Työterveyslaitos auttaa kaikin voimin työpaikkoja sisäilmaongelmien ratkaisemisessa ja sisäilmasta oireilevia

Suomen Keskusta julkaisi 19.10.2019 tiedotteen, jossa varapuheenjohtaja Petri Honkonen väittää Työterveyslaitoksen kyykyttävän sisäilmasta sairastuneita ja väistelevän vastuuta. Työterveyslaitos kiistää väitteen.
Sanna Lappalainen
johtaja
Aki Vuokko
apulaisylilääkäri

– Toimimme vilpittömästi sen puolesta, että työpaikoilla olisi hyvä sisäilmasto ja oireilevat henkilöt saavat apua, sanoo johtaja Sanna Lappalainen Työterveyslaitoksesta.

– Olemme olleet tutkimassa ja ratkaisemassa sisäilmaongelmia vuosikymmenien ajan. Tietoisuus hyvän sisäilman merkityksestä hyvinvoinnin tukena on kasvanut merkittävästi näinä vuosina ja olemme tuoneet paljon uutta tietoa sisäilmaan liittyvistä tekijöistä ja keinoja ratkaista sisäilmaongelmia.

Työterveyslaitoksen ohjeen mukaan epäkohdat rakennuksissa pitää aina asianmukaisesti korjata

Työterveyslaitos on laatinut esimerkiksi  ohjeen sisäilmasto-ongelmien selvittämiseen työpaikoilla.

Ohjeen mukaan huonoon sisäilmastoon liittyvät epäkohdat rakennuksissa tulee aina asianmukaisesti korjata. Työntekijöiden mahdollinen oireilu ja sairaudet pitää tutkia ja hoitaa mm. Käypä hoito - suositusten mukaisesti.

Sisäilmasta oireilevat eivät ole yksi yhtenäinen ryhmä

Kun tilojen epäkohdat on korjattu, sisäilmasta saadut oireet yleensä helpottuvat.

On kuitenkin tärkeä tunnistaa, että on myös tilanteita, joissa oireilu jatkuu hyvästä sisäilmastosta huolimatta. Tällöin voi olla kyse toiminnallisista oireista, jotka eivät selity ympäristötekijöiden terveysvaikutuksilla. Näille henkilöille tarvitaan myös hoitomenetelmiä ja tukitoimia oireilevan toimintakyvyn palauttamiseen. Työterveyslaitos on mukana etsimässä ratkaisuja myös näihin tilanteisiin.

Sisäilmaan liittyvän oireiden ja toimintakyvyn tuki edellyttää laaja-alaisesti niin sisäilmatekijöiden hallintaa kuin myös yksilön monipuolista tukea.

Yhteistyössä eteenpäin

Työterveyslaitos on mukana Kansallisessa sisäilma ja terveysohjelmassa, jossa alan kansalliset asiantuntijavoimat on yhdistetty sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi. Ohjelma on osa Valtioneuvoston Terveet tilat 2028 -hanketta.

Ohjelman keskeisimmät tavoitteet ovat sisäympäristöjen haittojen vähentäminen sekä oireilevien ja sairastuneiden auttaminen. Ratkaisukeinoja etsitään koko ajan niin tutkimuslaitoksissa kuin terveydenhuollossakin yhteistyössä potilasjärjestöjen ja viranomaisten kanssa.

Työterveyslaitoksen asiantuntijatyö perustuu tutkittuun tietoon, yleisesti hyväksyttyihin menetelmiin ja toimintatapoihin. Pyrimme auttamaan työpaikkoja ja oireilevia ja levittämään hyviä käytäntöjä ja ratkaisumalleja verkkosivujen, koulutuksen ja konsultointipalvelujemme avulla.

Otamme sisäilmaan ja rakennuksiin liittyvän huonovointisuuden ja sairastamisen vakavasti. Toivottavasti sisäympäristöön liittyvät haitat saadaan vähenemään Suomessa ja ihmiset voimaan rakennuksissa hyvin. Se on meidän yhteinen tavoitteemme ja sen eteen teemme töitä.

Lisätiedot:
johtaja Sanna Lappalainen, puh. 040 715 2204, sanna.lappalainen [at] ttl.fi (sanna[dot]lappalainen[at]ttl[dot]fi)
apulaisylilääkäri Aki Vuokko, puh. 043 820 0578, aki.vuokko [at] ttl.fi

Ohje sisäilmasto-ongelmien selvittämiseen työpaikalla  (Työterveyslaitos)

Ohje työterveyshuollon toimintaan ja potilasvastaanotolle kun työpaikalla on sisäilmasto-ongelma (Työterveyslaitos)

Kansallinen sisäilma ja terveysohjelma 2018 - 2028 (THL)

Keskustan tiedote 19.10.2019