusperiaatteet ovat samat, tapahtui markkinointi sitten kasvokkain tilaisuudessa, paikallislehden sivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Taitavalla markkinoinnilla tavoitat sinulle tärkeät henkilöt oikeaan aikaan. Toimiva markkinointi on myös arvonluontia jo ennen ostopäätöstä!

Markkinoinnin perusperiaatteet

  1. Tuote: varmista että myymäsi tuote tai palvelu on kunnossa, ja että se on laadukas ja sitä mitä lupaat.
  2. Kohdeyleisö: tiedä kuka sinun tuotettasi tai palveluasi tarvitsee ja mistä hänet tavoittaa.
  3. Tarve: tunne asiakkaasi ja se mihin heille merkittävään ongelmaan tarjoat vastausta
  4. Tavoite: älä markkinoi vain markkinoinnin ilosta, vaan ole selkeä siitä mitä tavoittelet ja suuntaa määrätietoisesti sitä kohti!
  5. Saatavuus: Pidä huoli siitä, että asiakas tavoittaa sinut ja tuotteesi tai palvelusi on saatavilla.

Syvennä markkinoinnin ymmärrystäsi

Ota vielä haltuusi viestintästrategia, syvennä ymmärrystäsi markkinointiviestinnän tavoitteista, tutustu markkinoinnin mittaamiseen ja pysähdy vielä pohtimaan tärkeintä, eli kohderyhmää tai asiakastasi.

Lähteitä ja lisää luettavaa

Ikoni jossa on kirja.
  •  ​​​​​​​SWOT-työkalun esittelivät ensi kerran E. Learned, C. Christensen, K. Andrews, W. Guth (1965). Business policy: text and cases (1st ed.). Homewood, Illinois: Richard D. Irwin, Inc. p. 20. OCLC 680327.
  • 2SMART-työkalun esittelivät ensi kerran G. Doran, A. Miller ja J. Cunningham (1981): “There's a S.M.A.R.T. way to write management goals and objectives” . Specific, Measurable, Attainable, Realistic and Timely (SMART) Specific: What are you trying to do?