Työterveyshuolto yrittäjän tukena

Työterveyshuolto kuuluu kaikille työssä käyville ja se on osa terveydenhuollon kokonaisuutta. Työnantajalla on velvollisuus järjestää työterveyshuoltopalvelut työntekijöilleen. Yrittäjälle itselle työterveyshuollon järjestäminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa.

Yrittäjä, ota työterveyshuolto tueksesi! Olemme koonneet tälle sivulle tietoa työterveyshuollosta ja sen järjestämisestä sekä henkilöstölle että itsellesi.

Työterveyshuollon järjestäminen yrittäjälle ja yritykselle

Näin järjestät yritykselle työterveyshuollon: 1. Selvitä tarjonta. 2. Ota yhteyttä. 3. Pyydä tarjoukset. 4. Arvioi ja vertaile. 5. Valitse ja tee sopimus.

 

Yrittäjä/työnantaja tekee päätöksen siitä, mistä, millaisia ja miten laajoja työterveyshuoltopalveluja hankitaan. Ennen päätöstä työnantajan on kuultava työntekijöitä tai heidän edustajaansa (esimerkiksi työsuojeluvaltuutettua). Jos yrityksessä on työsuojelutoimikunta, täytyy asiasta keskustella siellä.

Yrittäjä/työnantaja voi hankkia työterveyshuollon palvelut joko

  • terveyskeskuksen työterveyshuollosta
  • kunnallisen liikelaitoksen tai osakeyhtiön työterveyshuollosta
  • työnantajien yhteiseltä työterveyshuoltoasemalta (esimerkiksi Työterveys ry)
  • lääkärikeskuksen työterveyshuollosta.

Ota yhteyttä ja tee tarjouspyyntö haluamistasi palveluista. Tarjouspyynnön voi usein tehdä palveluntarjoajien verkkosivujen kautta.

Tutustu yrittäjien työterveyshuoltopalveluiden yhteishankintaan. Yhteishankintamallin avulla yrittäjien tai yritysten ryhmä voi hankkia työterveyshuoltopalvelut helposti, kätevästi ja laadun varmistaen.

Jos haluat syventyä aiheeseen, lataa itsellesi monipuolinen opas Yrittäjän työterveyshuolto ja työturvallisuus (Työterveyslaitoksen julkaisu, 2017) alta.

Lue alta vastauksia työterveyshuollon järjestämistä koskeviin kysymyksiin: