Havaintoja kaupan hyllyjen välistä ja työn muutoksesta

Maailman mullistukset näkyvät ensimmäisenä päivittäis- ja erikoistavarakaupan hyllyillä, ravintolan ovella tai ostoskeskuksen vessassa.
-
Jarno Turunen

Jarno Turunen

vanhempi asiantuntija

Maaliskuussa 2020 seisoin hypermarketin käytävällä pohdiskellen niitä näitä. Ajattelinko kenties tottuneeni hyvään? Olinhan yleensä ostanut vessapaperini hyllyistä, jotka pursuavat pehmeyttä. Nyt jäljellä oli pelkkää kylmän metallin loistoa. Eikä mitään mihin pyyhkiä. 

Kysynnän tai tarjonnan yskähtelyt, digitalisaatio, itsepalvelu, ilmastonmuutos, 24/7-yhteiskunta, koronaviruspandemia, energiakriisi ja voimakas kuluttajahintojen kallistuminen. Ne ovat vain muutama esimerkki asioista, jotka ovat viime vuosina muokanneet työtä palvelualoilla hitaasti tai rysäyksenä, jopa yhdessä yössä.

Palvelua kovan paineen alla, kiirettä pitäen 

Arviolta 400 000 työntekijää työllistävät yksityiset palvelualat ovat suuri osa kotimaista taloutta ja työmarkkinaa.

Olemme työkavereideni kanssa pureutuneet työn muutoksiin ja muutosten vaikutuksiin tutkimushankkeessamme Työhyvinvointia ja osaamista palvelualoilla. Kyselyymme vastasi noin 12 000 työntekijää kaupan, matkailu- ja ravintola-alan sekä kiinteistöpalvelualan työpaikoilta. Heidän näkemyksensä tuovat esiin valtavia muutoksia työssä yli kymmenen viime vuoden ajalta.

Työpaikat ovat kasvaneet ja tehtävät ovat aiempaa monipuolisempia. Kuitenkin paljon muutoksista kiteytyy aikaan. Aikaan, jota ei ole. 

Toistaiseksi voimassa olevat työsuhteet ovat viime vuosina notkahtaneet matkailu- ja ravintola- sekä kiinteistöpalvelualoilla. Vuokratyö on lisääntynyt. Aivan muualta levinnyt epävarmuus on tullut näkyväksi yksityisten palvelualojen työsuhteissa.

Niillä, joilla työsuhde on säilynyt, vuorotyö on lisääntynyt. Yötyöhön on siirrytty aloilla, joissa yötyö on ollut epätyypillistä. Jokaisella alalla tarve joustaa työajoissa on lisääntynyt.

Samalla vaikutusmahdollisuudet työpäivän pituuteen ja työvuorojärjestelyihin ovat vähentyneet. Kiire on lisääntynyt hälyttävissä määrin. Syyt ovat alakohtaisia, mutta pula työvoimasta loistaa kärkisijoilla. 

Tuloksemme rakentavat kuvaa siitä, että erityisesti viime vuosina yksityisillä palvelualoilla on työskennelty kovan paineen alla, kiirettä pitäen. 

Parempaa johtamista palvelualoille

Kolikolla on kuitenkin aina kääntöpuolensa. 

Työpaikkansa ilmapiirin on kokenut hyväksi aiempaa useampi työntekijä. Niin esihenkilöiltä kuin työtovereiltakin tarvittaessa saatava tuki on kasvanut roimasti. Aiempaa harvempi jää yksin, ilman tukea työssään. Asioita on yleensä mukavampi toteuttaa yhdessä. 

Lähijohtaminen on muuttunut aiempaa paremmaksi. Kokemus oikeudenmukaisesta ja tasapuolisesta kohtelusta esihenkilön suunnalta on ollut aiempaa yleisempää. Hyvin tehdystä työstä on saatu kiitosta ja tunnustusta. 

Keskimääräinen yksityisten palvelualojen työntekijä kokeekin itsensä energiseksi, innostuneeksi ja työhönsä uppoutuneeksi usein. Koettu työn imu on kasvanut rutkasti vuodesta 2008 nykypäivään. 

Yhdessä oppimassa tulevaisuuden muutosten varalle

Maailman mullistukset näkyvät ensimmäisenä yksityisten palvelualojen työpaikoilla ja töissä. Myös kulutustottumuksemme muokkaavat työtä: ammatteja, työaikoja, työn organisointia, osaamistarpeita, työhyvinvointia ja terveyttä.

Yksityiset palvelualat ja työntekijät siellä ovat kuin tosielämän Barbapapa, joka ottaa muutoksen vastaan, tunnistaa sen edellyttämät ääriviivat ja muovautuu tarpeen mukaan. Muutos ei ole tulossa päätökseensä niin kauan kuin palveluita kulutetaan. Jatkuvasti muovautuvakin tarvitsee hellää huolenpitoa, pehmeyden lisäksi. 

Nopeat – ja ne hitaammatkin – muutokset tulevat aina aiheuttamaan hankausta. Muutoksessa selviytyminen edellyttää kykyä ennakoida, varautua ja reagoida, suunnitella työtä, oppia yhdessä ja kasvaa ammattilaiseksi. Muutoskykyiset työpaikat mahdollistavat työnteon lisäksi myös monia tapoja oppia uutta. Monia tapoja tehdä oikeita asioita - tehdä tuottavaa työtä eli tarvitsemiamme palveluita.

Kyky selvitä muutoksissa ei kasva seinissä, rakennuksissa tai logoissa. Se on kytketty kiinni inhimilliseen pääomaan eli siihen, että hyvin johdetut työntekijät ovat ammattimaisia erikoisosaajia. Nyt näistä osaajista on jo huutava pula! Huolen tulisi olla meidän kaikkien yhteinen, vaikka se onkin ensisijaisesti palvelualan yhteinen. 

Koneet eivät korvaa kanssakulkijaa

Notkumattomat hyllyt eivät hetkauttane eloamme raiteiltaan välittömästi. Minäkin selvisin vuodesta 2020 paljolti etätyössä kotikoulua pyörittäen.

Löysin lopulta paperia, mihin pyyhkiä. Vierailin kiiltäväksi siistityissä kohteissa, kun se taas sallittiin. Asioin ravintoloissa, kun ne taas avattiin. Ja olen kiitollinen yksityisten palvelualojen osaavista ammattilaisista, jotka tuottavat meille tarvitsemiamme palveluita.

Koneet eivät tule tulevaisuudessakaan korvaamaan työtehtäviä, joissa vaaditaan sosiaalista kanssakäymistä ja luovuutta. Palvelut ovat muutoksen jälkeenkin työtehtäviä, joihin vaaditaan ihmistä. Muokkautuvaa osaamista. Ammattilaista. Kanssakulkijaa viivakoodilukijan, palvelurobotin tai noutopisteen sijaan.

 

Lisätietoja:

Työhyvinvointia ja osaamista palvelualoilla -tutkimushanke

Töissä palvelualoilla: Kyselytuloksia työhyvinvoinnista ja osaamisesta 2008, 2021 ja 2022 (Työterveyslaitoksen tutkimusraportti, 2023, Julkarissa)

Interaktiivinen tapa tuottaa tutkimustulosten visualisointeja on tulossa Työelämätieto-palveluun vuoden 2023 alkupuolella.

Avainsanat

asiakaspalvelu

Jaa sisältö somessa!