Miten kropan saa kestämään pitkiä ajomatkoja?

Työhöni kuuluu entistä enemmän autolla ajamista, eikä kroppa selvästikään pidä pitkistä ajomatkoista. Käytössäni olevat henkilöautot myös vaihtuvat. Kaipaisin helppoja keinoja autoilijan ergonomian parantamiseen.

Se, miten kropan saa kestämään tai miten se kestää, on yksilöllistä. Autoilu on hyvin staattista lihastyötä koko keholle. Kaikkein haitallisinta siinä on juuri pitkäkestoinen, yhtäjaksoinen paikallaanolo.

Runsaalla istumisella on tutkimuksissa todettu kielteisiä yhteyksiä terveyteen - liikunnasta ja muista elämäntavoista riippumatta. Runsas istuminen lisää muun muassa ylipainon ja lihavuuden, tyypin 2 diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien, tiettyjen syöpäsairauksien ja jopa ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Autoilussa tarvitaan hyvää yleiskuntoa, joten harrasta liikuntaa vapaa-ajallasi. Riittävä liikunta pitää krempat loitolla ja kohentaa yleiskuntoa. Valitse itsellesi sopivin tapa liikkua. Se voi olla hyötyliikuntaa tai vaikka lenkkeilyä.

Toinen merkittävä asia on auton istuimen säätäminen. Autojen penkit on tehty säätämistä varten. Uudemmissa autoissa säädöt ovat usein monipuoliset ja jokainen voi löytää itselleen parhaimman ajoasennon. Hyvä ajoasento on mukava ja rento sekä sellainen, että pystyt vaivatta käsittelemään ohjauspyörää, polkimia ja vaihteita.

Aloita säätäminen niin, että säädät vartalon ja reiden kulman. Sen pitäisi olla yli 90 astetta. Tarkista myös, että yllät helposti ohjauspyörään niin, että käsivartesi ovat hieman koukussa. Pidä olkapäät alhaalla, rentoina ja lähellä selkänojaa.

On tärkeää tukea alaselkä hyvin. Alaselän tuki on oikein säädetty, kun selkäranka pysyy tuettuna luonnollisessa asennossa. Tarkista myös, että istuimen reunan ja polvitaipeen väliin jää tilaa noin kahden kolmen sormen verran. Säädä seuraavaksi välimatka polkimiin niin, että jalkasi ovat hieman koukussa. Tällöin sinun pitäisi pystyä painamaan polkimia pohjaan helposti.

Autoilussa pitää myös korostaa turvallisuutta. Säädä istuin riittävän korkealle, jotta näet esteettömästi kaikkiin suuntiin. Niskatuen taas on hyvä jäädä noin kaksi senttiä pään taakse. Tämän voi tarkistaa helposti: kämmenen tulisi mahtua takaraivon ja niskatuen väliin.

Taukoja pitämällä katkaiset yhtäjaksoisen istumisen, saat virkistystä ja palautumista koko keholle. Pidä tauko vähintään tunnin ajon jälkeen, jos se vain on mahdollista. Nouse silloin autosta ja jaloittele. Älä mene istumaan, vaan pyri viettämään taukoa seisten, venytellen kevyesti selkää, niskaa, hartioita ja alaraajoja.

Jaa sisältö somessa!