Tukea matalan kynnyksen keikkatyöhön hoivapalveluissa
Tutustu matalan kynnyksen keikkatyön ohjeisiin ja kortteihin. Ne on suunniteltu erityisesti lyhytaikaisiin, muutaman tunnin mittaisiin keikkoihin, jotka eivät vaadi erityistä ammatillista osaamista. Kortit helpottavat lyhyiden keikkojen suunnittelua, toteuttamista ja työpaikan toiminnan kehittämistä. Ne on valmistettu kokeilemalla käytännössä ikääntyneiden palveluiden hoivakotien kanssa. Kortit sopivat erityisesti ikääntyneiden palveluihin, mutta niitä voi käyttää myös laajemmin hoivatyössä.
Keikkatyö: vinkkejä onnistuneeseen kokeiluun
Matalan kynnyksen keikkatyö tarjoaa ikääntyneiden palveluille keinon, jolla yksikön ja ikääntyneiden asukkaiden arkeen tulee lisää kohtaamisia. Keikkatyö voi tarjota mielekästä tekemistä asukkaille ja työntekijöille. Keikkatyöntekijälle lyhytkestoinenkin työ ikääntyneiden palveluissa voi avata ovia työelämään.
Matalan kynnyksen keikkatyö on sujuvaa, kun keikkatyön tavoitteista, toteutuksesta ja vastuista on sovittu työpaikalla, keikkatehtävät on suunniteltu huolellisesti ja keikkatyöntekijän työtä tuetaan keikan aikana. Tähän kuuluu tehtävään sopiva perehdytys ja palaute keikkatyöntekijän työstä.
Tältä sivulta löydät ohjeita ja vinkkejä:
- keikan suunnitteluun
- keikkaan valmistautumiseen
- keikan toteuttamiseen ja
- keikkatyöntekijän perehdytykseen, tukeen keikan aikana ja palautteen antamiseen keikan jälkeen
- asukkaiden tukemiseen ja huomioimiseen
Suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä onnistunut kohtaaminen!
Kaksi keikkatyön polkua
Olemme yhdessä hoivakotien ammattilaisten kanssa tunnistaneet, muotoilleet ja kokeilleet matalan kynnyksen keikkatyön muotoja, joilla voidaan luoda kohtaantoa työpaikkojen ja potentiaalisten keikkatyöntekijöiden välillä. Kehitimme yhdessä kaksi polkua keikkatyölle ikääntyneiden palveluissa: täsmätuettu keikka ja alustakeikka.
Täsmätuettu keikka
- Täsmätuetussa keikassa ihmisten välinen vuorovaikutus ja yhteistyö keikan suunnittelussa nousee keskeiseen rooliin. Digialustaa käytetään silti keikan suunnittelun ja toteutuksen apuna.
- Tukiorganisaation asiantuntija, kuten työvalmentaja, voi osallistua keikkatehtävien suunnitteluun ja sopivan keikkatyöntekijän valintaan hoivakodin ammattilaisten kanssa.
- Keikkatyöntekijä saa tukiorganisaation kautta ohjausta ja tukea ennen keikkaa, sen aikana ja keikan jälkeen.
Katso alla olevasta kuvasta tarkemmin täsmätuetun keikan polku. Se kulkee keikan tarpeen tunnistamisesta ja suunnittelusta aina toiminnan kehittämiseen saakka.
Alustakeikka
Täsmätuetun keikan lisäksi voit saada matalan kynnyksen keikka-apua työpaikallesi myös digitaalisen työnvälitysalustan kautta. Alustakeikassa digialustan merkitys keikkatyön välittäjänä on isompi. Alustakeikka on hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, kun keikkatyöntekijä osaa käyttää digialustoja ja tuntee tehtävät ja työpaikan. Digitaalinen työnvälitysalusta on mainio apu myös täsmätuettujen keikkojen järjestämisessä.
Alustakeikan suunnittelu voi lähteä liikkeelle yhdestä huomiosta tai rakentua laajempien työn arkea koskevien havaintojen pohjalta. Hyvin suunniteltu ja toteutettu keikka työpaikalla tukee vastuullista työn tekemistä, vahvistaa työpaikan vetovoimaa ja rakentaa myönteistä työnantajakuvaa.
Ennen keikkaa
Aloita keikan suunnittelu ja valmistelu hyvissä ajoin. Seuraavassa on vinkkejä, mitä on hyvä ottaa huomioon ennen keikkaa.
Keikkatarve ja suunnittelu
Keikan suunnittelu alkaa tarpeen tunnistamisesta. Pohdi, milloin täsmätuettu keikka voisi olla sopiva ratkaisu. Muista myös miettiä etukäteen, miten täsmätuetun keikan suunnittelu voidaan parhaiten toteuttaa yhdessä hoivakodin työntekijöiden ja tukiorganisaation asiantuntijoiden kanssa. Suunnittelussa on aina hyvä ottaa huomioon työtehtävät, keikkatyöntekijän vahvuudet, tuen tarve ja ohjauksen vaatimat resurssit.
Kysymyksiä suunnittelun tueksi
- Millainen tehtävä sopii keikkatyöhön?
- Mitä tietoa keikkatyöntekijä tarvitsee ennen keikkaa?
- Kuka työpaikalla toimii keikkatyöntekijän ohjaajana?
- Miten keikka vaikuttaa asukkaisiin ja yksikön arjen rutiineihin?
- Millaisia keikkatyöntekijöitä omalla alueella on saatavissa?
Voit käyttää keikan suunnittelun tukena Suunnittele työkeikka -korttia. Se on tarkoitettu ikääntyneiden palveluiden työpaikkojen tueksi. Se auttaa hahmottamaan keikan kokonaisuuden: tehtävät, ohjauksen tarpeet ja keikkatyöntekijän tukemisen keinot. Suunnittelukortti on hyvä apuväline erityisesti silloin, kun työpaikalle luodaan kokonaan uusia keikkatehtäviä.
Etsitkö sopivaa tekijää lyhytaikaisiin keikkoihin? Jos sinulla on mielessä matalan kynnyksen tehtäviä, mutta et vielä tiedä, mistä löytäisit sopivan osaajan, hyödynnä Löydä alueeltasi tukea keikan järjestämiseen -korttia. Se kokoaa yhteen alueesi yhteisötoimijoita, joista voi löytyä juuri tarpeisiisi sopiva tekijä. Niitä ovat esimerkiksi alueesi järjestöt, oppilaitokset ja julkiset palvelut. Poimi vinkit ja löydä uutta osaamista avuksesi keikkatyöhön.
Ohjeita perehdytykseen ja keikalle valmistautumiseen
Keikkatyön onnistuminen vaatii työpaikalta ja keikkatyöntekijältä huolellista valmistautumista ja perehdytystä. Ota käyttöön alla olevat kortit! Ne sisältävät
- ohjeita ja suosituksia rekrytoijille, ikääntyneiden palveluiden työntekijöille sekä tukiorganisaatioille onnistuneen keikan valmisteluun.
- ohjeita ja vinkkejä keikkatyöntekijälle. Katso, miten voit valmistautua keikalle ja mitä toiveita ikääntyneiden palveluiden asukkailla on virkistyshetkistä ja keikalle saapuvista työntekijöistä.
Keikan aikana
Keikan aikana on tärkeää opastaa ja ohjastaa keikkatyöntekijää. Se tekee kaikkien työskentelystä sujuvaa. Muista varmistaa, että keikkatyöntekijä
- saa tehtäväänsä selkeät ohjeet ja tukea tehtävän suorittamiseen.
- ymmärtää työtehtävänsä sisällön ja ikääntyneiden odotukset hänelle.
Keikkatyöntekijän tukeminen keikan aikana rakentaa toimivaa yhteistyötä ja vastuullisuutta työyhteisössä. Keikka onnistuu parhaiten yhteistyöllä.
Keikan jälkeen
Keikan lopuksi on tärkeää varmistaa, että yhteistyö keikkatyöntekijän kanssa päätetään selkeästi ja hän saa työstään palautteen. Samalla saatte molemmat mahdollisuuden arvioida, miten työskentely yhdessä sujui ja mitä voisi jatkossa kehittää.
Anna keikkatyöntekijälle rakentavaa palautetta
Palaute tukee oppimista, kehittää toimintaa ja vahvistaa hyvää yhteistyötä. Palaute voi olla esimerkiksi
- kiitos
- myönteinen huomio tehtävän suorittamisesta tai
- rakentava kehitysehdotus, joka auttaa keikkatyöntekijää kehittymään työssä.
Myös keikkatyöntekijälle on hyvä antaa mahdollisuus kertoa palautetta työpaikasta esimerkiksi siitä, oliko hänen saamansa tieto riittävää tai millaisen vastaanoton hän sai työyhteisössä. Palautetta voi antaa molempiin suuntiin myös digitaalisesti, esimerkiksi automaattisten viestien tai arviointipyyntöjen kautta.
Keikkakokeilujen vaikutus työpaikalla
Palaute ja keikkakokemukset antavat arvokasta tietoa, jota voidaan hyödyntää työpaikan toiminnan kehittämisessä. Tallenna työpaikkasi esim. työnvälitysalustalta saamat palautteet.
- Saat niistä kokonaiskuvan keikkojen sujuvuudesta, työyhteisösi toimintatavoista ja mahdollisista kehityskohteista.
- Esihenkilöt voivat lisäksi tarkastella pidemmän aikavälin keikkatietoja, tunnistaa toistuvia teemoja ja tehdä työpaikan arjen käytäntöihin tarvittavia muutoksia.
Kokeile erilaisten kokeiluiden arvioinnin ja kehittämisen avuksi myös Työterveyslaitoksen kehittämää Kokeilut käytäntöön -menetelmää.