Valvottaako helle? Nämä keinot auttavat nukkumaan paremmin

Helteinen sää voi häiritä unta. Väsyneenä ihminen myös sietää kuumuutta tavallista huonommin.
-

Tiina Kaksonen

Makuuhuoneen viileys auttaa monia nukahtamaan. Unen kannalta paras lämpötila on 17–21 astetta. Miten nukkumisen käy helteellä? ”Vanhastaan tiedetään, että turhan lämmin ympäristö pätkii unta ja sitä kautta heikentää unen virkistävää vaikutusta. Myös tutkimustulokset tukevat väitettä”, sanoo apulaisylilääkäri Christer Hublin Työterveyslaitoksesta. Asiaa on selvitetty muun muassa Environmental Research -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa, jonka mukaan helle aiheuttaa uniongelmia. Ilmiö näkyy selvemmin naisilla kuin miehillä, tyypillisemmin maaseutua lämpimämmissä kaupungeissa ja useammin kerrostaloissa kuin pientaloissa. ”Erityisen alttiita lämpötilan aiheuttamille unihäiriöille ovat henkilöt, jotka muutenkin nukkuvat huonosti. Naisilla uniongelmat ovat miehiä yleisempiä, Hublin kertoo.

Ruumiinlämpö vaikuttaa nukahtamiseen

Ruumiinlämpö vaikuttaa nukahtamisalttiuteen ja unen pituuteen. Normaalisti ruumiinlämpö alkaa laskea illalla kello 22–24. Nukahtaminen tuolloin tuottaa yleensä pisimmät yöunet. Aamuyöstä kello 2–6 aikaan kehon lämpötila on noin puoli astetta matalampi kuin päiväsaikaan, ja silloin myös nukahtamistaipumus on suurimmillaan. ”Esimerkiksi raskas liikunta tai saunominen juuri ennen nukkumaanmenoaikaa voi nostaa kehon syvälämpötilaa ja häiritä nukahtamista tai unen laatua. Sama vaikutus voi olla liian kuumalla nukkumisympäristöllä, kertoo tutkimusprofessori Hannu Rintamäki Työterveyslaitoksesta. ”Levollinen oleilu ennen nukahtamista on suositeltavaa, koska se helpottaa kehon lämpötilan laskua”, Christer Hublin sanoo. Jos elimistö joutuu hikoilun avulla laskemaan kehon lämpötilaa unen aikana, lämmönsäätelystä vastaava sympaattinen hermosto joutuu olemaan aktiivisena. Kuumana yönä palautuminen voi tästäkin syystä olla heikompaa.

Pitkä hellejakso rasittaa elimistöä

Pitkä hellejakso rasittaa elimistöä monin tavoin. Seurauksena voi olla toimintakyvyn heikkenemistä ja pahimmillaan lämpösairauksia. Jos kuumuus jatkuu pitkään ja estää kunnollisen palautumisen öisin, ihmiset väsyvät. Kuumassa erityisesti sydän joutuu koville, koska se pumppaa runsaasti verta iholle ja raajoihin lämmönluovutuksen lisäämiseksi. Jos sydän ei palaudu kuumuuden aiheuttamasta rasituksesta, se ei pysty toimimaan yhtä hyvin kuin levännyt sydän. Se siis ylikuormittuu. ”Pitkäkestoiseen kuumassa oleskeluun voi liittyä myös kuivumista ja elektrolyytti- eli suolatasapainon heikkenemistä”, Hannu Rintamäki sanoo. Hän korostaa, että neste- ja elektrolyyttitasapainoa on tärkeä ylläpitää helteellä jatkuvasti. Pitää juoda jo ennen janon tunnetta ja syödä kunnolla.

Ikä kasvattaa kuumuuden riskejä

Pitkäkestoisen kuumassa oleskelun riskejä kasvattaa erityisesti iän karttuminen. Se johtuu verenkierron ja hikirauhasten toiminnan heikkenemisestä. Hikoilua vähentävät myös monet lääkkeet. ”Pitkä hikoilu voi heikentää hikirauhasten toimintaa tai jatkuvasta kosteudesta turvonnut iho voi ääritilanteissa tukkia hikirauhasia. Silloin kehon lämmönpoisto vaikeutuu”, Hannu Rintamäki sanoo. Sen takia on parasta hakeutua ajoissa varjoon ja välttää liiallista fyysistä rasitusta. Näin nukut paremmin helteellä:

  • Pidä kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä.
  • Pidä makuuhuoneen verhot suljettuina päiväsaikaan.
  • Vältä raskasta liikuntaa ja saunomista päivän kuumimpana hetkenä ja juuri ennen nukkumaanmenoaikaa.
  • Muista juoda ja syödä riittävästi myös hellepäivänä.
  • Tuuleta illalla sään viilennyttyä.
  • Erityisesti iän myötä kannattaa välttää pitkäkestoista oleskelua kuumassa. Hakeudu varjoon ja anna kehon palautua kuuman rasituksesta.

 

Jaa sisältö somessa!