Sisäisen viestinnän pelisäännöt on sovittava koko henkilöstön voimin

Tiedonkulku on työpaikoilla ikuisuusongelma. Rautjärven hyvinvointiaseman kehittämä viestintämatriisi kuvaa, mitä sisäisiä viestintäkanavia käytetään minkäkin tiedon viestimiseen. Matriisi toi hyvinvointiasemalle voiton Työterveyslaitoksen järjestämässä Kipinä-kilpailussa.
-
Jaana Laitinen
Jaana Laitinen
tutkimusprofessori

– Viestintämatriisi auttaa erottamaan, mitkä viestintäkanavat ovat akuuttia tiedonjakoa varten, ja mitkä taas palvelevat kiireetöntä vuoropuhelua. Tietoa on myös helpompi etsiä jälkikäteen, kun voi tarkistaa ohjeistuksesta, mitä kautta tieto olisi tullut lähettää, taustoittaa Rautjärven hyvinvointiaseman palveluesimies Laura Holopainen.

Kilpailussa etsittiin sote-organisaatioiden ideoimia innovatiivisia ja yhteisöllisyyttä tukevia kehittämisideoita. Rautjärven hyvinvointiasemalla henkilöstö valitsi itse työyhteisön kehityskohteeksi tiedonkulun, ja kaikki ovat osallistuneet viestintämatriisin suunnitteluun.

– Avoimen keskustelun kautta huomasimme, kuinka eri tavoilla ymmärsimme eri viestintäkanavien roolin. Perusperiaatteetkin unohtuvat, mikäli niitä ei aika ajoin herätetä aktiivisesti mieleen. Kun ohjeet on sanoitettu ja aukikirjoitettu, on jokaisen työyhteisössä helpompi sitoutua niihin, Laura Holopainen sanoo.

Toimivat käytännöt myös muiden käyttöön

Kilpailu on osa Työterveyslaitoksen Mitä kuuluu? työhyvinvointikyselyä. Työhyvinvointikyselyn avulla sote-alan organisaatioissa voidaan kartoittaa henkilöstön työhyvinvointia. 

– Kyselyn avulla työhyvinvoinnin kehityskohteita ja voimavaroja tunnistetaan ja kehitetään niin organisaatio- kuin työyhteisötasoilla. Kipinä-kilpailussa parhaiten menestyneet kehittämisideat tukevat työn sujuvuutta ja ovat realistisia toteuttaa, sanoo tutkimusprofessori Jaana Laitinen Työterveyslaitoksesta.

– Viestintämatriisia on helppo soveltaa myös muissa sote-alan organisaatioissa. Selkeällä tiedonkululla on suoraan vaikutus työn kuormittavuuteen ja sitä kautta työhyvinvointiin, sanoo Laura Holopainen.

Kunniamaininnan kilpailussa saivat Outokummun Nirunaru, työ- ja päivätoiminta (Siun sote), Valkovuokko ja hoitosolu (Siun sote), Ruokolahden hyvinvointiasema (Eksote), kotihoiton hyvinvointiyhdyshenkilöt (Essote) ja perhekeskuspalveluiden monialaisen lähetteen tuottamiseen osallistuneet esihenkilöt (Keusote).

Työterveyslaitos tarjoaa voittajalle työyhteisöjä tukevan työpajan. Työpajan tarkan aihepiirin Rautjärven hyvinvointiasema saa valita itse. Kunniamainitut sen sijaan saavat käyttöönsä Työterveyslaitoksen Virtaa palautumisesta -verkkovalmennuksen.

Voittaja ja kunniamainitut valittiin yhteensä 437 kehittämisidean joukosta.

Lisätiedot

  • Jaana Laitinen, tutkimusprofessori, Työterveyslaitos, p. 030 474 6006, jaana.laitinen [at] ttl.fi (jaana[dot]laitinen[at]ttl[dot]fi) 
  • Laura Holopainen, palveluesimies, Ruokolahti & Rautjärvi hyvinvointiasema, Parikkalan hyvinvointikeskus (Eksote), p. 040 651 3074, laura.holopainen [at] eksote.fi (laura[dot]holopainen[at]eksote[dot]fi) 

Mitä kuuluu? työhyvinvointikysely

Jaa sisältö somessa!