Finla Työterveys voitti vuoden 2020 Laatupalkinnon

Työterveyshuollon Laatuverkoston laatukilpailussa etsittiin poikkeusoloihin toimintaansa ketterästi kehittänyttä työterveyshuoltoa. Voiton vei yli 40 vuotta työterveyteen keskittynyt Finla Työterveys Oy, jonka laatujärjestelmällä oli keskeinen rooli pandemiaan sopeutumisessa. Laatupalkinto jaettiin Työterveyshuollon Ajankohtaispäivillä 8.12.

Tiedote 48/2020

”Teimme kaksi vuotta sitten ison urakan laatujärjestelmän päivittämisessä. Karsimme sieltä pois kaikki rönsyt ja jätimme vain olennaisen. Työ tehtiin esimiesvetoisesti ja järjestelmästä tuli osa päivittäistä arkeamme. Kun korona maaliskuussa muutti kaiken, meillä oli käytössä jokaisen tuntema tietopankki, jonne veimme poikkeustilaohjeet”, kertoo vastaava työterveyslääkäri Anniina Anttila.

Pandemiaan liittyviä ohjeita järjestelmään tuotti vastaava työterveyslääkäri Jukka Pitkänen, jonka mielestä laadun kehittämisessä olennaisinta on selkeät tavoitteet. ”Jokaisen pitää tuntea oman työnsä tavoitteet ja niiden saavuttamista tulee mitata. Huolellinen jalkauttaminen on edellytys sille, että kaikki toimivat ohjeiden mukaisesti.”

Laatupalkinnon valinnan tehnyttä Työterveyshuollon Laatuverkoston kehittämistiimiä Työterveyslaitoksesta ilahdutti erityisesti Finlan oman henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen.

”Esimiehet ovat pitäneet tiiviisti yhteyttä tiimiläisiinsä, tiimipalavereja on järjestetty säännöllisesti ja työhyvinvointia on kartoitettu myös ulkopuolisen toimijan tekemällä kyselyllä. Nopea reagointi mieltä painaviin substanssikysymyksiin rakensi henkilöstön luottamusta ja auttoi keskittymään olennaiseen”, kertoo tuotepäällikkö Kaisa Mikkola Työterveyslaitoksesta.

Poikkeusolot kiihdyttävät uusien toimintatapojen käyttöönottoa ja parhaimmillaan luovat innovaatioita. Laatupalkinnon valinnassa painotettiin laadunhallinnan yleisten periaatteiden toteutumisen lisäksi muuttuneeseen asiakastarpeeseen vastaamista. Finlassa digitaalisiin palveluihin oli rakennettu valmiutta jo ennen koronakevättä kouluttamalla jokainen finlalainen käyttämään etävastaanottopalveluita. Into niiden hyödyntämiseen oli ennen kevättä vaihtelevaa, mutta nyt niitä käytetään aktiivisesti jokapäiväisessä työssä läpi organisaation.

Olennaista on ollut nopea reagointi muuttuviin tilanteisiin.  ”Olemme onnistuneet tekemään nopeasti oikeita ratkaisuja. Esimerkiksi Lielahden infektioasema saatiin pikaisesti pystyyn ja viestintää asiakasyrityksille tehostettiin”, toimitusjohtaja Anu Pekki Finla Työterveydestä kertoo.

Poikkeusolojen keskellä Finlassa myös rakennettiin uusi työkykyjohtamisen palvelumalli, jossa työterveyshoitaja kontaktoi puhelimitse tai teamsillä etätyötä tekeviä työntekijöitä. ”Palveluun ollaan oltu tyytyväisiä sekä yritysten hr-osastoilla että etätyöntekijöiden parissa”, kertoo palvelu- ja asiakkuusjohtaja Riikka Matilainen Finla Työterveydestä.

Tuotepäällikkö Kaisa Mikkola, Työterveyslaitos, puh. 0400 200 825, kaisa.mikkola [at] ttl.fi (kaisa[dot]mikkola[at]ttl[dot]fi)

Toimitusjohtaja Anu Pekki, Finla Työterveys, puh. 050 367 30 60, anu.pekki [at] finla.fi (anu[dot]pekki[at]finla[dot]fi)

Vastaava työterveyslääkäri Jukka Pitkänen, Finla Työterveys, puh. 044 766 03 58, jukka.pitkanen [at] finla.fi (jukka[dot]pitkanen[at]finla[dot]fi)

www.ttl.fi/laatuverkosto

Työterveyslaitoksen koordinoimassa, valtakunnallisessa Työterveyshuollon Laatuverkostossa on mukana laaja joukko toiminnan vaikuttavuutta määrätietoisesti kehittäviä työterveyden palveluntuottajia. Laatuverkoston tavoitteena on edistää työterveyshuollon toiminnan laatua ja vaikuttavuutta.