Asiantuntija suosittelee ”keskiuran katsastusta” nelikymppisille

Osallistu

Työuran keskivaiheilla on hyvä valmistautua muutoksiin. Se voi tarkoittaa lisäkoulutuksen hankkimista tai sen tunnistamista, missä on erinomainen.

Oletko keskellä organisaatiomuutosta tai jäänyt työttömäksi? Tai oletko jämähtänyt työhön, josta et enää löydä kipinää? Kaipaatko urallesi uutta suuntaa?

Johtaja Salla Toppinen-Tanner Työterveyslaitoksesta sanoo, että varsinkin työuran keskivaiheilla moni vastaa myöntävästi johonkin noista kysymyksistä.

Vaikka kaikki olisi ihan hyvin, omaa uraansa ja osaamistaan kannattaa aika ajoin pohtia: Mitä tapahtuisi, jos nykyinen työni loppuisi? Pääsisinkö silloin muualle töihin? Pitäisikö minun hankkia lisää koulutusta, että pärjäisin nykyisillä työmarkkinoilla?

”Kun tutkinto on tehty 20 vuotta sitten, työuraa voi olla edessä vielä toinen mokoma. Maailma muuttuu paljon 40 vuodessa”, Toppinen-Tanner huomauttaa.

Varaudu työelämän muutoksiin

Salla Toppinen-Tanner kollegoineen kehittää parhaillaan uravalmennusmallia, joka auttaa yli 40-vuotiaita varautumaan työelämän muutoksiin. Hänen mielestään jonkinlainen ”keskiuran katsastus” tekisi hyvää kaikille työntekijöille – myös ruuhkavuosiaan eläville.

”Tulevaisuuteen varautuminen ei tarkoita, että on koko ajan varpaillaan ja huolestunut. Kyse on siitä, että on tietoinen työmarkkinatilanteestaan ja valmistautunut muutoksiin.”

Työelämässä tarvitaan yhä enemmän valmiuksia oppia uutta sekä kykyä ylläpitää ja hyödyntää sosiaalisia verkostoja. Myös hyvä itsetuntemus on valttia. Tällaiset taidot kannattaa tuoda esiin myös töitä hakiessa.

Kun mietit tehtävien, työpaikan tai ammatin vaihtamista:

  • Selvitä, onko omalla työpaikallasi mahdollista päästä työkiertoon tai edetä uralla.
  • Silmäile oppilaitosten tarjontaa. Saisitko opiskelemalla lisää osaamista nykyiseen työhösi?
  • Selvitä, olisiko sinun mahdollista opiskella työn ohella tai opintovapaalla.
  • Kysele ihmisiltä heidän ammateistaan ja työtehtävistään.
  • Tutustu työnhakukanavien ja työpaikkailmoitusten kautta tehtäviin, jotka vastaavat osaamistasi.

Kun valmistaudut työnhakuun:

  • Päivitä CV:si ja nettiprofiilisi, esimerkiksi LinkedIn. Älä tyydy työkokemuksen ja tutkintojen listaamiseen. Kerro myös, millaisia tehtäviä olet tehnyt. Missä olet erityisen hyvä? Millaiset tehtävät ja roolit ovat sinulle mieluisimpia? Mitä ihmiset ovat sinusta sanoneet? Millainen työntekijä ja ihminen olet?
  • Opettele tunnistamaan itsesi ja ominaisuutesi. Keskustele läheistesi kanssa ja kysy heidän mielipidettään.
  • Vahvista itsetuntoasi. Missä olet hyvä tai erinomainen? Missä asiassa olet onnistunut työssäsi? Mieti konkreettisia esimerkkejä.
  • Harjoittele hissipuhetta, jossa kerrot onnistumisistasi ja taidoistasi. Anna itsellesi lupa innostua. Kerro hetkistä, jolloin olit työn imussa. Mitä teit silloin?

Marja Sarkkinen MaSarkkinen

Taidot työhön -hankkeessa Työterveyslaitos ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kehittävät yli 40-vuotiaille uravalmennusmallin työelämän muutoksiin varautumiseksi. Oppilaitosten ja työpaikkojen käyttöön tarkoitettu malli valmistuu vuonna 2018. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto.

Toimituksemme suosittelee

Tutustu myös:
Kommentointi (0)

Mitä ajatuksia juttu herätti? Osallistu keskusteluun tässä.

Ei vielä yhtään kommenttia.

Tuoreimmat jutut

Vahva motivaatio ja myönteiset asenteet työtä kohtaan. Kokemuksen kautta kertynyt hiljainen tieto ja halu siirtää sitä eteenpäin. Taito soveltaa tietoa, hallita kokonaisuuksia ja tunnistaa olennaisia asioita. Hyvä elämänhallinta ja kyky säädellä omia tunteitaan.

Erikoistutkija Mervi Ruokolainen Työterveyslaitoksesta luettelee esimerkkejä siitä, millaisia vahvuuksia varttuneilla työntekijöillä on tutkimusten mukaan.

Viime aikoina Ruokolainen on saanut puhua paljon ikääntymisestä, siihen liittyvistä voimavaroista ja haasteista – aihe kiinnostaa työpaikoilla. Jos kuulijat ovat työntekijöitä, hänelle sanotaan usein: Sinun pitäisi puhua tästä teemasta meidän esimiehillemme.

”Minäkin haluan vaikuttaa esimiesten asenteisiin ja käyttäytymiseen. Tutkijana minua kiinnostaa, mitä esimies voi tehdä sen eteen, että ikääntyvät työntekijät pysyisivät töissä pidempään ja että heidän osaamistaan arvostettaisiin enemmän. Minua kiinnostaa myös, miten esimiestä voi tässä työssä tukea”, Ruokolainen sanoo.

Kokemus terästää selviytymiskeinoja

Tutkimusnäyttö ei tue monia yleisiä ja kielteisiä ikääntymiseen liitettäviä ennakkoluuloja. Ihmiset ikääntyvät eri tavoin, ja ikään liittyvissä muutoksissa on paljon vaihtelua yksilöiden välillä.

”Saatetaan ajatella esimerkiksi, että työstä suoriutuminen heikkenee helposti, kun työntekijä ikääntyy. Tutkimustulokset eivät sitä puolla”, Mervi Ruokolainen sanoo.

Hänen mielestään työstä suoriutuminen nähdään usein liian kapeasti vain tietyn tehtävän tekemisenä. Siihen liittyy paljon muutakin, kuten se, millainen työtoveri ihminen on ja miten hän toiminnallaan auttaa työyhteisöä saavuttamaan tavoitteensa.

Pitkä kokemus työelämästä kartuttaa ihmisen selviytymiskeinoja. Kun tulee vastoinkäymisiä, konkarit voivat suoriutua jopa muita paremmin sen vuoksi, että he ovat törmänneet vastaaviin tilanteisiin aiemmin ja testanneet erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuja.

Vaarana jäähdyttely ennen eläkevuosia

Yhden ennakkoluulon mukaan ikääntyvät työntekijät olisivat muutoksen jarruja. Heillä voi toki ollakin kriittisiä tai kyseenalaistavia näkemyksiä, mutta Mervi Ruokolaisen mukaan tämä on myös perspektiivikysymys:

”He ehkä hahmottavat asioiden välisiä suhteita paremmin ja osaavat kokemuksen kautta välttää monia virheitä tai tunnistaa paikkoja, missä jokin voi mennä pieleen. Silloin keskustelun herättäminen saatetaan tulkita muutosvastarinnaksi.”

Sen sijaan motivaatio oman osaamisen kehittämiseen saattaa heiketä työuran loppupäässä. Ikääntyvät työntekijät ovat usein nuoria tyytyväisempiä nykyiseen asemaansa tai tehtäväänsä ja voivat aloittaa ”jäähdyttelyn” pari kolme vuotta ennen eläkkeelle siirtymistään.

”Tutkimusten mukaan jäähdyttelyfiilistä voi vähentää tarjoamalla haastavia tai jopa ihan uusia työtehtäviä – kunhan ne tuntuvat mielekkäiltä. Kannattaa hyödyntää työntekijän asiantuntemusta ja ottaa hänet mukaan uuden kehittämiseen. Se tuo työhön mielekkyyttä ja uusia tavoitteita”, Ruokolainen vinkkaa.

Osoita, että arvostat kaikenikäisiä

Ennen puhuttiin ikäjohtamisesta, mutta Mervi Ruokolainen puhuu mieluummin työurajohtamisesta. Sen mukaan ikä ei ole ratkaiseva tekijä, vaan huomio suunnataan kunkin työntekijän yksilöllisiin vahvuuksiin, tavoitteisiin, elämäntilanteeseen ja työuran vaiheeseen.

Iästä riippumatta työntekijät toivovat esimieheltään yleensä reilua kohtelua, mahdollisuutta vaikuttaa omaan työhön ja sitä, että tulee kohdatuksi yksilönä eikä esimerkiksi tietyn ikäryhmän edustajana.

Tutkimusten mukaan varttuneet työntekijät pitävät erityisen tärkeänä myös työsuhteen varmuutta ja sitä, että heidän osaamistaan arvostetaan. Työuran loppupäässä työntekijän hyvinvointia ja työn mielekkyyttä voi tukea esimerkiksi näin:

  1. Ole kiinnostunut työntekijän toiveista ja tavoitteista.
  2. Ehdota roolia perehdyttäjänä tai mentorina.
  3. Kannusta kehittämään osaamista.
  4. Tarjoa haastavia tehtäviä ja mahdollisuutta edetä uralla.
  5. Anna työaikojen joustaa.
  6. Helpota työn ja muun elämän yhteensovittamista. Työntekijä voi olla vastuussa esimerkiksi iäkkäistä vanhemmistaan.
  7. Mahdollista eri-ikäisten työskentely yhdessä.
  8. Tue tarvittaessa työssä jaksamista ja työkykyä esimerkiksi työn muokkauksella.
  9. Vahvista luottamusta työpaikan pysyvyyteen.
  10. Osoita asenteillasi ja toiminnallasi, että arvostat kaikenikäisiä työntekijöitä.

Aivan varmasti työttömyys aiheuttaa stressiä, ja pitkään jatkuessaan stressi voi johtaa voimavarojen hupenemiseen eli uupumiseen.

Kun kyse on työttömästä, en kuitenkaan puhuisi työstressistä enkä työuupumuksesta. Niiden lähtökohtana on nimenomaan ihmisen suhde työhön. Työttömyyden aiheuttama uupumus ei tietenkään ole millään lailla vähäarvoisempi ongelma kuin työuupumus.

Stressiä voidaan tarkastella eri näkökulmista. Yhden teorian mukaan stressi syntyy tilanteessa, joka on itselle tärkeä, jonka kokee haastavaksi tai uhkaavaksi ja jossa omat selviytymiskeinot eivät riitä.

Stressiä voidaan hallita karkeasti jaotellen kolmella tavalla: pyritään ratkaisemaan stressiä aiheuttava ongelma, lievitetään stressin aiheuttamia oireita ja vaikutetaan siihen, miten stressaavaan tilanteeseen suhtaudutaan. Nämä keinot sopivat yhtä hyvin työstressiin kuin työttömän stressiin.

Työstressin hallintakeinona nostetaan usein esiin se, että riittävästä palautumisesta pitää huolehtia. Työstä palautuminen tarkoittaa, että antaa aivojen, kehon ja mielen irrottautua ja elpyä työstä.

Työttömänkään ei tarvitse hakea töitä ympäri vuorokauden. Hyvä ohje voisi olla se, että käyttää työpaikan etsimiseen noin kahdeksan tuntia päivässä. Sen jälkeen olisi aika satsata oman itsensä hoitamiseen ja palautumiseen – niin kuin työssä käyvätkin tekevät.

Palautumisessa tärkeää on irrottautuminen. Työttömän tapauksessa se tarkoittaa irrottautumista työnhausta ja työttömyyden murehtimisesta. Illalla ja juuri ennen nukkumaanmenoa ei siis kannata käydä katsomassa netistä avoimia työpaikkoja eikä väsätä CV:tä.

On tietysti helppo sanoa, että murehdi kahdeksan tuntia päivässä ja lopeta se tietyllä kellonlyömällä. Ohjeen toteuttaminen on vaikeampaa. Kuitenkin murehtimiseen voi ja kannattaa vaikuttaa. Kun huolestuttavat asiat tulevat mieleen palautumiseen varatulla ajalla, vaikka nukkumaan mennessä, ne on hyvä kirjoittaa ylös. Itselleen voi todeta, että palaan näihin huoliin sitten huomenna.

Palautumiseen liittyy myös se, että tekee sellaisia asioita, jotka tuntuvat hyvältä. Ne saisivat mielellään vähän haastaa aivoja. Esimerkiksi kielten opiskelu, tanssi ja liikunta ovat siinä mielessä hyviä harrastuksia. Myös jouten oleminen on tarpeen. Riittävä liikunta ja uni sekä riittävä ja terveellinen syöminen ovat tärkeitä – elämäntilanteesta riippumatta.

Jos työttömyys pitkittyy ja ihminen on hakenut lukuisia työpaikkoja ilman tulosta, se alkaa syödä itsetuntoa. Silloin on erityisen tärkeää palauttaa mieleen omat vahvuutensa. Meidän kaikkien olisi hyvä aloittaa päivämme hymyilemällä ystävällisesti peilikuvallemme. Ajatuksiaan kannattaa tietoisesti ohjata niihin asioihin, jotka ovat hyvin. Vaikka työtä ei olekaan, elämässä on muita tärkeitä asioita.