Some-kanavat hyötykäyttöön

Kuvituskuva somen käyttö

Sosiaalinen media on muuttanut viestinnän ja markkinoinnin tapaa niin paljon, että somen ulkopuolelle jättäytyminen on lähes sama asia kuin erakoituminen. Jos yritystäsi ei löydy mistään somekanavasta, mistä mahdolliset asiakkaasi edes tietävät sinun olevan olemassa?

Somelle kannattaa varata aikaa kalenterista, sillä muuten se jää muiden työtehtävien alle. Aloittamiseen tarvitaan enemmän aikaa, että voit tehdä järkevän ja toteutuskelpoisen suunnitelman. 

Pidä some-kanavat ajan tasalla

Some-kanavien ilme on hyvä pitää ajan tasalla ja tarkistaa noin puolivuosittain, että profiilikuvaus, yhteystiedot ynnä muut ovat oikein ja ajassa kiinni. Ylläpitoa varten voit varata aikaa esimerkiksi joka tai joka toinen arkiaamu 15 minuuttia aikaa, jolloin keskityt yrityksesi somekanaviin, asiakkaittesi mielenkiintojen kohteisiin, kilpailijoihin tai vaikka johonkin uuteen kanavaan tutustumiseen.

Sosiaalinen media markkinointikanavana on tehokas ja usein myös suhteellisen edullinen keino tavoittaa laajempaakin yleisöä. Seuraavassa kerrotaan neljä parasta puolta, miksi markkinoijan kannattaa tutustua sosiaaliseen mediaan työkaluna.

Sosiaalisen median neljä parasta puolta

Viisi vinkkiä!

  1. Ole siellä, missä asiakkaasi ovat!
  2. Säästä rahaa järkevällä suunnittelulla ja taitavalla kohdentamisella!
  3. Tee mielummin vähän ja hyvin, kuin paljon ja huonosti.
  4. Varaa kalenteristasi aikaa sosiaaliselle medialle.
  5. Aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista

Some-kanavien runsaus mahdollistaa ja haastaa

Sosiaalisesta mediasta löytyy kanavia joka lähtöön ja läsnäolo niissä kaikissa on mahdotonta – eikä edes järkevää. Sosiaalinen media vaatii aikaa, johdonmukaisuutta ja järkevää suunnittelua. Mieti siis tarkasti ja ennen kaikkea realistisesti, mihin sinulla riittää resurssit.

Tee mieluummin vähemmän ja järkevämmin, kuin enemmän ja vähän huonosti kaikkea. Pidä huolta omasta jaksamisestasi, etenkin jos teet markkinointia yksin muun yritystoiminnan ohella.

Suomen suosituimmat some-palvelut

Vuonna 2022 sosiaalisista medioista Suomessa käytettiin eniten YouTubea, WhatsAppia ja Facebookia, kertoo DNA:n teettämä Digitaaliset elämäntavat -tutkimus. WhatsAppia kertoi käyttävänsä päivittäin 62 % vastaajista ja Facebookia 52 % vastaajista.