Utbildningen Stöd för arbetsförmågan
Välkommen att studera
Vad?
Denna utbildning, Stöd för arbetsförmågan, var en del av Arbetsförmågeprogram, som genomfördes 2019–2023. Arbets- och näringsministeriet ansvarade för Arbetsförmågeprogrammet och genomförde det i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet.
För vem?
Utbildningen är väl lämpad för alla som arbetar med stöd av arbetsförmåga och sysselsättning, de som är intresserade av ämnet och studerande inom området. Utbildningen är också väl lämpad för yrkespersoner som arbetar inom välfärdsområdena.
Mål
Syftet med utbildningen Stöd för arbetsförmågan är att stärka yrkespersoners kompetens i att ge stöd för arbetsförmåga och sysselsättning och hjälpa dem att tillämpa sina lärdomar i arbetet. Utbildningen ger yrkespersoner färdigheter att utföra sektorsövergripande och multiprofessionellt arbete i olika nätverk utifrån kundens behov och mål. Utbildningen ger yrkespersoner färdigheter att bygga nätverk och utveckla tjänster. Dessutom ger utbildningen en introduktion i god praxis och goda verksamhetsmodeller för att stödja arbetsförmåga och sysselsättning. Utbildningen ger färdigheter att tillämpa det man lärt sig i sitt eget arbete.
Utbildningen bygger på ett konstruktivistiskt inlärningskoncept, där inlärning ses som en aktiv process för att bygga kunskap. Den centrala idén är att kunskap inte överförs, utan att deltagarna själva bygger upp, det vill säga konstruerar den.
Utbildningens innehåll
Webbmaterialet består av sju avsnitt:
- Kunddelaktighet
- Identifiering och bedömning av servicebehovet
- Plan för att stödja arbetsförmågan
- Metoder för att stödja arbetsförmågan
- Servicesystemet och samarbetet
- Samordning av tjänster
- God praxis och bra verksamhetsmodeller
Förutom text innehåller webbläromedlet videor och podcast-inslag, samt en inlärningsuppgift i anslutning till varje avsnitt.
Omfattningen av webbmaterialet är 54 timmar, dvs. 2 studiepoäng.
På sidan Ordlista kan du bekanta dig med de viktigaste begreppen i utbildningen.
När du gör provet i slutet av utbildningen får du också ett intyg över utbildningen.
Bild 1. Strukturen och innehållet i utbildningen Stöd för arbetsförmågan.
Bakgrunden till Materialet
Principen för planeringen av utbildningens innehåll och material har varit samutveckling. I en riksomfattande workshop berättade ett omfattande nätverk av sakkunniga och erfarenhetsexperter vad utbildning i stöd för arbetsförmågan bör innehålla. Workshopens arbete betonade i synnerhet kunddelaktighet, sektorsövergripande samarbete, identifiering av servicebehov, metoder insatta i rätt tid för att stödja arbetsförmågan, nätverkande och koordinering av tjänster.
Deltagarna önskade sig ett mångsidigt utbildningsmaterial. Förutom texter önskade sig deltagarna videor, podcast-inslag, bloggar, artiklar, processdiagram, handlingsmodeller och fallbeskrivningar.
Den andra principen var att dra nytta av redan befintligt utbildningsmaterial och sammanställa det till en meningsfull helhet. Materialet har sammanställts utifrån förslag från workshopen.
Den första versionen av utbildningen testades i sju utbildningar 2021. I utbildningarna deltog totalt 223 yrkespersoner som arbetade i utvecklingsprojekt som finansierades av Arbetsförmågeprogrammet eller representerade projektens samarbetspartner, såsom FPA, AN-tjänster, serviceproducenter för rehabilitering och organisationer.
Utbildningen utvärderades enligt principerna för utvecklande bedömning. Deltagarna fyllde i en inledande enkät före utbildningen. Den avslutande enkäten gjordes efter utbildningen och en senare enkät genomfördes sex månader efter avslutad utbildning. Dessutom tillfrågades yrkespersonernas kunder om deras erfarenheter av yrkespersonernas kompetens och kundbemötande. Den erhållna utvärderingsinformationen användes för att vidareutveckla utbildningen.
Om du vill kan du läsa mer:
Nevala N, Unkila K, Rivinoja T, Henriksson M, Vastamäki J. Työkyvyn tuki -koulutus rakentaa yhteistä osaamista. Työterveyslääkäri 2022;39(3):50-53. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tyt/article/ttl02095?toc=1117366
Utbildningen Ledning av stöd för arbetsförmågan inom social- och hälsovården | Arbetshälsoinstitutet
Läkaren som stödjare av arbetsförmågan | Arbetshälsoinstitutet
Tillgänglighet
Vi har strävat efter att göra utbildningen så tillgänglig som möjligt. När tillgänglighet beaktas så mycket som möjligt kan olika personer delta i utbildningen självständigt. Tillgänglig utbildning i detta sammanhang innebär teknik, användarvänlighet och begripligt innehåll.
Bild 2. Vid planeringen och genomförandet av en tillgänglig digital tjänst ska tre delområden beaktas. Källa: Om webbtillgänglighet - Tillgänglighetstillsyn (tillganglighetskrav.fi).
Referera till materialet
Utbildningsmaterialet får användas fritt. Nämn alltid källan vid användning: Utbildningen Stöd för arbetsförmågan, Arbetshälsoinstitutet 2022.
Upphovsmän
Utbildningen Stöd för arbetsförmågan har utvecklats av:
- Nina Nevala, FD, docent, yrkeslärare, ledande expert, Arbetshälsoinstitutet
- Kirsi Unkila, PL, socialarbetare, samordnare för arbetsförmågan, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Jussi Niemelä, PeM, EM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Janita Julkunen, tradenom, Arbetshälsoinstitutet
- Telma Rivinoja, PeM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Kimmo Tarvainen, ML, överläkare, social- och hälsovårdsministeriet
- Kirsi Lappalainen, ED, yrkeslärare, företagshälsovårdare, produktchef, Arbetshälsoinstitutet
- Mikko Henriksson, PM, specialyrkesexamen i företagsledning, Arbetshälsoinstitutet
- Maria Hirvonen, SVM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Liisi Räikkönen, SVM, samordnare, Arbetshälsoinstitutet
- Leini Sinervo, PM, utvecklingschef, Institutet för hälsa och välfärd
- Elina Weiste, PD, docent, äldre forskare, Arbetshälsoinstitutet
- Pirita Männikkö, PM, sakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Pekka Laine, FM, EM, NaK, utvecklingschef, Arbetshälsoinstitutet
- Satu Lehtinen, FM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Jaana Vastamäki, PD, specialsakkunnig, social- och hälsovårdsministeriet
Grafisk design: Mika Kautto, Source Creative Oy.
Ordlista
Sektorsövergripande och multiprofessionellt arbete förutsätter att yrkespersonerna har ett gemensamt språk och gemensamma begrepp. I den här utbildningen använder vi Ordlista om de gemensamma tjänsterna inom social-, hälsovårds- samt arbets- och näringsgrenarna (Sotete-ordlistan).
Dessutom kan du besöka THL:s nya webbplats för social- och hälsovårdsreformens nyckelbegrepp.
Visa de viktigaste begreppen i denna utbildning i följande lista genom att klicka på begreppen och läsa den beskrivning som öppnas.
Lagstiftning
Nedan beskrivs de viktigaste lagarna relaterade till utbildningsavsnitten och deras innehåll.
|
Avsnitt 1. Klientens delaktighet
|
|
|
Finlands grundlag (731/1999)
|
2 § Till demokratin hör att den enskilde har rätt att ta del i och påverka samhällets och livsmiljöns utveckling. 14 § Det allmänna skall främja den enskildes möjligheter att delta i samhällelig verksamhet och att påverka beslut som gäller honom eller henne själv. |
|
Kommunallag 410/2015
|
1 § Syftet med denna lag är att skapa förutsättningar för att förverkliga kommuninvånarnas självstyrelse och möjligheter att delta i och påverka kommunens verksamhet |
|
Lag om välfärdsområden 611/2021
|
Avdelning 2, 7 kap 41 § I välfärdsområdes-strategin ska hänsyn tas till: 6) invånarnas möjligheter att delta och påverka |
|
Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
|
2 § Lagens syfte är att punkt 4) öka klientorienteringen i hälso- och sjukvårdstjänsterna. |
|
Socialvårdslag 1301/2014
|
1 § Syftet med denna lag är att: 1) främja och upprätthålla välfärd och social trygghet, 2) minska ojämlikhet och främja delaktighet, 3) på lika grunder trygga behövlig, tillräcklig och högklassig socialservice samt andra åtgärder som främjar välfärden, 4) främja klientorientering och klientens rätt till god service och gott bemötande inom socialvården. |
|
Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992
|
4 § Att få vård 5 § Patientens rätt till information 6 § Patientens självbestämmanderätt 9 § Rätt till information samt behörighet |
|
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
|
1 § Syftet med denna lag är att främja klientmedverkan och förtroendefulla klientrelationer samt klientens rätt till god service och gott bemötande inom socialvården. |
|
Avsnitt 2. Identifiering och bedömning av servicebehovet |
|
| Lag om ordnande av sysselsättningstjänster 380/2023 | 37 § Bedömning av den arbetssökandes servicebehov |
| Lag om sektorsövergripande främjande av sysselsättning 381/2023 | 4 § Sektorsövergripande bedömning av servicebehovet och upprättande av en sektorsövergripande sysselsättningsplan |
|
Lag om funktionshinderservice 675/2023
|
4 § Bedömning av servicebehovet och klientplan |
| Socialvårdslag 1301/2014 | 36 § Bedömning av servicebehovet |
|
Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
|
51 § Att få kontakt med en enhet inom primärvården samt bedömning av vårdbehovet 53 a § Bedömningen av behovet av socialvård |
| Lag om främjande av integration 681/2023 | 14 § Bedömning av behovet av kompetens och integrationstjänster |
| Sjukförsäkringslag 1224/2004 | 12 kap 6 § FPA ska med jämna mellanrum utreda klientens behov av rehabilitering. |
|
Avsnitt 3. Plan för stöd för arbetsförmågan
|
|
| Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992 | 4 a § Planera för undersökning, behandling eller medicinsk rehabilitering |
|
Lag om ordnande av arbetskraftsservice 380/2023
|
4 kap 38 § Sysselsättningsplanens innehåll |
| Lag om sektorsövergripande främjande av sysselsättning 381/2023 | 4 § Sektorsövergripande sysselsättningsplan |
| Socialvårdslag 1301/2014 | 39 § Klientplan |
| Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000 | 7 § Service- och vårdplan |
| Lag om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 189/2001 | Kapitel 3 Aktiveringsplan |
| Lag om ändring av lagen om service och stöd på grund av handikapp (981/2008) | 3 a § Utredning av klientens servicebehov samt uppgörande av en serviceplan |
|
Avsnitt 4. Metoder och fördelar med stöd för arbetsförmåga och sysselsättning
|
|
| Lag om offentlig arbetskrafts- och företagsservice 916/2012 |
1 kap 4 § Tillhandahållande av offentliga arbetskrafts- och företagstjänster 2 kap 7 § Sysselsättningsplanens innehåll Kapitel 4 Informations- och rådgivningstjänster, expertbedömningar, karriär- och karriärvägledning samt coachning och försök 5 kap Arbetskraftsutbildning 6 kap Frivilliga studier för arbetssökande som stöds av arbetslöshetsförmån 7 kap Lönesubvention 10 kap 3 § Stöd för ordnande av arbetsvillkor |
| Socialvårdslag 1301/2014 |
2 kap 6 § Rådgivning och handledning 3 kap 17 § Social rehabilitering |
| Lag om utkomstskydd för arbetslösa 1290/2002 |
2 kap Allmänna arbetspolitiska villkor för att få förmånen 10 kap Bestämmelser om förmåner som betalas för tid för sysselsättningsfrämjande service |
| Lag om service för handikappade 675/2023 | 9 § En person med funktionsnedsättning har rätt att få personlig assistans om han eller hon behöver hjälp av en annan person: 1) i dagliga aktiviteter, 2) i arbete och studier, eller 3) i interaktion, fritidsaktiviteter eller sociala aktiviteter. |
| Lag om ändring av lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 1384/2021 |
9 § Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte i aktiveringsplanen och den sektorsövergripande sysselsättningsplanen |
|
Lag om sektorsövergripande främjande av sysselsättning 381/2023
|
2 § Samarbetsmodell för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen |
| Lag om Folkpensionsanstaltens (FPA) rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner 566/2005 |
1 kap 3 § Förmåner och ersättningar 2 kap Rehabilitering 2 kap 8 § Hjälpmedel vid yrkesinriktad rehabilitering |
| Diskrimineringslag 1325/2014 |
2 kap 7 § Arbetsgivarens skyldighet att främja likabehandling 3 kap 15 § Rimliga anpassningsåtgärder för att uppnå likabehandling av personer med funktionsnedsättning 3 kap 17 § Förbud mot diskriminerande platsannonsering |
| Arbetarskyddslag 738/2002 | 12 § Vid planeringen av arbetsmiljöns strukturer, arbetsutrymmen, arbets- eller produktionsmetoder eller användningen av maskiner, arbetsredskap och annan utrustning som används i arbetet samt ämnen som är farliga för hälsan ska vid behov hänsyn tas till handikappade personer och andra arbetstagare vars arbete och säkerställande av hälsa och säkerhet i arbetet i övrigt kräver särskilda åtgärder. |
| Lag om företagshälsovård 1383/2001 | 2 kap Arbetsgivarens allmänna skyldigheter |
|
Avsnitt 5. Servicesystem och samarbete Avsnitt 6. Samordning av tjänster |
|
| Socialvårdslag 1301/2014 |
39 § Kundplan 41 § Sektors-övergripande samarbete |
| Lag om sektorsövergripande främjande av sysselsättning 381/2023 | 2 § Samarbetsmodell för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen |
| Statsrådets förordning om principerna för god företagshälsovårdspraxis, företagshälsovårdens innehåll samt den utbildning som krävs av yrkesutbildade personer och sakkunniga 708/2013 |
1 § Företagshälsovårds-samarbete 2 § Företagshälsovården och samarbetet mellan hälso- och sjukvården 8 § Uppföljning och främjande av arbetstagares mögligheter att klara sig i arbetet samt hänvisning till rehabilitering |
| Lag om företagshälsovård 1383/2001 | 12 § punkt 6 Till företagshälsovård som arbetsgivaren enligt 4 § skall ordna hör i enlighet med god företagshälsovårdspraxis att samarbeta med representanter för den övriga hälso- och sjukvården, arbetsförvaltningen, utbildningsförvaltningen, socialförsäkringen och socialvården och arbetarskyddsmyndigheterna; vid behov med dem som producerar företagshälsovårds-tjänster för arbetsgivarna vid en gemensam arbetsplats och med andra nödvändiga samarbetsparter. |
| Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010 |
2 § Lagens syfte 8 a § Gemensam social- och hälsovård 30 § Samarbete och handledning vid annan rehabilitering 32 § Samarbete inom social- och hälsovården 33 § Samarbete mellan primärvården och den specialiserade sjukvården |
| Lag om service för handikappade 675/2023 |
1 § Lagens syfte 16 § Krävande multiprofessionellt stöd 17 § Tillhandahållande av krävande multiprofessionellt stöd 28 § Stöd för rörligheten |
Ge respons
Du kan ge respons på denna utbildning via länken nedan. Responsen kan gälla innehållet i utbildningen eller den tekniska implementeringen.
Vänligen ge respons via denna länk.
Respons samlas in fram till den 1 september 2025. Tack för din respons!