Ekologisk hållbarhet är en konkurrensfördel för företag – digitalisering påskyndar den gröna omställningen

Verksamhetens ekologiska hållbarhet har särskilt i stora företag blivit en betydande konkurrensfaktor. I enkäten Digivihreä siirtymä ja työ (Digital och grön omställning och arbete) utredde man hur den gröna omställningen syns i företagens strategi, vardagliga verksamhet och innovationer.
-
Henkilökuva Tuomo Alasoini
Tuomo Alasoini
Henkilökuva Arja Ala-Laurinaho.
Arja Ala-Laurinaho

Två av tre stora produktionsföretag ser ekologisk hållbarhet som en av sina viktigaste konkurrensfaktorer. I stora serviceföretag är andelen cirka hälften och i mindre företag något lägre, men även i dessa är ekologisk hållbarhet en betydande faktor.

– Idag pratar man mycket om att klimatmålen är för ambitiösa och att de måste skjutas upp. Särskilt i stora företag har verksamhetens ekologiska hållbarhet emellertid redan blivit en verklig konkurrensfaktor, vilket på många sätt återspeglas i företagens verksamhet, säger forskningsprofessor Tuomo Alasoini vid Arbetshälsoinstitutet.

Resultaten baserar sig på Arbetshälsoinstitutets och Statistikcentralens enkät Digivihreä siirtymä ja työ. I enkäten utredde man hur ekologisk hållbarhet syns i företagens strategi och verksamhet samt hur digitalisering, innovationsaktivitet, nätverk, framförhållning och personalens roll ansluter till helheten.

Ekologisk hållbarhet betonas i stora produktionsföretag

Främjande av ekologisk hållbarhet syns tydligast i de stora produktionsföretagens strategier och de åtgärder som de vidtar. I stora och medelstora produktionsföretag följs den ekologiska hållbarheten upp oftare än i små serviceföretag.

Företagens satsningar skiljer sig också åt när det gäller kompetensutveckling. Nästan 90 procent av de stora företagen har utsett personer eller team som är ansvariga för miljöfrågor. Av de små företagen har knappt en tredjedel gjort det. I stora företag har man erbjudit utbildning och rekryterat nya experter, i mindre företag har man byggt upp kompetens genom att lära sig i det dagliga arbetet.

– Det finns stora skillnader i den ekologiska hållbarhetens roll i företagens strategi beroende på företagens storlek och verksamhetsområde. De stora företagen ligger klart före de mindre, och betydelsen betonas mer hos produktionsföretag än hos serviceföretag, sammanfattar Arja Ala-Laurinaho, senior expert vid Arbetshälsoinstitutet.

Digitala pionjärer gör mest gröna innovationer

I enkäten utredde man också företagens innovationsaktivitet och gröna innovationer, det vill säga sådana nya produkter och tjänster där främjandet av ekologisk hållbarhet har varit ett centralt mål.

I stora produktionsföretag görs klart mer gröna innovationer än i andra företagsgrupper. Gröna innovationer uppstår särskilt där ekologisk hållbarhet är en strategisk konkurrensfaktor.

Dessutom konstaterade  man att företagets digitala utveckling har ett positivt samband med innovationsaktivitet och produktion av gröna innovationer. Digitala pionjärer är betydligt mer benägna att göra gröna innovationer än företag där digitaliseringens effekt bedöms vara liten. 

Användningen av artificiell intelligens är också kopplad till högre innovationsaktivitet: i företag som utnyttjar artificiell intelligens genomförs gröna innovationer oftare än i företag där artificiell intelligens inte används.

– Digitalisering och den gröna omställningen är starkt sammankopplade i företagen. Särskilt företag som är pionjärer inom digitalisering har betydligt oftare än andra genomfört sådana produkt- och tjänsteinnovationer där främjandet av ekologisk hållbarhet har spelat en betydande roll, berättar Alasoini.

Mer information om enkäten

  • Arbetshälsoinstitutet genomförde företagsenkäten Digivihreä siirtymä ja työ i samarbete med Statistikcentralen, som ansvarade för urvalsförfarandet och materialinsamlingen. Enkätens resultat analyserades vid Arbetshälsoinstitutet.
  • Enkäten skickades till 4 500 företag och svarsprocenten var 38. Analysen baserar sig på svar från 1 691 företag med minst 10 personer inom olika verksamhetsområden. Företagen granskas både efter verksamhetsområde (produktions- och serviceföretag) och efter storlek (litet, medelstort, stort).
  • Företagsenkäten kompletterar Arbetshälsoinstitutets tidigare löntagarenkät Klimatförändringen och arbete.
  • Enkäten är en del av ett projekt vars mål är att förstå och stödja den digitala och gröna omställningen som en del av välbefinnandet i arbetet. Bekanta dig med projektsidan på Arbetshälsoinstitutets webbplats (på finska):
    ttl.fi/tutkimus/hankkeet/digivihrean-siirtyman-ymmartaminen-ja-tukeminen-osana-tyohyvinvointia

Läs mer om enkätens resultat

Ytterligare information

  • Tuomo Alasoini, forskningsprofessor, Arbetshälsoinstitutet, tuomo.alasoini [at] ttl.fi (tuomo[dot]alasoini[at]ttl[dot]fi), +35850 564 6140
  • Arja Ala-Laurinaho, senior expert, Arbetshälsoinstitutet, Arja.Ala-Laurinaho [at] ttl.fi (arja[dot]ala-laurinaho[at]ttl[dot]fi), +35840 562 0906

Dela innehåll på sociala medier!