Nivåklassificeringarna inom arbetssäkerheten tillkännagivna – 39 arbetsplatser uppnådde målet om noll antal olyckor

Noll olycksfall-forumet har gett årliga nivåklassificeringar av arbetssäkerheten till sina medlemsarbetsplatser. I år fick 110 arbetsplatser en nivåklassificering, vilket är ett rekordstort antal. På 39 av dessa arbetsplatser skedde inte en enda olycka som ledde till frånvaro år 2022. En kultur av omsorg har varit ett incitament för en fortsatt utveckling av säkerheten på arbetsplatserna där man även ser till sin arbetskamrat. Arbetsplatserna delar med sig av ytterligare god arbetssäkerhetspraxis i ett öppet seminarium som ordnas i maj.
Tiina-Mari Monni
Maija-Leena Merivirta

Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 26.4.2023

Det är 110 arbetsplatser som fått en nivåklassificering av arbetssäkerheten vilket är fler än någonsin tidigare.

– Noll olycksfall-forumet har en långsiktig utveckling av arbetssäkerheten som mål. Det är glädjande att se att det, trots det osäkra världsläget, har funnits tillräckligt med resurser på arbetsplatserna att arbeta för att förbättra arbetssäkerheten, säger Anna Melleri som är riskhanteringschef på VR Group. Melleri är ordförande för Noll olycksfall-forumets styrgrupp.

En kultur av omsorg bidrar till att utveckla säkerheten på arbetsplatserna

Arbetsplatserna som fått en nivåklassificering har fått erkännande för att samarbete, en öppen dialog samt ansvar för arbetstagarna och arbetskamraterna har bidragit till goda resultat. Gemensamt för dessa arbetsplatser är att de är hängivna till att utveckla säkerheten på arbetsplatsen.

Nivåklassificeringar har getts arbetsplatser inom alla branscher. På arbetsplatserna har man tillägnat sig tanken om att arbetssäkerhet inte är något som krånglar till saker och ting, utan en möjlighet att ge alla en god vardag i de dagliga sysslorna, säger Tiina-Mari Monni, produktchef på Arbetshälsoinstitutet och chef för Noll olycksfall-forumet.

Genom att satsa på arbetssäkerhet nås även konkreta resultat. På finländska arbetsplatser skedde i snitt 26 olycksfall per en miljon arbetstimmar år 2022. Motsvarande siffra på Noll olycksfall-forumets arbetsplatser var i snitt till 9,2.

Tanken om arbetssäkerhet sammanför människorna

Noll olycksfall-forumet firar i år 20-årsjubileum. I Noll olycksfall-forumet ingår för tillfället 523 medlemsarbetsplatser.

– Fantastiskt att tanken om arbetssäkerhet anses viktig på arbetsplatserna fortfarande efter 20 år. Arbetssäkerhet är en gemensam sak då det ligger i varje finländares intresse. Forumets verksamhet är i dag allt aktivare och det ökade antalet medlemsarbetsplatser har gjort lokal verksamhet möjlig, berättar Maija-Leena Merivirta, samordnare för Noll olycksfall-forumet på Arbetshälsoinstitutet.

Noll olycksfall-forumet ordnar ett öppet jubileumsseminarium på Original Sokos Hotel i Tripla i Helsinfors och online från tisdag till onsdag 23.05–24.05.2023. Temat under seminariet är ”Säkerhet är att mötas”. Alla är välkomna till seminariet och en anmälan kräver inte medlemskap i forumet.

Ytterligare information och anmälan till seminariet (på finska): Nolla tapaturmaa -foorumin seminaari | Työterveyslaitos (ttl.fi)

110 arbetsplatser som fått nivåklassificering av arbetssäkerheten

* = på arbetsplatserna som märkts med asterisk skedde inga olyckor som ledde till frånvaro år 2022.

Nivå 1

Ahlstrom Glassfibre Oy Karhulan tehdas*, Ahlstrom Tampere Oy*, Asennus N&H Service Oy*, Bakelite Oy*, Cimcorp Oy, Dagsmark Petfood Oy*, Danfoss, Danisco Sweeteners Oy*, David Brown Santasalo Finland Oy*, DS Smith, Finland*, Forchem Oyj*, Gasum Oy konserni, Helen Sähköverkko Oy*, Huhtamaki Foodservice Nordic Oy, If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike, Kekkilä Oy*, Kiertokapula Oy*, Kongsberg Maritime Finland Oy, MeramaTec Oy*, Metso Outotec Finland Oy, Tampereen toimipiste, Milectria Oy / Milectria Power Oy*, Moventas Gears Oy, NCC Suomi Oy, Aluetoiminnot Länsi-Suomi*, Neova konserni Suomi*, Omya Oy*, Ovako Imatra Oy Ab*, Oy Paulig Finland Ab, Oy Prevex Ab, Prefere Resins Finland Oy*, Pyhäsalmi Mine Oy*, Radiometer Turku Oy, Rauman Satama Oy*, Raumaster Paper Oy*, Roal Oy, Sandvik Mining and Construction Finland Oy*, Sandvik Mining and Construction Oy, Tampere, Savon voima Oyj*, SK Protect Oy*, Solenis Finland Oy*, Suominen Kuitukankaat Oy*, Suur-Savon Sähkö Oy*, Tampereen Tiivisteteollisuus Oy*, Tapaturva Oy*, Thermo Fisher Scientific Oy, Joensuun tehdas, ThyssenKrupp Aerospace Finland Oy*, Tmi Tiina Lius*, Työterveyslaitos, Valmet Flow Control Oy, Valokuitunen Oy*, Venator P&A Finland Oy*, VEO Oy, Westenergy Oy Ab*, Yara Suomi Oy, Uudenkaupungin tehtaat

Nivå 2

Aidian Oy*, Aurubis Finland Oy, Bosch Rexroth Oy, CABB Oy, Cervi Talotekniikka Oy, Dahl Suomi Oy, DHL Supply Chain (Finland) Oy, Ekorosk Oy Ab, Hartela Yhtiöt Oy, Helen Oy, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Hydac Oy, Jaakkoo-Taara Oy, Jervois Finland Oy, K.Hartwall Oy Ab, Kiilto Oy, Kiwa Inspecta, KONE Hissit Oy, Kotkan Energia Oy, Lappeenrannan Energia Oy, Leppäkoski Group Oy*, Maanmittauslaitos, Metsä Fibre Oy, Mölnlycke Health Care Oy, Olvi Oyj, Orion Oyj, PerkinElmer Wallac Oy, Turku, Romu Keinänen Oy, Sako Oy, Sandvik Mining and Construction Oy, Turun tehdas, Sappi Finland I Oy, Skanska Talonrakennus Oy, Itä-Suomi, Steris Finn-Aqua, TAO, Turun Ammattiopistosäätiö*, Tervakoski Oy, Trinseo Suomi Oy, Hamina*