Tässä ovat aivotyön kuormittavimmat tekijät: aikapaine, monitekeminen, onnettomat ohjeet ja häiriöt – mutta onneksi esimerkiksi oppiminen innostaa

Työterveyslaitoksen aivotyökysely osoittaa, että useampi kuin neljä viidestä suomalaisesta kuormittuu aivotyössä samoista alituiseen toistuvista syistä. Monitekemisen, aikapaineen, ohjeongelmien ja häiriöiden kanssa painitaan päivittäin. Yleisyydestä ja kuormittavuudesta huolimatta aivotyössä riittää vastavuoroisesti innostavia puolia, kuten oppiminen, vuorovaikutus ja ideointi.
Nainen lähikuvassa etsimässä tietoa kännykällä
Henkilökuva Virpi Kalakoski
Virpi Kalakoski
tutkimuspäällikkö

Työterveyslaitos on julkaissut yli 11 000 vastaajan aineiston Työelämätieto-verkkopalvelussa. Aineistoa voi selata joko kokonaisuudessaan tai työn alan (sote, toimistotyö tai huolto/tuotanto) tai ikäryhmän mukaan.

– Tiedot kuormittavimmista tekijöistä ovat aivan yksiselitteisiä. Kuormittavimmiksi koetut osa-alueet aivotyössä liittyvät työskentelyyn vaativissa olosuhteissa. Keskeytyksiä, häiriöitä ja monitekemistä on yli 80:lla prosentilla vastaajista päivittäin, sanoo tutkimuspäällikkö Virpi Kalakoski Työterveyslaitoksesta.

– Tilanteen korjaamiseen on olemassa hyviä ratkaisuja. Tarpeetonta kuormitusta aiheuttavista työskentelyoloista tulee kuitenkin keskustella ja ratkaisuista sopia työyhteisössä. Yleisimmät kuormitustekijät heikentävät kiistatta työn sujuvuutta ja tuloksellisuutta. Tutkimusten perusteella kuormittaviin olosuhteisiin voi liittyä myös terveydellisiä haittoja.

Innostavat tehtävät suojaavat kuormittumiselta

Työhyvinvoinnin kannalta on lohdullista, että innostavina koetut aivotyön alueet puolestaan lisäävät työhyvinvointia ja voivat suojata kuormittumiselta.

– Innostavista tehtävistä hyviä esimerkkejä ovat tehtävät, joissa tarvitaan ihmiseltä ihan perustiedonkäsittelyä, kuten lukemista, pitkäjänteistä keskittymistä tai käden ja silmän yhteistyötä., Kalakoski muistuttaa.

Yleisistä aivotyön tilanteista myös oppiminen, ideointi ja yhdessä tekeminen on palkitsevaa.  Aivotyökyselyaineiston perusteella aivotyö on jaoteltu 14 osa-alueeseen, jotka liittyvät kolmeen kategoriaan: tiedonkäsittelyn perusvaatimuksiin, aivotyön tehtäviin ja tilanteisiin sekä kognitiivisesti vaativiin olosuhteisiin. Eri osa-alueet esitetään Työelämätieto.fi:ssä niiden yleisyyden mukaan, minkä lisäksi kullekin osa-alueelle on luotu kyselyvastausten perusteella innostavuus- ja kuormittavuusprofiili.

Tutkittu tieto auttaa aivotyön kuormituksen vähentämisessä

Aivotyökysely kuuluu Työterveyslaitoksen aivotyöpalveluihin ja -tutkimuksiin. Sen avulla voidaan tunnistaa työpaikalla aivotyön vaatimuksia ja kuormittavia olosuhteita. Työn sujuvuutta ja hyvinvointia työssä voidaan lähteä parantamaan aivotyön ergonomian eli kognitiivisen ergonomian keinoin.

Aivotyötä koskeva tieto on koko ajan tärkeämpää, sillä työhön liittyy ammatista riippumatta koko ajan enemmän kognitiivista eli aivotyötä: tiedolla työskentelyä ja ajatustyötä, asioiden huomaamista, kirjaamista ja muistamista, ongelmien ratkaisua, päätöksentekoa, lukemista ja uusien tietojen ja taitojen oppimista.

Tutustu aivotyöaineistoon Työelämätieto-palvelussa aloittain ja ikäryhmittäin

Lisätietoa aivotyöstä

• tutkimuspäällikkö Virpi Kalakoski, virpi.kalakoski [at] ttl.fi (virpi[dot]kalakoski[at]ttl[dot]fi), puh. 030 474 2242