Yrittäjä, ota tehot irti somesta!

Sosiaaliseen mediaan liitetään pelkoja, kun kielenkäyttö on muuttunut yhä vihamielisemmäksi monella alustalla. Somen katsotaan vievän myös aikaa tai se tuntuu viidakolta, josta oikean yleisön löytäminen on vaikeaa. Hyödyt ajavat monesti haittojen ohi. Silti jokainen joutuu miettimään, minkälainen näkyvyys ja läsnäolo soveltuvat juuri omalle yritykselle.
-
Vilja Rydman
Vilja Levonius
tutkija

Osalle yrityksistä läsnäolo somessa on ollut oleellinen osa viestintää heti alusta saakka, toisissa vasta kipuillaan, miten sinne pitäisi loikata – vai loikataanko laisinkaan.

Työterveyslaitoksen DigiHyöty-hankkeessa autamme pieniä ja keskisuuria yrityksiä ottamaan digitaaliset järjestelmät entistä paremmin haltuun, ja sosiaalisen median haasteet ovat nousseet monissa keskusteluissa esiin.

Edellisessä kirjoituksessani kerroin muutamista some-elämän hyödyistä yrittäjälle. Tässä kirjoituksessa pohdin, millä eväillä saisi otettua tehot irti somesta.

1. Kirkasta tavoitteesi

Kaikki lähtee liikkeelle yrityksen tavoitteista. Miksi tätä hommaa tehdään ja mihin pyritään? Viestintä voi olla oikein kivaa, mutta sitä ei kannata tehdä vain viestimisen ilosta. Kirkasta siis tavoitteesi ja suunnittele, mitkä viestit tukevat tavoitetta. Tämä itse asiassa voi myös vapauttaa aikaasi! Kun tavoite on kirkkaana mielessäsi, on helppo sanoa ei kiitos niille toimenpiteille, jotka eivät vie sitä kohti.

2. Tee läksysi

Jokainen somekanava ja -alusta on erilainen. Tutustu ensin kanavien kirjoon ja selvitä, mikä on kunkin kanavan oma erityisyys. Minkälaiset ihmiset seuraavat juuri tätä kanavaa ja missä sinun yleisösi mahtaa digiaikaansa viettää?

3. Mieti, kuka on sinulle tärkeä

Kun tiedät mitä tavoittelet, voit tutustua tarkemmin kohderyhmiisi. Missä he viettävät aikaansa ja minkälaista tietoa, viihdettä, tuotetta tai apua he etsivät? Kohderyhmä määrittelee kanavan. Kanavavalintaan toki vaikuttavat myös muutkin asiat, mutta tärkeää on olla siellä, missä sinulle tärkeät ihmisetkin ovat. Siirrä samalla katse pois omasta navastasi ja mieti, mitä sinulle tärkeät ihmiset tarvitsevat tai kaipaavat. Miten sinä voit auttaa heitä?

4. Mittaa, mittaa ja mittaa

Onnistuiko kampanjasi? Tavoititko oikean yleisösi? Tukeeko viestintä liiketoimintaasi ja saavutitko tavoitteesi? Kun olet asettanut tavoitteen ja sille oikeat mittarit, on helppo vastata edellisiin kysymyksiin. Mittareiden kirjo on valtava. Lähes kaikkea voi mitata: näkyvyyttä, toimintaa, sitoutuneisuutta… Käytä siis hetki aikaa miettiäksesi, mitä oikeastaan haluat mitata ja minkälaisella aikajänteellä. Moni some-alusta tarjoaa mainioita valmiita mittareita kyseiselle alustalle. Niitä kannattaa hyödyntää.

Lisätietoja:

DigiHyöty-hankkeessa lisätään pienten ja keskisuurten yritysten osaamista digitaalisten tietojärjestelmien käyttämiseen. Digitaalisten järjestelmien käytön sujuvuus parantaa yritysten tuottavuutta sekä koko henkilöstön jaksamista ja työhyvinvointia. Hankkeeseen otetaan mukaan yrityksiä kevääseen 2022 saakka. Ilmoittaudu mukaan hankesivun kautta!

Avainsanat

Jaa sisältö somessa!