Työterveyslaitos ohjeistaa yrityksiä koronavirusepidemiaan varautumiseksi

Uusi koronavirus aiheuttaa lisääntyvin määrin COVID-19-tartuntoja eri puolilla maailmaa. Yhteiskuntamme toimijoiden –  työpaikat mukaan lukien – pitää ryhtyä toimiin virustartuntojen haittojen vähentämiseksi ja epidemiaan varautumiseksi. Työterveyslaitoksen ohjeeseen on koottu toimenpidesuositukset työnantajille.

Tiedote 12/2020

”Työterveyslaitoksen toimintaohje yrityksille koronavirusepidemiaan varautumiseksi” sisältää suosituksen varautumisryhmän perustamisesta,  yleistä tietoa uudesta koronaviruksesta ja COVID-19-taudista.

Tarkemmat toimenpidesuositukset on tehty seuraavista asioista

• Puhtaus ja hygienia
  • Sairauspoissaolot ja oma ilmoitus
  • Matkustaminen ja karanteeni:
    Miten toimia, kun työntekijä palaa matkalta
    Miten toimia, jos työpaikalla olevalla henkilöllä epäillään COVID-19-tartuntaa
    Miten toimia, jos työntekijä on määrätty karanteenin
  • Etätyö ja muut varautumistoimenpiteet epidemian laajenemisen varalta

Tutustu ohjeeseen ”Työterveyslaitoksen toimintaohje yrityksille koronavirusepidemiaan varautumiseksi”

Työterveyslaitoksen muut ohjeet

Toimintaohje työntekijöille uuden koronaviruksen tartunnan ehkäisyyn

Siivousohje

Miten ehkäiset koronavirustartuntaa? Tarvitsetko suu-nenäsuojusta tai hengityksensuojainta?

Lisätiedot:

ylilääkäri Heikki Frilander, Työterveyslaitos, puh. 046 8505040, heikki.frilander [at] ttl.fi (heikki[dot]frilander[at]ttl[dot]fi)

vanhempi asiantuntija Erja Mäkelä, Työterveyslaitos, puh. 046 851 4948, erja.makela [at] ttl.fi (erja[dot]makela[at]ttl[dot]fi)

vanhempi asiantuntija Sirpa Laitinen, Työterveyslaitos,  puh  046 851 1911, sirpa.laitinen [at] ttl.fi (sirpa[dot]laitinen[at]ttl[dot]fi)

viestinnän erityisasiantuntija Kristiina Kulha, Työterveyslaitos, puh. 040 5486914, kristiina.kulha [at] ttl.fi (kristiina[dot]kulha[at]ttl[dot]fi)