Hanke

Taidolla työelämään – Lukiolaiset tutkijoina ja työnhakijoina

Tutkimuksessa selvitetään yhteistyössä Konepajan lukion kanssa, miten työnhakuvalmennus ja työelämäpelkojen käsittely tukevat 16–18-vuotiaiden lukiolaisten työelämävalmiuksia ja hyvinvointia. Nuoret toimivat tutkimuksessa kanssatutkijoina: he keräävät ja analysoivat aineistoa, sekä pohtivat työelämää päiväkirjojen kautta. Tutkimus tuo esiin lukiolaisten odotuksia, huolia ja toiveita työelämästä sekä valmennuksen merkitystä oman työnhakijaroolin rakentumisessa.
Viisi nuorta istuu tietokoneella koululuokassa.

Aikataulu

8/2025–6/2027

Tavoitteet

Työterveyslaitos toimii Konepajan lukion verkostokumppanina. Konepajan lukiossa oppilaat työskentelevät tiimeissä ja soveltavat oppiaineiden sisältöjä käytännössä työskennellen säännöllisesti työelämäkumppanin luona. Työterveyslaitoksessa tehtävä opintokokonaisuus suhteutetaan lukion opetusohjelmaan, mikä mahdollistaa oppilaiden käytännönläheisen oppimisen. 

Tutkimus toteutetaan osana tätä kumppanuutta, ja siinä tarkastellaan Konepajan lukion opiskelijoiden työnhakuvalmennuksen ja työelämäpelon hallinnan merkitystä 16–18-vuotiaiden nuorten näkökulmasta. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista eikä ole este opintokokonaisuuteen osallistumiselle. 

Tutkimus tuo uudenlaista näkökulmaa siihen, millaisia odotuksia, pelkoja ja toiveita nuorilla on suhteessa työelämään, ja miten valmennuksellinen, osallistava lähestymistapa voi tukea heidän valmiuksiaan ja hyvinvointiaan muuttuvassa työelämässä. 

Tutkimus jäsentyy kolmen lähestymistavan ympärille: 

  1. Nuorten toimijuus ja osallisuus: Nuoret eivät ole tutkimuksen kohteita vaan aktiivisia toimijoita, jotka osallistuvat tiedon tuottamiseen, aineiston keräämiseen ja tulkintaan.
  2. Työelämävalmiudet ja työelämäpelko: Tutkimus tarkastelee, miten valmennus voi vahvistaa nuorten valmiuksia, itsetuntemusta ja luottamusta omiin kykyihin työelämässä.
  3. Sosiaalisen median vaikutus työelämäkäsityksiin: Sosiaalisen median luomia mielikuvia työstä, työhyvinvoinnista ja urapoluista tarkastellaan kriittisesti yhdessä nuorten kanssa – esimerkiksi meemiaineistojen kautta – ja pohditaan, miten ne vaikuttavat odotuksiin ja kokemuksiin. 

Aineistot ja menetelmät

Aineisto kerätään syyslukukauden aikana lukuvuosina 2025–2026 ja 2026–2027 osana lukiolaisten verkostoyhteistyössä toteutettavaa työelämän tutustumisen kokonaisuutta. 

Tulokset ja vaikuttavuus

Tutkimus tuottaa uutta ymmärrystä nuorten suhteesta työelämään ajassa, jossa työelämä näyttäytyy jatkuvasti muuttuvana ja monilta osin epävarmana. Se tuo esiin nuorten näkökulmia, joita kuullaan yhä liian harvoin työn tutkimuksessa.  

Lisäksi tutkimus avaa, miten valmennuksellinen ja osallistava lähestymistapa voi tukea työelämään liittyvien pelkojen ja epävarmuuksien käsittelyä. Samalla se rikastuttaa keskustelua työn tulevaisuudesta ja siitä, millaista tukea nuoret tarvitsevat kehittyäkseen aktiivisiksi ja itseään arvostaviksi toimijoiksi työelämässä.  

Tutkimus tuo myös näkyviin, mitkä sosiaalisen median kanavat nuoret itse kokevat tärkeiksi sekä minkälaisia sosiaalisen median käyttäjiä he ovat.   

Kysy hankkeesta

Christa Korhonen

Christa-Jemina Korhonen

asiantuntija
Sähköpostiosoite
christa-jemina.korhonen [at] ttl.fi
Puhelin
+358 30 474 3318

Rahoittaja

Työterveyslaitos