Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande den 18.8.2025
För ett år sedan inledde en ny typ av gymnasium sin verksamhet i Vallgård i Helsingfors där undervisningen fokuserar på arbetslivsfärdigheter och nätverk. På Konepajan lukio får eleverna tillämpa det de lärt sig i praktiken genom att regelbundet arbeta hos arbetslivspartner. Arbetshälsoinstitutet blir gymnasiets nätverkspartner i höst.
– Samarbetet ger eleverna en unik möjlighet att bekanta sig med arbetslivet genom forskning och stärka sina egna arbetslivsfärdigheter inför framtiden, berättar projektets projektledare, specialsakkunnig Christa-Jemina Korhonen från Arbetshälsoinstitutet.
Som en del av partnerskapet inleder Arbetshälsoinstitutet också det tvååriga forskningsprojektet Taidolla työelämään – Lukiolaiset tutkijoina ja työnhakijoina (Kompetens för arbetslivet – Gymnasieelever som forskare och arbetssökande). Undersökningen utreder hurdant stöd unga behöver för att utvecklas till aktiva aktörer som värdesätter sig själva i arbetslivet.
Gymnasieelever som aktiva medforskare
För unga förefaller arbetslivet ständigt föränderligt och på många sätt osäkert. Osäkerheten ökar inte bara på grund av förändringar på arbetsmarknaden, utan också på grund av bland annat trycket som skapas av sociala medier.
– Det är viktigt att förstå de ungas erfarenheter för att vi ska kunna skapa en grund för utveckling av sådana forsknings- och coachningsmetoder som stöder deras smidiga övergång till arbetslivet, säger forskare Vilja Levonius från Arbetshälsoinstitutet.
I projektet deltar de unga också i Taite-coachning, som genomförs i en kamratgrupp, stärker deras kompetens att söka jobb och där de lär sig att identifiera sina egna styrkor och hantera sina osäkerheter kring arbetslivet. Detta är ovanligt i undersökningar som riktar sig till unga.
– I det här projektet vill vi att de unga inte är föremål för undersökningen utan aktiva medforskare: de samlar in och analyserar material och reflekterar över arbetslivet med hjälp av dagböcker. Detta tillvägagångssätt lyfter fram gymnasieelevernas förväntningar, farhågor och önskemål om arbetslivet och stärker deras delaktighet i skapandet av rollen som arbetssökande, berättar Levonius.
Ny information för att stödja ungas arbetslivsfärdigheter
Ett av de objekt som granskas i undersökningen är de sociala mediernas inverkan på uppfattningarna om arbetslivet.
De uppfattningar som skapas av sociala medier om arbete, arbetshälsa och karriärvägar granskas kritiskt i projektet tillsammans med unga – och man funderar på hur de påverkar förväntningarna och upplevelserna av arbetslivet.
– Ungas agentskap och delaktighet i informationsproduktionen har tidigare fått lite uppmärksamhet, men nu lyfter projektet fram deras synpunkter, som fortfarande hörs alltför sällan i forskning om arbete, säger Levonius.
Resultaten av undersökningen kommer att ge värdefull information för läroanstalter och lärare som vill utveckla undervisning som förbereder inför arbetslivet, samt för beslutsfattare inom utbildningspolitiken och arbetslivets intressenter. Samtidigt ger projektet även unga konkreta verktyg för att planera sin framtid. Resultaten ger forsknings- och arbetslivsorganisationer information om inkluderande verksamhetsmodeller som kan stärka ungas arbetslivsfärdigheter och välbefinnande.
Ytterligare information
- Christa-Jemina Korhonen, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet, +358304743318, christa-jemina.korhonen [at] ttl.fi (christa-jemina[dot]korhonen[at]ttl[dot]fi)
- Vilja Levonius, forskare, Arbetshälsoinstitutet, +358304742360, vilja.levonius [at] ttl.fi (vilja[dot]levonius[at]ttl[dot]fi)
- Miia Wikström, forskare, Arbetshälsoinstitutet, +358304742164, miia.wikstrom [at] ttl.fi (miia[dot]wikstrom[at]ttl[dot]fi)
Se också
- Projektets webbplats: Taidolla työelämään – Lukiolaiset tutkijoina ja työnhakijoina | Arbetshälsoinstitutet