Esihenkilötyö ulkomailta rekrytoitaessa

Esihenkilötyö ja johtaminen ovat keskeisessä asemassa ulkomailta rekrytoitujen hoitajien työyhteisöön ja työhön sisään pääsemisen kannalta. Esihenkilön ja johdon tulee tukea sekä työyhteisöä että ulkomailta rekrytoitua hoitajaa uudessa tilanteessa. Organisaation on huolehdittava siitä, että myös esihenkilöt saavat tarvitsemaansa tukea ja välineitä tehtävässään onnistumiseen.

Ulkomailta rekrytoidun hoitajan työn aloitus vaatii huolellista valmistelua ja esihenkilöltä erityistä panostusta. Ulkomailta rekrytoinnit voivat tuoda esihenkilötyöhön myös uudenlaisia tehtäviä ja osaamisvaateita, kuten tarpeen arvioida rekrytoidun hoitajan kielitaitoa.

Avainasemassa on luottamuksellisen suhteen luominen, mikä edellyttää usein aikaa, läsnäoloa ja säännöllistä vuorovaikutusta. Esihenkilön tulisi rohkaista hoitajaa ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä kaikissa työhön liittyvissä asioissa ja mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Suomalainen työkulttuuri tutuksi

Ulkomailta rekrytoidun hoitajan aiempi työkokemus voi olla maasta, jossa työkulttuuri ja hierarkkiset rakenteet voivat poiketa merkittävästi suomalaisesta. 

Suomessa työyhteisöissä korostetaan monia muita maita enemmän tasa-arvoa. Lisäksi oma-aloitteisuutta arvostetaan ja sitä myös usein odotetaan työntekijöiltä. Myös hoitotyön käytännöissä voi olla eroavaisuuksia koskien esimerkiksi asiakkaan omatoimisuuden aktiivista tukea tai tämän itsemääräämisoikeutta. Näitä teemoja voi olla hyvä avata rekrytoidulle hoitajalle ja käydä läpi perehdytyksessä.

Perehdytyksestä löydät lisää tietoa Perehdytys -osiosta.

Työyhteisön yhteiset pelisäännöt

Työyhteisö voi joutua uudistamaan toimintatapojaan henkilöstön kansainvälistyessä ja monikielistyessä. Esihenkilön tulisi tukea työyhteisöä tarvittavissa toimintatapojen muutoksissa, kuten esimerkiksi kielitietoisten toimintatapojen käyttöönotossa. Yhteisten pelisääntöjen sanoittaminen ja niistä sopiminen selkeyttävät toimintatapoja ja sitouttavat uusiin käytäntöihin.

Nopea tarttuminen haasteisiin

Esihenkilön tuki on erityisen merkityksellistä tilanteissa, joissa työssä, työyhteisössä tai asiakaskohtaamisissa ilmenee haasteita. Näitä voivat olla esimerkiksi ongelmat työssä, työyhteisössä syntyvät ristiriidat tai epäasiallinen käytös asiakkaiden tai omaisten taholta. Esihenkilön tulee tarttua haasteisiin viivytyksettä. Esihenkilön tarjoama tuki ja läsnäolo voivat merkittävästi helpottaa tilanteiden käsittelyä. Asianosaisten kanssa käydyt avoimet keskustelut ovat usein avainasemassa tilanteen ratkaisemiseksi.

Asiakkaiden ja omaisten kanssa tehtävässä yhteistyössä on tärkeää tuoda esille ulkomailta rekrytoitujen hoitajien ammattitaito ja osaaminen. On hyvä viestiä, että heidän työtään arvostetaan ja että mahdollisiin haasteisiin, kuten kielestä johtuviin ongelmiin, suhtaudutaan rakentavasti.

Työvuorojen suunnittelu

Työvuorosuunnittelussa voidaan huomioida ulkomailta rekrytoidun hoitajan osaamisen ja kielitaidon kehittyminen. Tehtäviä voidaan jakaa siten, että hoitajalla on mahdollisuus ottaa työtehtävät haltuun vaiheittain ilman liiallista vastuuta alkuvaiheessa. Kirjallista ja vaativampaa suullista kielitaitoa vaativat tilanteet voivat olla alkuvaiheessa haastavia. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjaaminen, raportointi, puhelintyöskentely tai omaisten kanssa kommunikointi.

Työvuorojen suunnittelussa on hyvä varmistaa, että vuorossa on aina riittävästi suomen kieltä taitavia työntekijöitä. Samalla ulkomailta rekrytoidulle hoitajalle tulisi tarjota mahdollisuuksia osallistua myös sellaisiin tehtäviin, joissa hän voi harjoitella ja kehittää osaamistaan ja kieltä. Parityöskentely, tehtävien pilkkominen ja osallistaminen vaativampiin tilanteisiin tukevat oppimista.

Käytännön ohjeita esihenkilöille

Tukea myös esihenkilölle

Myös esihenkilöt voivat tarvita uudenlaisia valmiuksia ja osaamista uudessa tilanteessa. Organisaatiossa on hyvä varmistaa, että esihenkilöille on tarjolla riittävä tuki ja tarvittavat välineet työssään onnistumiseksi.