Hoivakodeissa siirretään ja nostetaan asukkaita vaikeissa asennoissa. Varsinaisen hoito- tai hoivatyön lisäksi työaikaa kuluu kirjaamiseen ja raportointiin.
Tekoälyn ja robotiikan avulla voidaan – oikein toteutettuna – keventää fyysistä kuormaa ja tehdä kirjaamisesta mielekkäämpää. Kaikki voittavat: asiakkaat saavat parempaa palvelua, työntekijät voivat turvallisesti keskittyä siihen, mihin heidät on palkattu, ja yhteiskunta säästää kustannuksissa.
Miten tekoäly otetaan onnistuneesti käyttöön?
Työsuojelurahaston ja Työterveyslaitoksen rahoittamassa Tekoälyratkaisut hoivassa -hankkeessa tutkimme yhdessä Attendon, Efiman ja Iiwari Tracking Solutionsin kanssa tekoälyyn perustuvan puhekirjausjärjestelmän käyttöönottoa Attendon hoivakodeissa.
Efiman kehittämän puhekirjausjärjestelmän lisäksi hankkeessa hyödynnetään Iiwarin kehittämää hoitajakutsujärjestelmää tarkalla sisäpaikannuksella.
Puhekirjauksella halutaan helpottaa kirjausten tekemistä ja parantaa niiden laatua. Sisätilapaikannuksella taas pyritään ehkäisemään riskitilanteita ja kehittämään työturvallisuutta. Yhteisenä tavoitteena on lisätä hoivaan käytettävää aikaa ja säästää rahaa.
Hankkeen tarkoituksena on tutkia tekoälyn onnistuneen käytön edellytyksiä hoivatyössä. Selvitämme, millaisia tekijöitä tekoälysovellusten käyttöönotossa ja käytössä on hoivatyössä huomioitava, jotta työvälineet tukisivat työn sujuvuutta ja vähentäisivät työn koettua kuormittavuutta.
Lisäksi olemme kiinnostuneita siitä, millaisia voimavaroja ja kuormitustekijöitä tekoälyn käyttöön liittyy.
Helpompaa, sujuvampaa ja laadukkaampaa
Puhekirjaus on erinomainen esimerkki sovelluskohteesta, jossa nykyiset, suuriin kielimalleihin perustuvat tekoälymenetelmät ovat parhaimmillaan. Tekoälyn kyky ymmärtää puhuttua suomen kieltä on ajoittain jo parempi kuin ihmisen.
Lisäksi selkeärajaisessa tehtävässä tekoäly harvoin sepittää omiaan ja ihmisen on helppo tarkistaa litteroidusta tekstistä mahdolliset virheet.
Puhekirjauksessa on myös työntekijän näkökulmasta paljon hyötyjä.
Verrattuna näppäilyyn, puhekirjaus on helpompi tehdä pienelläkin älypuhelimella missä vain, myös esimerkiksi asukkaan vieressä ja kanssa.
Näin kirjaamisesta voi tulla osa hoito- ja hoivatyötä, eikä se aina jää erilliseksi tehtäväksi, jolle pitää raivata aika ja paikka. Jos kirjaamisia tehdään aiempaa useammin, kirjauksen yksityiskohdat muistetaan paremmin ja kirjausten tuottama tieto, kuten annetut lääkkeet, on ajantasaisempaa.
Tekoälystä puhuttaessa esiin nousee monesti pelko siitä, että tekoäly vie ihmisten työn. Sote-alalla ihmisiä kuitenkin tarvitaan jatkossa todennäköisesti entistä enemmän, joten ihmistyön korvaamisen sijaan tekoälyä kannattaa hyödyntää työn tekemisen tukena.
Jos tekoälyllä pystytään parantamaan työn sujuvuutta, alasta tulee houkuttelevampi ja mielekkäämpi. Oikein toteutettuna tekoälymenetelmät voivat olla avainasemassa suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon pelastamisessa.
Lisätietoja:
Tekoälyratkaisut hoivassa (tutkimushankkeen esittely)
Työelämä muuttuu jatkuvasti – ja me sen mukana. Työterveyslaitos on jo vuodesta 1945 rakentanut terveellisempää ja turvallisempaa työelämää, jotta jokainen voi saada hyvinvointia työstä. Tutustu tarinaamme ja siihen, miten olemme vaikuttaneet suomalaiseen työelämään.
Kommentointi