Keskusteleva johtaminen parantaa turvallisuutta

Työpaikkojen kiinnostus ja paneutuminen työturvallisuuden parantamiseen on entisestään kasvanut. Nolla tapaturmaa -foorumin vuosittaista tasoluokitusta haki jäsentyöpaikoista ennätysmäärä. Riskien arviointiin on löytynyt uusia käytäntöjä ja tapoja. Tasoluokitusten merkitys työturvallisuuden kehittämisessä nousee esiin foorumin järjestämässä Turvallisuus on yhteinen matka -seminaarissa toukokuun alussa Tampereella.  Tapahtumaan voi ilmoittautua alennushintaan 10.4.2022 asti.

Kaksi autokorjaamon työntekijää tutkii ohjepapereita.

Työterveyslaitoksen mediatiedote 6.4.2022

Työturvallisuuden tasoluokituksen sai tällä kertaa 92 yritystä 123:sta hakijasta – ja niistä 37 välttyi viime vuonna kokonaan tapaturmilta. Sekä hakijamäärä että nollan tapaturman saavuttaneiden työpaikkojen lukumäärä ovat jälleen uusia ennätyksiä. Tärkeämpää kuin pyöreän nollan saavuttaminen on kuitenkin turvallisuusajattelun sisäistäminen ja pyrkimys tapaturmien välttämiseen.

Johdon kannattaa näyttää kiinnostuksensa

Tasoluokituksen kriteerit on luotu yhdessä jäsentyöpaikkojen kanssa. Kriteereihin lukeutuvat esimerkiksi työtapaturmien määrä ja niiden vakavuus. Tasoluokituksen saadakseen työpaikan on hallittava työtapaturmien tutkinta ja vaaratilanteiden ilmoitusmenettely.

Työturvallisuuskulttuurin luomisessa on korostunut johdon näkyvä toiminta. Johto voi edistää työturvallisuutta esimerkiksi tekemällä kierroksia, safety walkeja, tuotannossa ja keskustelemalla henkilöstön kanssa. Johdon näkyvä sitoutuminen kehittää turvallisuutta entisestään työpaikoilla.

– Työturvallisuustyössä aito dialogi henkilöstön kanssa on jatkuvan parantamisen ja sitoutumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Pelisääntöjen tulee olla kaikille selvillä, ja turvallisen käyttäytymisen havainnoista on pysähdyttävä vuoropuheluun arjessa, sanoo Suomen johtavan betonielementtien valmistajan Consolis Parman toimitusjohtaja Hannu Tuukkala.

– Meillä turvallisuuskeskustelut ovat tärkeä osa johdon ja esihenkilöiden päivittäistä näkyvää johtamistapaa. Aiheena on usein positiivinen turvallisuuspalaute ja epäkohtiin puututaan rakentavassa hengessä keskustellen, ei sormella osoittaen, Tuukkala selventää.

Tuukkala kertoo johtamansa yrityksen matkasta kohti nolla tapaturmaa -kulttuuria kaksipäiväisessä seminaarissa Tampereella 3.-4.5.2022. Seminaariin voi osallistua joko paikan päällä Tampere-talossa tai verkon välityksellä.

Korona on lisännyt tietoisuutta riskinarvioinnista

Vuonna 2021 elettiin toista koronapandemian aikaista vuotta, ja niin virustorjunnassa kuin muussa työturvallisuuden edistämisessä onnistuttiin. Nolla tapaturmaa -foorumin ohjausryhmän keräämien havaintojen mukaan riskinarviointi osataan suomalaisilla työpaikoilla.

– Tietyssä mielessä korona on lisännyt tietoisuutta riskinarvioinnin merkityksestä. Sen merkitystä ei tarvitse enää selittää, Työterveyslaitoksen tuotepäällikkö ja Nolla tapaturmaa -foorumin johtaja Tiina-Mari Monni toteaa.

Etätyön yleistyttyä erityistä huomiota tarvitaan etätyön riskien arvioimiseen. Tämä on jo noussut uudeksi kehittämiskohteeksi.

Turvallisuus kuuluu kaikille

Työturvallisuuskulttuuri kehittyy aidoimmin, kun kaikki sitoutuvat sen kehittämiseen. Hyviä kokemuksia on saatu turvallisuushavaintokierroksista ja turvallisuushavaintojen tekemisen menetelmien kehittämisestä.

– Turvallisuushavaintojen idea on, että niitä tehdään työn lomassa, kun havaitaan jokin kehittämiskohta, Monni sanoo.

– Havaintojen määrän kasvattaminen kannattaa. Tähän voidaan pyrkiä vaikkapa asettamalla tavoitteeksi, että kukin työntekijä tekisi ainakin pari havaintoa työvuoden aikana. Samalla lähes järjestään tapaturmien määrillä on taipumus kurvata laskuun.

Työpaikkojen onnistumiset esillä seminaarissa

Nolla tapaturmaa -foorumin järjestämä vuosittainen seminaari pystytään parin vuoden tauon jälkeen järjestämään kohtaamisena paikan päällä. Tampere-talossa järjestettävä seminaaritapahtuman lisäksi tarjolla on vaihtoehtona suoratoisto etäyhteydellä.

Viimeinen ilmoittautumispäivä tapahtumiin on 20.4.2022, alennettu Early Bird -hinta on voimassa 10.4.2022 asti.

Seminaarissa joukko tasoluokituksen saaneita yrityksiä avaa työturvallisuuskulttuuriaan. Turvallisuusajatteluun inspiroivaa näkökulmaa antaa myös suomalainen löytöretkeilijä ja vuorikiipeilijä Patrick ”Pata” Degerman. Muun muassa lukuisten Etelämantereen vuorenhuippujen valloittamisesta tunnettu Degerman kertoo, miten riskejä hallitaan, kun ei tiedetä, mitä matka tuo tullessaan ja mitä oppeja tästä voisi siirtää työpaikoille.

Lisätiedot

• tuotepäällikkö Tiina-Mari Monni, Työterveyslaitos, tiina-mari.monni [at] ttl.fi (tiina-mari[dot]monni[at]ttl[dot]fi), 050 433 1607
  • ohjausryhmän puheenjohtaja, riskienhallintajohtaja Anna Melleri, Nolla tapaturmaa -foorumi, anna.melleri [at] vr.fi (anna[dot]melleri[at]vr[dot]fi), 040 862 1880

Ilmoittaudu seminaariin 20.4.2022 mennessä