Chefsarbete vid rekrytering från utlandet
Det krävs noggranna förberedelser och en särskild satsning av chefen då en arbetstagare som rekryterats från utlandet inleder sitt arbete. Rekryteringar från utlandet kan också medföra nya uppgifter och kompetenskrav för chefsarbetet, exempel ett behov av att bedöma den rekryterade arbetstagarens språkkunskaper.
Det är viktigt att skapa en förtroendefull relation, vilket ofta kräver tid, närvaro och regelbunden växelverkan. Chefen ska uppmuntra arbetstagaren att med låg tröskel ta kontakt i alla frågor som berör arbetet och i eventuella problemsituationer.
Kännedom om den finländska arbetskulturen
Den arbetserfarenhet som en arbetstagare som rekryterats från utlandet har från tidigare kan vara från ett land där arbetskulturen och de hierarkiska strukturerna kan avvika avsevärt från motsvarande i Finland.
I Finland betonas jämställdhet i arbetsgemenskapen mer än i många andra länder. Dessutom värdesätts initiativförmåga och ofta förväntas också de anställda ta initiativ. Det kan också finnas skillnader i praxisen i vårdarbetet, till exempel i fråga om aktivt stöd för kundens självständighet eller kundens självbestämmanderätt. Det kan vara bra att öppna upp dessa teman för en arbetstagare som rekryterats från utlandet och gå igenom dem under introduktionen.
Du hittar mer information om introduktionen i avsnittet Introduktion.
Arbetsgemenskapens gemensamma spelregler
Arbetsgemenskapen kan bli tvungen att förnya sina arbetssätt när personalen internationaliseras och blir flerspråkig. Chefen ska stöda arbetsgemenskapen vid nödvändiga ändringar i arbetssätten, till exempel då språkmedvetna arbetssätt tas i bruk. Genom att formulera gemensamma spelregler och komma överens om dem förtydligas arbetssätten och förankras ny praxis.
Snabbt ingripande vid utmaningar
Chefens stöd är särskilt viktigt i situationer där det förekommer utmaningar i arbetet, arbetsgemenskapen eller kundmöten. Sådana utmaningar kan till exempel vara problem i arbetet, konflikter som uppstår i arbetsgemenskapen eller osakligt beteende från kunder eller anhöriga. Chefen bör ta tag i utmaningarna utan dröjsmål. Chefens stöd och närvaro kan underlätta hanteringen av situationerna avsevärt. Öppna diskussioner med parterna har ofta en nyckelroll när det gäller att lösa situationen.
I samarbetet med kunder och anhöriga är det viktigt att lyfta fram yrkeskunskapen och kompetensen hos de arbetstagare som rekryterats från utlandet. Det är bra att signalera att deras arbete värdesätts och att man förhåller sig konstruktivt till eventuella utmaningar, till exempel språkrelaterade problem.
Planering av arbetsskift
Organisationen kan i planeringen av arbetsskift beakta utvecklingen av kompetensen och språkkunskaperna hos en arbetstagare som rekryterats från utlandet. Uppgifterna kan fördelas så att arbetstagaren har möjlighet att stegvis ta över arbetsuppgifter utan att få för mycket ansvar i början. Situationer som kräver skriftliga och mer krävande muntliga språkkunskaper kan vara utmanande i början. Sådana är till exempel dokumentering, rapportering, telefonarbete eller kommunikation med anhöriga.
När arbetsskiften planeras är det bra att säkerställa att det alltid finns tillräckligt med arbetstagare som behärskar svenska/finska i ett skift. Samtidigt bör arbetstagare som rekryterats från utlandet erbjudas möjligheter att delta även i sådana uppgifter där personen får öva och utveckla sin kompetens och sitt språk. Lärandet stöds genom att arbetstagaren får arbeta i par, genom att uppgifter delas upp och genom att arbetstagaren får delta i mer krävande situationer.
Praktiska anvisningar för chefer
Stöd även för chefen
Även cheferna kan behöva nya färdigheter och kunskaper i den nya situationen. Det är bra om organisationen säkerställer att cheferna erbjuds tillräckligt med stöd och de verktyg som behövs för att lyckas i sitt arbete.